יום האהבה: בית הדין הרבני מחכה גם למי שנישאו בנישואים אזרחיים

מה קורה כאשר זוגות אשר נישאו בנישואים אזרחיים, מעוניינים להתגרש? ספוילר: יצטרכו לעבור ברבנות
עו”ד שיקמה בדש |

יום האהבה

לאור העובדה כי ענייני נישואין וגירושין נמצאים בסמכותו של בית הדין הרבני, עולה השאלה, מה קורה כאשר זוגות אשר נישאו בנישואים אזרחיים, מעוניינים להתגרש? לא תופתעו לגלות שאלה ייפגשו ברבנות.

אחת המגמות הבולטות בדיני המשפחה בשנים האחרונות, הוא מספרם הגדל של זוגות הבוחרים בנישואים אזרחיים. פירושו של דבר הוא, כי בני הזוג נישאים בטקס חילוני ולא בטקס דתי, כדת משה וישראל.

מהם נישואים אזרחיים?

מרבית הזוגות בישראל, נישאים בטקס דתי, אותו כולנו מכירים, אולם משחולפות השנים, ישנם לא מעט זוגות אשר בוחרים אחרת ונישאים בטקס אזרחי. ניתן להצביע על שתי סיבות עיקריות לכך: האחת – חלק מן הזוגות רואים במוסד הרבנות מוסד שמרני, אולי אף ארכאי ומעדיפים לקיים את טקס הנישואים ללא מעורבותו. השנייה – מניעה הלכתית להינשא כדת משה וישראל, למשל כאשר מדובר על כהן וגרושה, אשר אינם יכולים להינשא על פי ההלכה הדתית.

גירושין אזרחיים – ברבנות?

מטבע הדברים, זוג הנישא בנישואים אזרחיים, ללא מעורבות המוסד הדתי, סבור כי גם בעת גירושין, לא יידרש לפנות אל הרבנות, אולם זוהי הנחה שגויה. למרות העובדה כי הדת היהודית אינה מכירה בנישואים אזרחיים, סמכותה במתן גט עדיין עומדת גם במקרה זה. מדוע? משום שעל פי ההלכה היהודית, בכל מצב שבו הנישואים מוטלים בספק, יש לקיים גט לחומרא, כלומר, יש לנהוג על דרך ההחמרה ולתת גט.

הרציונל: למנוע מצב שבו בני הזוג ייחשבו לנישואים ולא יוכלו להינשא בעתיד כדת משה וישראל. יתרה מזאת, אם האישה תלד ילדים מגבר אחר בעוד היא נחשבת כנשואה, הרי שילדיה ייחשבו כממזרים על פי ההלכה הדתית. על כן, אף אם נישאתם בטקס אזרחי, בעת גירושין, תיאלצו לפנות אל הרבנות על מנת לקבל גט.

ייעוץ משפטי – גירושין אזרחיים

קיבלתם החלטה להתגרש? מתלבטים כיצד לפעול? חשוב מאוד לפנות לייעוץ משפטי של עורך דין מומחה, אשר ישמור על זכויותיכם במסגרת גירושין אזרחיים. בעת סיומה של מערכת הנישואין, יש לערוך חלוקת רכוש בין בני הזוג ולקבל החלטה באשר למשמורת הילדים ולתשלום דמי מזונות הילדים. כמו כן יש לדאוג לסידור הגט שכן כאמור, גם כאשר בני הזוג נישאו בטקס אזרחי, קבלת הגט תיעשה בבית הדין הרבני. לכל הסוגיות הללו, השלכות מרחיקות לכת על חיי בני הזוג וילדיהם ועל כן חשוב מאוד כי כל אחד מבני הזוג יפנה אל עורך דין לקבלת ייעוץ וייצוג משפטי.

חשוב לציין, כי הדרך היעילה ביותר לניהול גירושין אזרחיים, היא באמצעות הסכם גירושין. בני הזוג משוחחים ביניהם ו/או באמצעות עורכי הדין ומגיעים להסכמה לגבי כל אחד מן הנושאים העומדים על הפרק. את ההסכמות של בני הזוג מעגנים בהסכם גירושין, המוגש לאישור הערכאה המשפטית. עם קבלת האישור, מקבל ההסכם תוקף של פסק דין. בדרך זו, ניתן לסיים גירושין אזרחיים תוך זמן קצר משנחסך מבני הזוג הצורך בהגשת תביעות ובהתדיינות ארוכה בערכאות.

עו”ד שיקמה בדש

יום האהבה

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות