בניסיון להפחית את העומס על בתי המשפט לתעבורה, בחן צוות בין משרדי את האפשרות להעביר חלק מהתיקים המתנהלים שם למסלול יעיל ומהיר יותר. ההמלצה: עבירות מסוימות יועברו להליך מנהלי ולא פלילי.
הצוות הבין משרדי הוקם על ידי שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד מכוח החלטת ממשלה. מטרתו הייתה לבחון את הדרכים להקל על העומס הרב בבתי המשפט לתעבורה בהם נפתחים בממוצע כ-140 אלף תיקים בשנה. ככל שאמצעי האכיפה של המשטרה הולכים ומתקדמים, צפוי העומס על בתי המשפט להתגבר.
בראשות הצוות עומדים נשיאי בתי משפט השלום בירושלים ובחיפה, השופטים אביטל חן ואינאס סלאמה. בדוח שהועבר לאחרונה לממשלה, הם ממליצים להפוך חלק מעבירות התעבורה להפרות מנהליות, שלא במסגרת הליכים פליליים בבתי המשפט – ובכך להקל על העומס.
המלצת הצוות היא להעביר את העבירות שהעונש בגינן הוא קנס בלבד, בצירוף נקודות במקרים מסוימים, להליך מנהלי. אלו עבירות שנהגים מקבלים במסגרת דוח תנועה שהוא "ברירת משפט", כלומר לנהג יש את הבחירה אם לשלם את הקנס או להישפט בהליך פלילי. המשמעות היא שדוחות תנועה על שימוש בטלפון סלולרי, אי חגירת בטיחות או נהיגה מופרזת – הנכנסות תחת הקטגוריה של "ברירת משפט", יועברו להליך מנהלי ולא יהוו עוד עבירה פלילית.
במסגרת הליך מנהלי, אדם שיקבל דוח על העבירות הללו יוכל לבקש לערער עליו בבית דין מנהלי ייעודי, בהליך דיגיטלי שלא יצריך את התייצבותו.
חשוב לזכור, כי תיקים אלו מהווים אחוז גדול מהתיקים המתנהלים בבתי המשפט לתעבורה. בשנים האחרונות, רשמה המשטרה מעל מיליון דוחות מסוג זה בשנה אחת ואלו מהווים כ-90% מכלל דוחות התעבורה.
____________________________________________
https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%aa%d7%95%d7%9e%d7%a8-%d7%a1%d7%a2%d7%93%d7%94