הצעת עדכון לחוק הסלקציה: פיצוי של 120 אלף שקלים ללא הוכחת נזק

תזכיר החוק שיגדיל את סכום הפיצוי על אפליה הופץ באישורו של שר המשפטים אבי ניסנקורן
דניאל בן חמו |
ביקש בדיקה. שר המשפטים לשעבר אבי ניסנקורן. צילום: ריבקין פנטון, פלאש 90

לא פעם אנו שומעים על צעירים שבשל מוצאם, סורבו להיכנס למועדון. כבר בשנת 2000 חוקק חוק הסלקציה שהגן מגזענות או אפליה. בתקופה האחרונה שר המשפטים, אבי ניסנקורן, אישר להפיץ תזכיר חוק לפיו סכום הפיצוי על גזענות או אפליה יעלה מ-50 אלף שקלים ל-120 אלף שקלים, זאת מאחר והסכום הקודם הופך את הגשת תביעות לחסרות כדאיות כלכלית.

מדובר בתיקון לחוק שזכה לשם "חוק הסלקציה", שחוקק בשנת 2000, ביוזמת האגודה לזכויות האזרח. החוק עלה לאחר שצעירים מבני העדה האתיופית, התלוננו שלא הוכנסו למועדונים בשל צבע עורם. החוק עצמו גם הגן גם נגד אפליה כלפי קהילת הלהט"ב, בני מיעוטים וגם אנשים שמופלים על רקע פוליטי.

החוק מסמיך את בית המשפט לפסוק פיצויים ללא הוכחת נזק עד סכום של 50 אלף שקלים בשל אפליה. בבסיס האפשרות לפסוק פיצויים ללא הוכחת נזק עומדים כמה טעמים, בהם הכרה בכך שעצם האפליה פוגעת בכבוד, בביטחון העצמי ובשוויון, וכן הכרה בקושי להוכיח ולכמת את הנזקים הטבועים באפליה.

התיקון שמוצע כעת הינו בהמשך לתיקוני חקיקה דומים דוגמת התיקון משנת 2013 שנערך בחוק למניעת הטרדה מינית, במסגרתו הועלה הסכום המרבי של הפיצוי ללא הוכחת נזק שבית המשפט רשאי לפסוק במקרה של הטרדה מינית או התנכלות לפי הוראות החוק ל-120 אלף שקלים. תיקון דומה נעשה גם בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

בהמשך לשני תיקונים אלה, ובשל הרציונל הזהה שעומד בבסיסם של חוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, שעוסקים שניהם באפליה, מוצע להעלות את סכום הפיצוי שבית המשפט רשאי לפסוק ללא הוכחת נזק לפי חוק איסור אפליה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות