נמצא בחובות ומחזיק בבעלותך דירה ? בקרוב יהיה קל יותר לעקל אותה

עו”ד אסף סיידה: "סביר שעם כניסת החוק לתוקף נראה יותר ויותר דירות של חייבים שימכרו במסגרת הליכי חדלות פירעון – וכעת זה בהחלט הזמן להגיע להסדרים לפני שהחוק יכנס לתוקף"
מערכת אוביטר |
אישה עצובה
אילוסטרציה bidstock

בספטמבר השנה יכנס לתוקפו חוק חדלות פירעון שנועד להיטיב עם אלו שנקלעו לקשיים כלכליים, אך עלול לפגוע קשות בחייבים בעלי דירות.

עו”ד אסף סיידה: "סביר שעם כניסת החוק לתוקף נראה יותר ויותר דירות של חייבים שימכרו במסגרת הליכי חדלות פירעון – וכעת זה בהחלט הזמן להגיע להסדרים לפני שהחוק יכנס לתוקף"

בספטמבר 2019 צפוי להיכנס לתוקף חוק חדלות פירעון.

שאחת ממטרותיו המוצהרות של החוק הינה שיקומו של החייב אולם דווקא בנוגע לבית מגוריו של החייב, מחולל החוק שינוי לרעה, ונראה כי עם היכנסו של החוק לתוקף נראה יותר ויותר בתי מגורים של חייבים אשר נמכרים במסגרת הליכי חדלות פירעון.

 

לדברי עו"ד אסף סיידה מומחה לחדלות פירעון, נמנעה מכירתו של בית המגורים של חייב בהתאם לחוק הגנת הדייר. על פי חוק זה – במקרה של עיקול דירה של חייב ומכירתה, הופך החייב בעצם לדייר של הבעלים החדשים אשר רכש את הנכס. "במצב זה הנאמן רשאי אומנם למכור את דירתו של החייב אך הדירה תימכר כ"תפוסה" ע"י החייב ובני ביתו, מה שמוריד את ערכה לכשליש משוויה בשוק החופשי.

מצב זה הפך פעמים רבות את מכירת הדירה ללא כדאית עבור הנושים.

במקרים רבים, בן או בת הזוג של החייב, שמחצית מהדירה הייתה רשומה על שמם, יכלו לרכוש את החצי השני מהנושים בסכום נמוך ביותר, וכך ניצל למעשה החייב ממכירת דירת מגוריו.

החוק החדש מאפשר לנושים למכור את הדירה כ"פנויה", ולא כ"תפוסה", עובדה שתעלה את מחיר הדירה ואת האטרקטיביות שלה כלפי קונה פוטנציאלי, ולא יתאפשר לבן זוגו של החייב לקנות את הדירה במחיר נמוך משמעותית משווי השוק. במצב זה ילחצו הנושים להורות על מכירת דירת המגורים של החייב, וסביר כי נראה יותר ויותר דירות של חייבים אשר ימכרו במסגרת הליכי חדלות פירעון, כאשר תרופתו היחידה של החייב ובני משפחתו תימצא בהמצאת דיור חלופי בפועל או בשווה כסף.

התיקון לחוק יהווה מכה קשה לחייבים שבבעלותם דירה ומכיוון שמדובר בחוק חדש, לא ברור איך יפרשו בית המשפט באשר לדירת מגורים.

עו"ד סיידה ממליץ לחייבים לנצל את הזמן שנותר עד כניסת החוק לתוקף ולנסות להגיע להסדרי חוב בכדי להוציא את הבית מסיכון.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות