יישום חוק המצלמות במעונות הילדים

בשנה הבאה צפויים מעונות הילדים להתקין מצלמות בגנים כדי למנוע מקרים של התעללויות. מה היתרונות בהתקנת מצלמות ומה חשוב שנעשה במקביל להצבתן כדי להילחם בתופעה המחרידה
עו"ד יעל סולקין לביא |
לא ברור מה העירייה יכלה לעשות. אילוסטרציה shutterstock
גן ילדים. אילוסטרציה shutterstock

הממשלה מבקשת לדחות בשנתיים, את החוק שנועד להגן על הפעוטות בגני הילדים , מטיוטת החוק עולה כי חוק המצלמות בגני הילדים שהיה אמור להיכנס לתוקפו בספטמבר יידחה בשנתיים כדי להקל כלכלית על בעלי הגנים הפרטיים בתקופת הקורונה. אם יכנס החוק לתוקף , צפויים מעונות הילדים להתקין מצלמות בגנים כדי למנוע מקרים של התעללויות. מה היתרונות בהתקנת מצלמות ומה חשוב שנעשה במקביל להצבתן כדי להילחם בתופעה המחרידה.

בשנה הבאה עתידים מעונות הילדים ליישם את חוק המצלמות ולהתקין ברחבי הגן מצלמות שיתעדו את הילדים והעובדים במקום במטרה למנוע מקרים של פגיעה בפעוטות. מדובר בצעד חשוב לצורך התמודדות עם תופעת ההתעללויות בגני הילדים ובפעוטונים, אך חשוב כי לצד כל אלה, נפעל גם באפיקים נוספים. של הסמכת מטפלות וסייעות מקצועיות, טיפול למניעת אלימות ,הכשרות מקצועיות ועוד. יש לזכור כי לצד האינטרס של מניעת אלימות, שמירה על שלום הילדים, ישנה כאן פגיעה בפרטיות וחדירה למרחב הפרטי של העובדים, למעשה מדובר ב"פגיעה קולקטיבית".

עו"ד יעל סולקין לביא

מטרתו של החוק היא להגן על שלומם של פעוטות השוהים במעון יום לפעוטות מפני הפגיעה בהם. וזאת, דרך התקנת מצלמות ותוך שמירה, ככל הניתן, על כבודם ופרטיותם, הן של התינוקות והן של העובדים במעון או כל אדם אחר השוהה במקום.

על פי הצעת החוק, מפעיל מעון יום לפעוטות יהיה אחראי להתקנת מצלמות שיתעדו את הנעשה במעון יום לפעוטות, בכל השעות שבהן הילדים שוהים במקום, בהקלטת וידאו בלא קול. המצלמות, כך לפי החוק, יתעדו את כל הנעשה בכיתות המעון, בחצר ובכל שאר המקומות שבהם ניתן חינוך וטיפול לילדים, למעט חדרי רחצה ושירותים.

הפגיעה בפרטיות – אין ספק כי נושא התקנת מצלמות המתעדות התנהלות עובדים הנו פגיעה קשה בחירות האדם. על אחת כמה וכמה כי מדובר בתיעוד מתמשך וקבוע שאין דרך למנוע גם חדירה למידע, גניבה ואו שימוש לרעה. אל לנו לשכוח כי מערכות טכנולוגיות ודאי כאלו שהן ביתיות, הן מערכות יחסית שקלות לחדירה ולכן הפגיעה כאן בחירות הנה כבדה, נשאלת שאלה האם זה מה שיפתור את ההתעללות בחסרי ישע (תינוקות, קשישים וכו')? האם העובדה כי התקנת המצלמה היא הפתרון או הפתרון הלכאורי

הצעת החוק גם קובעת כי מפעיל המעון ישמור את הצילומים למשך 30 ימים ממועד הצילום, ובתום התקופה יימחקו הצילומים אוטומטית. בנוסף, מפעיל המעון ינקוט אמצעים סבירים כדי למנוע גישה שאינה מותרת לצילומים, ובכלל זה מניעת חיבור של המצלמות וכל מחשב או התקן שעל גביו נשמרים הצילומים לרשת תקשורת/אינטרנט.

