עו"ד יניב איש-שלום – איש הסמויה הפך לפרקליט דיסקרטי

דיסקרטיות ופעולה שקטה ונחושה הם המאפיינים הבולטים ביותר של עו"ד יניב איש-שלום. קור רוח ואנדרסטייטמנט הם כלים חשובים כשפועלים בתחום המיסים
%d7%93%d7%a0%d7%99%d7%90%d7%9c-%d7%91%d7%9f-%d7%97%d7%9e%d7%95 |
עו"ד יניב איש-שלום

יש כל מיני סוגי עורכי דין, והסוג לו יזדקק אדם תלוי בנסיבות התיק. יש עורכי דין שאוהבים את אור הזרקורים ויודעים להפוך את עצמם לבאד-גאי, להיכנס חזיתית בכל העולם ובכך למשוך את האש מהלקוח. זה לגיטימי ולפעמים זה מה שצריך. לפעמים נחוצה דווקא הגישה ההפוכה. עו"ד יניב איש-שלום נולד ב-1976 באילת. אבל למרות שגדל בעיר השמשית והלוהטת, גישתו המקצועית מתאפיינת בקור רוח, שיקול דעת, וחיבה מסוימת לצל הדיסקרטי.

עו"ד איש-שלום החל לעבוד ברשות המיסים בשנת 1997, ובנה שם קריירה מפוארת שנמשכה עד תחילת 2019. במהלך יותר מעשרים שנה נחשף איש-שלום למלוא טווח כלי החקירה והאכיפה של הרשות, במישור האזרחי (מכס – נמלי תעופה ומעברי גבול יבשתיים, מע"מ – תחנה אזרחית) והפלילי (חטיבת החקירות של רשות המיסים) כאחד.

"בעיני החתירה לגביית מס אמת התואם מציאות היא התכלית בדיני המס"

בתקופת עבודתו צבר ניסיון רב ועבר שלל הכשרות בתחומי המס השונים, החקירות והמודיעין. בין השאר עבד איש-שלום ביחידה "הסמויה" של רשות המסים, יחידת מודיעין המבצעת חקירות-עומק ארוכות טווח כנגד מבצעי הונאות מס מתוחכמים בהיקפי ענק, וגם פעולות יזומות לסיכול מראש של הונאות מס. את הידע שרכש שם אי אפשר לרכוש בשום פקולטה – ורק מעטים הם שותפי הסוד.

בשל אילוצי קריירה התעכבו לימודיו המשפטיים, אבל בסופו של דבר נרכשו תואר ראשון (LL.B) במרכז האקדמי כרמל בחיפה, ותואר שני (LL.M) באוניברסיטת בר אילן (התמחות במשפט אזרחי מסחרי). איש-שלום הפך לחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין בשנת 2016.

את התמחותו המשפטית עשה אצל שופט אזרחי בבית משפט השלום, שם נחשף למגוון רחב של סוגיות אזרחיות. לאחר שהוסמך לעריכת דין המשיך לעבוד ברשות המיסים והשתמש, בישורת הסיום של הקריירה שלו שם, ביכולותיו כמשפטן לתועלת מעסיקו באמצעות ידיעותיו המשפטיות הרחבות בבואו לטפל במקרים שהובא לפניו – וכן צלל ללא היסוס לעשייה למען הקהילה המקצועית, כסגן יו"ר ועדת מיסים, יו"ר (משותף) ועדת מע"מ, מס הכנסה וניהול ספרים ויו"ר (משותף) ועדת סייבר ורשתות חברתיות (כולם במחוז תל אביב).

עו”ד יניב איש-שלום

עוד המשיך עו"ד איש-שלום להתמקצע בקורסים והכשרות מקצועיות רחבות וסיים בהצלחה את לימודי ביקורת הפנים וממתין להסמכתו כמבקר-פנים (CIA), מלבד זאת רכש השכלה בתחומי הגישור והבוררות.

בשנת 2019 פרש עו"ד איש-שלום מרשות המיסים ויצא לדרך עצמאית, הוא הקים משרד בוטיק המספק שירותים מותאמים אישית בתחום המיסוי ודיני החברות, שהינם תחומים מורכבים ודינמיים. הבחירה בתחום המיסוי הייתה טבעית, וכל תחום אחר היה מהווה זריקה לפח של 23 שנות התמחות והכרת כל פינה במערך הסבוך והמורכב של אכיפת חוקי המיסים בישראל.

על תיקים גדולים הוא – בניגוד לעורכי דין רבים שרק מחכים להזדמנות – לא אוהב לדבר. "תראה, בפחות משנתיים שהמשרד קיים השגנו תוצאות מאד יפות ללקוחות שלנו. אבל בניגוד לענפי משפט אחרים – ואני לא מותח ביקורת, רק מבחין – בתחום הזה כדי להצליח צריך מידה רבה יותר של טקט ודיסקרטיות. אני יכול לספר לך על תיק שומת מס שהתחיל במספר של שבע ספרות ונגמר בחמש ספרות לא גבוהות, אבל לנפנף בזה לא יעזור לאותו לקוח ולא ללקוחות העתידיים שלי".

– אז אתה שותק בנוגע להצלחות כדי לא להרגיז את המערכת?

"זה בכלל לא העניין. לחלוטין לא, חלילה, חשוב לציין שהתוצאה נובעת בעיקר מניסיון של שנים רבות וכן מהיכולת להציג את הטיעונים הנכונים בצורה יצירתית תוך הבנה מעמיקה של המציאות העסקית המשתנה, בשום פנים לא מרשלנות של עובדי רשות המיסים ולא כי נולדתי גאון משפטי מהרחם.

"אני נתקל בהמון מקרים בהם עוסק / נישום שכל כך מבוהל מעצם הממשק עם רשות המיסים בכלל ועם חטיבת החקירות בפרט, והבהלה מביאה לחוסר יכולת של העוסק / נישום / רואה החשבון, להציג את הדברים לאשורם, הכל כדי להימנע מהמעמד המלחיץ. "גדלתי" ברשות המיסים ואני מדבר באותה השפה של עובדי הרשות, בין אם במישור האזרחי ובין אם במישור החקירתי מודיעיני.

"כאשר אני מטפל עבור לקוחותיי בענייני המס שלהם, בין אם האזרחיים ובין אם הפליליים אני רוחש כבוד רב לעובדי הרשות ופועל מולם ממקום מקצועי בלבד, יש לי הערכה רבה לאנשי רשות המיסים בכללותם והערכה מיוחדת לאנשי חטיבת החקירות והמודיעין – מדובר בעובדים מקצועיים במיוחד שכולם יחד, כמערכת אחת אמונים על גביית כספי המיסים המשמשים את הממשלה בכל פעולותיה, החל מחינוך ורווחה וכלה בביטחון.

"כמו שציינתי, "גדלתי" ברשות המיסים ושם הפכתי למי שאני היום, כאיש מודיעין וחקירות נחשפתי להמון פרשיות מס סבוכות ומורכבות שמעוררות סוגיות מס לא שגרתיות, הניסיון הזה ביחד עם ידיעה משפטית רחבה וראיה יצירתית, עשויים לעיתים לשנות את התמונה מקצה לקצה.

"תמיד יש מקום לשפר את מצבו של הלקוח. שומת מס ואפילו כתב אישום הם לא סוף פסוק"

"באופן אישי, אני מעדיף דיסקרטיות והתרברבות אינה מנת חלקי. אתה יכול להסתובב ולהתרברב בתוצאה מעולה שהשגת ללקוח ובאותה נשימה, בלי כוונה אתה גם עשוי לפגוע בכבודם של אותם אנשים שאתה כל כך מכבד ומעריך מקצועית. אז גם כשמצליחים צריך לשמור על דיסקרטיות ונימוס. ההצלחה עבור הלקוח והסיפוק הנובע מכך מספיק מתוקים גם בשקט".

כששואלים אותו על אנקדוטות זכורות מעברו כקצין מודיעין ביחידה הסמויה של רשות המיסים, שוב נתקלים בחומה מנומסת של חשאיות, "מדובר פה בדיני נפשות, שיטות ואמצעים מיוחדים שהשתיקה יפה להם", אבל מסכים לומר שהשנים שבילה כחוקר וכקצין מודיעין בתחום המס, כוללים פשיטות על בתי עסק ובתים פרטיים בשעות הבוקר המוקדמות, ביצוע פעולות מודיעיניות שהדמיון יפה להם, כל אלו הביאו אותו להבנה עמוקה של הצד הנחקר, שגם אם טעה – אפילו ברמה הפלילית – "הוא בכל זאת אדם שנברא בצלם וחובה לשמור על זכויותיו וכבודו לפני הכל".

ניסיונו העשיר בתחום מאפשר לו לדבר עם אנשי הרשות בשפתם ולהביא אותם להבנה שלפעמים יש יותר מתוצאה אחת וגם אם בסופה של חקירה אין תיק זה בסדר, לגישתו "יש לחתור לגביית מס אמת על בסיס נתונים אמיתיים ומבוססים ככל שניתן, בעיני החתירה לגביית מס אמת התואם מציאות היא התכלית בדיני המס".

– עם כל הדיסקרטיות, אפשר איזה אני מאמין?

"כשעבדתי ברשות המיסים הקפדתי הקפדה יתרה על יושר וטוהר מידות והייתי לויאלי למערכת, כיום, אני מביא למשרדי את אותם סטנדרטים מחמירים, לקוח הוא קודם כל בן אדם, טובת הלקוח תמיד לנגד עיניי, ברגישות, מקצועיות חסרת פשרות ויצירתיות פורצת גבולות. תמיד יש מקום לשפר את מצבו של הלקוח. שומת מס ואפילו כתב אישום הם לא סוף פסוק, אלא רק תחילת המערכה – ואני כאן כדי להביא ללקוח את התוצאה הטובה ביותר".


 

עו"ד יניב איש – שלום

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות