בית המשפט יכריע: האם הפיטורים גרמו ללקות נפשית?

בית הדין הורה לביטוח הלאומי למנות מומחה שיבחן את הקשר בין פיטורי עובד לליקוי נפשי שעבר
מעיין לביא |

על פי התביעה שהוגשה, הביטוח הלאומי, דחה את תביעתו של עובד עירייה להכרה בליקוי נפשי ממנו הוא סובל כתאונת עבודה. מדובר בגבר כבן 40 שעלה לישראל ממולדובה ועבד כנהג בעירייה. לאחר פיטוריו הגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי לתשלום דמי פגיעה בגין אירוע הפיטורים. הביטוח הלאומי דחה את התביעה, אולם לצד זאת, במסגרת תביעה לנכות כללית, הכיר בתובע כסובל מנכות נפשית עם דרגת אי כושר בשיעור של 100 אחוזים.

בית הדין לעבודה קיבל ערעור על החלטת הביטוח הלאומי שלא מינה מומחה, וקבע כי אין קשר בין הפיטורים שחווה לבין ההתדרדרות במצבו הנפשי. בית הדין קיבל את טענתה של עו"ד יונית נחום, לפיה אירוע פיטורים כבר הוכר בפסיקה ובספרות כאירוע מיוחד, בעל השלכות נפשיות על המפוטר והורה למנות מומחה שיחווה דעתו על ליקוי הנפשי ממנו סובל התובע, ועל הקשר הסיבתי בין הליקוי הנפשי לבין האירוע התאונתי.

עו"ד יונית נחום

עו"ד יונית נחום טענה כי בעקבות פיטורי העובד חלה התדרדרות במצבו הנפשי וירידה ניכרת בתפקודו והוא החל לסבול מהתקפי חרדה ודיכאון, ואילו מנגד בביטוח הלאומי טענו שלא התרחש אירוע תאונתי תוך כדי עבודתו של התובע, וכי אירוע הפיטורים איננו בגדר אירוע חריג, ועל כן אין להכיר בו כגורם בשרשרת הסיבתית שהובילה לליקוי הנפשי של התובע. עוד נטען שם כי התובע היה שרוי במצב של מתח נפשי מתמשך שאיננו מוכר בפסיקה כאירוע תאונתי בעבודה.

כאמור, עו"ד נחום ציינה כי אירוע פיטורים כבר הוכר בפסיקה ובספרות כאירוע מיוחד בעל השלכות נפשיות על המפוטר מאחר מטיבה וטבעה, הודעת הפיטורים היא אירוע מיוחד המתרחש בקשר עם עבודתו של העובד. בית המשפט קיבל את דבריה של עו"ד נחום וציין כי גם התובע העיד, כי ״ההתקף קרה לי ברגע שהתפשרתי על פיטורים… אני בן אדם שבכלל לא מרבה ללכת לרופאים. כשאני הגעתי לרופא הכללי הוא הופתע ואמר איך יכול להיות שאתה משהו כמו 5 שנים לא היית אצל אף רופא. לכן גם במקרה הזה אני לא ששתי ללכת לשום רופא״.

בית הדין ציין בהחלטתו: "משנודע לתובע על פיטוריו, פסה התקווה. אירוע זה, כפי שהוכר בפסיקה, היווה אירוע מיוחד בעל השלכות נפשיות על התובע. אירוע זה הוא בבחינת שיאה של תקופה קשה בה נאלץ התובע להתמודד עם החרדה מפני הפיטורים, אירוע שהוא נבחן ומזוהה במרחב ובזמן, כך יש להכיר בו כגורם אפשרי לאירוע תאונתי", נכתב בהחלטת בית הדין שהוסיפו: "נדמה כי בנסיבות המתוארות לעיל לא נותר ספק בדבר הוכחתו של קשר סיבתי לכאורי בין האירוע המיוחד שהתרחש אצל התובע, הוא אירוע הפיטורים, לבין הליקוי הנפשי ממנו הוא סובל. אף אם נותר ספק, כאמור לעיל, הדין הוא למנות מומחה לבירור הקשר הסיבתי".

_______________________________________

עו”ד יונית נחום

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות