רכישת דירה היא ללא ספק אחת התחנות החשובות בחיינו. אנחנו חוסכים לכך שנים, בודקים וחוקרים בטרם הרכישה ומשקיעים בכך את מיטב כספנו וזמננו. אבל מה קורה אם בסופו של דבר יש לקות בנייה בבית? מה עושים אם הקבלן או מוכר הנכס אינם מוכנים לשאת בתיקון? מה האלטרנטיבות העומדות בפנינו?
כמו בכל הליך רכישת הדירה, חשוב שנקיף את עצמנו באנשי מקצוע ונתייעץ איתם, זו השקעה כדאית – כדי שלא נשלם ביוקר בהמשך.
בטרם מסירת החזקה על הנכס, חשוב לבצע בדיקה, בליווי איש מקצוע מתחום ההנדסה מטעמכם. איתור הליקויים בזמן הזה יכול לחסוך זמן, כסף והתרוצצויות בהמשך.
החוק קובע כי יש לקבלן שמכר את הנכס יש אחריות כלפי הרוכש במשך תקופה ארוכה לאחר מסירתו. תקופה זו נחלקת לשתיים – תקופת הבדק ותקופת האחריות.
תקופת הבדק מתחילה עם קבלת הנכס לידי הרוכש ונמשכת בין שנה לשבע שנים – בהתאם לסוג הליקוי (למשל, האחריות על רטיבות בקירות היא למשך שנים ואילו האחריות לליקויי צנרת נמשכת שנתיים). בתקופה הזו על מוכר הנכס לתקן את הליקויים, כל עוד לא הוכיח שבעל הנכס הנוכחי אחראי לנזק.
לאחר מכן מתחילה תקופת האחריות שנמשכת כשלוש שנים ובתקופה זו על הקונה להוכיח שהנזק נגרם כתוצרה מליקויי בנייה, מרשלנות בתכנון וכדומה.
כדי להתמודד מול קבלני הבנייה ומוכרי הנכס, שלא ששים לתקן את הליקויים, חשוב להיוועץ בעורך דין בתחום, שכן, ליקויי בנייה משפיעים על הנכס, הן מבחינת איכות חיים והן מבחינת ערכו ושוויו.
עורך הדין בתחום ליקויי הבנייה, יוכל לבחון את סוג הליקוי ואת השפעותיו על הנכס ועל הדיירים ולדעת מה מידת האחריות שיש לקבלן או למוכר הנכס כלפי הלקות שהתגלתה. איש מקצוע יוכל לפעול בשמכם מול מוכר הנכס, לנהל מולו משא ומתן ובסופו של דבר, אם זה לא מוסכן לשאת בעלויות להגיש בשמכם תביעה כספית לבית המשפט ולדאוג שתקבלו את מלוא זכויותיכם ומעבר לכך – שהליקוי יתוקן.
_______________________________________
https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%a1%d7%95%d7%a4%d7%99-%d7%90%d7%91%d7%99%d7%91