עוד נקבע כי חל איסור להעתיק או להעביר את הצילומים או לעשות בהם כל שימוש אלא לפי צו של בית משפט. המשטרה ורשויות התביעה הן שרשאיות להשתמש בצילומים לשם מניעת ביצוע עבירה, חקירת עבירה או לשם ניהול הליך פלילי בלבד. אדם שיעתיק צילומים או יעביר אותם צפוי לעונש מאסר של שישה חודשים.

ישנה חשיבות להרתעה, אך גם צריך לדאוג לחינוך, לתרבות ללא אלימות לצוות מקצועי שיטפל בילדינו

ישנם טיעונים רבים העולים נגד התקנת מצלמות בפעוטונים. בראש ובראשונה מצביעים המתנגדים על הפגיעה בפרטיות של הגננות, הורי וילדי הגן. אולם חשוב שנדע, כפי שכבר ציינו, כי מדובר בצילומים שהגישה להם ניתנת רק למשטרה ורק בצו בית משפט. נדרש איזון זה של החוק, יאפשר מצב כי הפגיעה בפרטיות הילדים והעובדים תהיה מינימלית ורק כדי להגן על הצורך החשוב של שמירה על ביטחונם הנפשי והפיזי של הילדים הרכים. כאשר יש למעשה חשש לביצוע עבירה ופתרונות נוספים משלימים של תרבות ללא אלימות כלפי חסרי ישע. פיתוח מנהיגות, פיתוח צוות מקצועי והכשרות. טיפול בילדים מחייב הכשרה, סבלנות, סובלנות, עמידות ערכיות ועוד.

מטרה חשובה ומבורכת שעומדת מאחורי חוק המצלמות היא הרתעה. לפני הכל. הידיעה שגננת או מטפלת תהיה מודעת שחשופה לתיעוד, לצילום, לבדיקת המשטרה, אולי תמנע מקרים קשים של התעללות, כפי שידענו ושמענו רק בחודש האחרון.

עו"ד יעל סולקין לביא

אם חקירות משטרה, הליכים פליליים ועונשים שניתנים על ידי בית המשפט לא מרתיעים מספיק את המטפלות, אולי העובדה שהן מתועדות כל יום, כל היום – יסייעו בכך וייצרו הרתעה נכונה. יחד עם זאת חשוב להדגיש, כי המדינה חייבת להילחם בתופעה האיומה הזו גם דרך ענישה הרתעתית. עונשים משמעותיים וכבדים לצד צילום ותיעוד – יסייעו, כך התקווה, במניעת הישנות מקרים שכאלו.

התיעוד שייאסף מהמצלמות בגן, עשוי להוות ראייה מכריעה, במידה ויתנהלו נגד המטפלת הליכים פליליים. ילדים בגיל זה לא ניתן לחקור, הם לא מדברים, אף שההתנהגות הנפגעת שלהם זועקת לשמיים. הצילום הוא הפה שלהם, ושל ההורים שלהם. וכן, גם של רשויות האכיפה. באמצעות הכלי הזה נוכל להטיל ענישה משמעותית על מי שיפגע בילדים.

לסיכום 

לצד היתרונות בהצבת מצלמות, שיכול ויוסיפו ביטחון להורים המפקידים מדי יום את ילדיהם בידי מטפלות וגננות, חשוב לזכור שכדי לעקור את התופעה הזו עלינו לפעול לכך שמטפלים ראויים יזכו לטפל בילדים שלנו. חשוב הפיקוח על הגננות והמטפלות, מנגד קיימת פגיעה ממשית בחירות המטפלים, חשובים מעין כמותם תהליכי ההכשרה, הניסיון והמלצות. ומעל הכל, חשוב שכהורים, גם אם יש מצלמות בגן, נשים לב לכל שינוי קטן שעובר על הילדים שלנו. חשוב שנהיה עם היד על הדופק. תמיד. אין תשובה חד חד ערכית, מחד שלומם של הקטינים וחסרי הישע וקיומה של הרתעה לעומת פגיעה בפרטיות שהיא אבסולוטית ומתועדת וניתנת לחדירה כי איננה הרמטית.

_____________________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%99%d7%a2%d7%9c-%d7%a1%d7%95%d7%9c%d7%a7%d7%99%d7%9f-%d7%9c%d7%91%d7%99%d7%90

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות