סיפור בזיג-זג: השפעת חל"ת חוזר על חובת תשלומי ביטוח לאומי של המעסיקים

חל"ת חוזר משמעותו יציאה לחל"ת, חזרה לעבודה ואז שוב יציאה לחל"ת. הבעיה היא שמבחינת ביטוח לאומי, חובת התשלום על חודשיים חל"ת מצד המעסיקים חלה שוב, כך שהם ישלמו 1392 ש"ח עבור 4 חודשים על כל עובד ששחררו לחל"ת
עו"ד חיה אביסרור שמעוני |

בהתאם למצב החוקי הקיים, נכון למועד זה, חייב כל מעסיק לשלם את דמי הביטוח הלאומי בגין חודשיים ראשונים של תקופת החל"ת, עבור כל עובד שהוצא על ידו לחל"ת. מעסיקים רבים הקימו קול צעקה, ובצדק: מחד, עסקיהם הפסיקו את פעילותם או שפעילותם נפגעה בצורה משמעותית, מאידך, נדרשו המעסיקים לממן מכיסם סכום של 348 ₪ בגין כל עובד שהוצא על ידם לחל"ת. אין חולק כי מדובר בנטל כלכלי כבד מנשוא עבורם.

קול זעקת המעסיקים הגיע לאוזני מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי ולשר העבודה והרווחה, ח"כ איציק שמולי, ובימים אלו הם מנסים לקדם שינוי חקיקה ו/או קבלת החלטה שתאפשר לפטור את אותם המעסיקים מתשלום דמי הביטוח בתקופת חל"ת קורונה.

עו"ד חיה אביסרור שמעוני

מאחר וטרם התקבלה החלטה בנושא, הוציא המוסד לביטוח לאומי הודעה לציבור המעסיקים, לפיה עליהם להמתין עם הדיווח ועם תשלום דמי הביטוח בעד החל"ת המלא בחודשים מאי ויוני 2020 עד ל-15.8, או עד שיפורסמו הוראות בנושא.

– שוב חל"ת

וכאילו לא די במצב העגום, המציאות הלא קלה בה אנו שרויים הוסיפה בעיה נוספת – בימים אלו אנו עדים ליציאה מחודשת של עובדים לחל"ת. אותם עובדים שהוצאו לחל"ת לראשונה, הוחזרו לעבודה עם ההודעה על החזרת פעילות המשק, ובשל העובדה שקיים חוסר ודאות עסקית הוצאו בשנית לחל"ת על ידי מעסיקהם. לפיכך, עולה השאלה, האם מבחינת החקיקה הקיימת, היציאה המחודשת לחל"ת היא חל"ת חדש שעומד בפני עצמו, או שמדובר ברציפות של החל"ת הראשון?

ואם נתרגם לחבות בדמי ביטוח, נשאל האם המעסיקים מחויבים בתשלום דמי ביטוח בגין כל תקופת חל"ת בפני עצמה, כלומר, חובת תשלום של 348 ₪ כפול 4 חודשים (חל"ת ראשון חודשיים וחל"ת שני חודשיים), או שיש לראות בהפסקת עבודתו של עובד שיצא לחל"ת, חזר לעבודה ויצא שוב לחל"ת כחל"ת אחד, ואז החבות בדמי ביטוח היא רק 348 כפול חודשיים בלבד?

בהתאם לנוסח התקנות ולמצב החוקי הידוע כיום, כל תקופת חל"ת עומדת בפני עצמה, ואין מדובר בתקופה רציפה שמשמעותה חל"ת אחד בלבד. כפועל יוצא, תחול חובת תשלום דמי ביטוח בגין כל תקופה כעומדת בפני עצמה. מדובר בגזירה קשה מנשוא, וספק רב אם המעסיקים יצליחו לעמוד בה. לפיכך, דרושה התערבות מהירה של הממשלה כדי לשנות את החקיקה הקיימת, ו/או למצוא מתווה שיפטור את המעסיקים מחובת תשלום דמי הביטוח לעובדיהם בתקופת חל"ת קורונה. תיטיב הממשלה אם תפעל בנושא זה לאלתר.
______________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%97%d7%99%d7%94-%d7%90%d7%91%d7%99%d7%a1%d7%a8%d7%95%d7%a8-%d7%a9%d7%9e%d7%a2%d7%95%d7%a0%d7%99

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות