החוק עבר בשלוש קריאות: לא ניתן לעקל ביטוח רפואי

הצעת החוק שאושרה בכנסת קובעת כי הביטוח הרפואי יהיה מוגן מעיקול במטרה להגן על חולים
נעמה כהן |

הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את החוק שיאסור הטלת עיקולים על ביטוח רפואי לחייבים. הכנסת החוק לספר החוקים תגן על זכויותיהם של חולים חייבים הזקוקים לכספי הביטוח.

את הצעת החוק יזם ח"כ מיכאל מלכיאלי יו"ר סיעת ש"ס בכנסת ולפיה לא ניתן יהיה לעקל לחייב 'ביטוח רפואי'. עם אישורה במליאת הכנסת נכנסה הצעת החוק לספר החוקים.

עד היום, ניתן לעקל ביטוח רפואי, חייב – חולה המבוטח בביטוח רפואי אשר נאלץ לעבור ניתוח טיפול או מימון תרופה, יכול למצוא את עצמו בפני שוקת שבורה, ללא שמירה על גופו וללא שמירה על כבודו, לא פעם עקב חוב זעום.

"חוק יסוד כבוד האדם וחירותו", נכתב בדברי ההסבר לחוק, "העניק מעמד חוקתי לזכויות המוגנות על פיו, כפי שקובע סעיף המטרה שבו, ועיקרם, הזכות לשמירה על החיים הגוף והכבוד ועוד. תוך קביעה כי אף החוקים אשר נחקקו לפני חקיקת החוק וכל שכן לאחריו יפורשו לאורו ולרציונל הטמון בו".

בהצעת החוק מצוין כי אף שחוק ההוצאה לפועל קובע כי ניתן לעקל כל נכס של חייב, ישנם חריגים אשר אינם ניתנים לעיקול. בין היתר, צורכי אוכל למחיית החייב ובני משפחתו, חיות מחמד, מיטלטלין המשמשים למקור פרנסתו של החייב, תשמישי קדושה, מיטלטלין חיוניים לנכה, צרכים חיוניים וביניהם ציוד רפואי תרופות ועוד.

"היינו, המחוקק הבין הפנים והביא לידי ביטוי, שאדם חולה זקוק להגנתו, ודאג לו למעטפת בסיסית שתשמור על גופו וכבודו, בהתאם להוראות החוק", אמר ח"כ מלכיאלי.

הוא הוסיף: "הדבר אשר זקוק לו החולה יותר מכל, לכל הפחות בחלק מן המקרים, נשכח מלב מבלי משים ולא זכה להגנת המחוקק, והינו 'הביטוח הרפואי'- חולה המבוטח בביטוח רפואי אשר נאלץ לעבור ניתוח טיפול או מימון תרופה, יכול למצוא את עצמו בפני שוקת שבורה".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות