נדחתה עתירת מסתנן מסודן ששינוי חוק מנע ממנו חידוש רישיון לשירותים פיננסיים

הנתין הזר הוכר כאן כפליט, וניתן לו מעמד של תושב ארעי המתחדש בכל שנה. למרות שלפני כ-8 שנים ניתנה לו תעודת רישום לנותן שירותי מטבע, הרי שהחוק שונה ב-2016, ושירותים כאלה מאושרים רק לאזרח או תושב קבע
מעיין לביא |
צילום: לואיס פישר, פלאש 90

בית המשפט לא קיבל עתירה של נתין זר מסודן, שדחו את בקשתו לרשיונות בסיסיים למתן אשראי ושירות בנכס פיננסי. שופט בית משפט המחוזי בתל אביב, חגי ברנר, דחה את עתירתו של נתין זר מחבל דרפור שבסודן, שביקש לבטל את החלטותיו של המפקח על השירותים הפיננסים, שדחה את בקשותיו לקבלת רישיונות בסיסיים למתן אשראי ולמתן שירות בנכס פיננסי.

העותר, הסתנן לתחומי מדינת ישראל לפני 15 שנים, ולאחר הגעתו לארץ, הוענק לו מעמד של תושב ארעי בעקבות הכרה של מדינת ישראל בו כפליט. במשך כל תקופת שהותו בארץ, מעמדו של העותר כתושב ארעי מתחדש מדי שנה בשנה. העותר אף עבד במסגרת עיריית תל אביב בתחום החינוך וההסברה, ולמד לימודים תיכוניים ואקדמיים בישראל.

לפני כ-8 שנים ניתנה לו תעודת רישום לנותן שירותי מטבע לפי חוק איסור הלבנת הון. מכוחה של תעודת הרישום הותר לעותר לתת שירותים לפי חוק איסור הלבנת הון ובהם המרת מטבעות, החלפת שטרות כסף, ניכיון שיקים והעברות כספיות בארץ ובחו"ל.

בשנת 2016 נחקק חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, כחלק מרפורמה כוללת שנועדה להחיל משטר של רישוי על העוסקים במתן שירותים פיננסיים. בעקבות כך, לפני כשלוש שנים הגיש העותר בקשה לקבלת רישיון בסיסי למתן אשראי ובקשה לקבלת רישיון בסיסי למתן שירות בנכס פיננסי. לאחר בחינת מסמכי הבקשה, הודיעו לו כי שוקלים לדחות את הבקשות לרישיון, בגין מעמדו של העותר כתושב ארעי (אחד הסעיפים לחוק הפיקוח דורש כי מבקש הרישיונות הרלוונטיים יהיה אזרח או תושב ישראל). בהמשך הודיעה לו רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון כי לא ייערך לו שימוע בעל-פה, וכי די לעניין זה בשימוע בכתב.

כאמור, השופט ברנר דחה את העתירה וקבע בין השאר כי לא מדובר בהחלטה שתוצאתה שלילת רישיון שהיה בידי העותר, אלא בהחלטה שעניינה אי מתן רישיון חדש על רקע שינוי המצב המשפטי והסדרתו בחקיקה. "לא מצאתי כי מדובר בהחלטה אשר חורגת באופן קיצוני ממתחם הסבירות. עיון בהחלטת הסירוב של המפקח מגלה כי החלטתו נומקה כדבעי והושתתה על אדנים מוצקים. המפקח התייחס לכלל טענותיו של העותר ודחה אותן אחת לאחת. הסתמכות המפקח על חוות הדעת המשטרתית ועל המידע שנמסר לו עולה בקנה אחד עם ההנחיות שבחוזר, ומחויבת המציאות בנסיבות העניין. כאמור, מדובר במידע משמעותי שנמצא במוקד העיסוק המפוקח, מידע שלא ניתן ולא ראוי להתעלם ממנו", כתב השופט בהחלטתו.
______________________

לצפיה ודירוג כבוד השופט חגי ברנר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות