רכישת דירה על הנייר: כך תצלחו את זה בשלום

איך מצמצמים סיכונים ברכישת דירה שטרם נבנתה ומה עליכם לעשות כדי שלא תמצאו את עצמכם בסופו של יום עם דירה מנייר
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%93%d7%95%d7%93-%d7%91%d7%a8%d7%a0%d7%a1 |
צילום: גילי יערי, פלאש 90

ברכישת דירה שטרם נבנתה יש יתרונות לצד חסרונות וסיכונים שונים. בתקופה של משבר כלכלי שעשוי למוטט כספית קבלנים ואנשי נדל"ן חשוב שתתנהלו נכון כדי שלא תמצאו את עצמכם בלי דירה ובלי כסף.

כך תצמצמו סיכונים ותצלחו את הרכישה בשלום.

בשנים האחרונות עלו לכותרות פרשיות שונות – חמורות יותר ופחות – של אנשי נדל"ן וקבלנים שנקלעו לקשיים כלכליים דבר שהוביל לקריסת הפרויקטים שיזמו ולקורבנות רבים, שרכשו דירות "על הנייר" במיטב כספם ונותרו בלי הכסף ובלי הדירה. אפשר רק לציין את פרשת חפציבה, את ענבל אור ואת אורן קובי ויש עוד מקרים רבים.

לא תמיד מדובר רק בפרויקט שנעצר בשל קריסה כלכלית, פעמים לא מעטות רוכשים נתקלים בבנייה רשלנית ולוקה, באיחור במסירת הדירה ואף עשויים לגלות שהדירה שלהם נמכרה במקביל גם לרוכש נוסף.

עו"ד דוד ברנס

בעידן של חוסר ודאות פיננסית, ושל משבר חמור בכלכלה הישראלית בעקבות מגיפת הקורונה, הסיכוי לפשיטת רגל של יזמי נדל"ן הוא אף גבוה יותר. אם בכוונתכם לרכוש דירה "על הנייר", כלומר דירה שטרם נבנתה, חשוב שתקפידו על כמה כללים שיסיעו לכם לצמצם את הסיכונים.

אז מה כדאי לעשות? אם אינכם אנשי נדל"ן ואתם לא בעלי השכלה משפטית בתחום המקרקעין והנדל"ן חשוב מאוד שתתייעצו עם עורך דין המתמחה בתחום.

תפנו לעורך דין אובייקטיבי, שאינו קשור בשום צורה ליזם או לפרויקט ותבקשו הכוונה. אל תחתמו על שום מסמך בטרם בדקתם עם עורך דין שמייצג את האינטרסים שלכם.

לפני שאתם חותמים על חוזה הרכישה או כל מסמך אחר מול היזם – חשוב לבדוק אם הזכויות בקרקע רשומות על שמו. בדקו האם מעורבים בעלי קרקע נוספים ומה הזכויות שלהם והאם הקרקע משעובדת ולמי.

כשאתם חוברים ליזם נדל"ן לרכישת דירה מפרויקט עתידי חשוב שתבדקו היטב את האיתנות הפיננסית שלו, חפשו עליו מידע ככל הניתן – חיפוש קצר בגוגל עשוי לגלות לכם אם הסתבכו בתביעות שונות מרוכשים קודמים או אף אם התנהל נגדם הליך פלילי.

תעשו עבודת שטח לגבי המוכרים – בדקו עליהם המלצות, חפשו רוכשים בפרויקטים אחרים ותבדקו אם היו שבעי רצון מהתהליך מול הקבלן – האם עמד בלוח הזמנים? האם התנהל בשקיפות? האם סטנדרט הבנייה היה לרצונם?

רצוי להעדיף פרויקטים שיש להם ליווי בנקאי, זה יגן על הכסף שלכם. ליווי בנקאי משמעות שבבנק קיים חשבון המיועד אך ורק לפרויקט דבר שמבטיח שהכסף שלכם לא משמש למשהו אחר. העבירו את הכסף אך ורק לחשבון זה ולא לאף אד אחר. בנוסף, ליווי בנקאי יזכה אתכם בקבלת ערבות בנקאית ובהסרת השעבוד שניתן לטובת הבנק מדירתו.

באשר לתשלומים לקבלן או ליזם, ישנם מספר כללים שחשוב לזכור. תחילה, יש לוודא כי ניתן היתר בנייה לפרויקט ורק לאחר שמתקבל היתר כזה. אם נדרש מכם לשלם תשלום ראשוני לפני כן, התייעצו עם עורך דין ובצעו העברת תשלום אך ורק לחשבון המוחזק בנאמנות.

בנוסף, חשוב שתקבעו עם הקבלן העברת תשלומים לפי ההתקדמות בבנייה והקפידו לקבל בטוחות, וקבעו תאריך מודר לקבלת הדירה לידיכם. דאגו לכלול פיצוי מתאים במקרה של איחור במסירה.


שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות