העליון: כניסה לבידוד לא תזכה בימי מחלה באופן אוטומטי

הנוהל שהתקיים עד היום מתחילת מצב החירום של הקורונה, לפיו תקופת הבידוד של עובדים החוששים שמא נדבקו תיחשב כימי מחלה, בוטל על ידי בית המשפט העליון. למדינה ניתנו חודשיים למצוא פתרון אחר
רונן לוי |
אזרח ישראלי בבידוד בימי הקורונה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

שופט בית משפט העליון אלכס שטיין, בהסכמת הנשיאה אסתר חיות והשופט עוזי פוגלמן, קיבל שתי עתירות שהגישו, בין היתר, מספר ארגוני מעסיקים, וקבע כי חוק דמי מחלה אינו מסמיך את ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות להנפיק תעודת מחלה גורפת לכל העובדים השכירים השוהים בבידוד מחשש להידבקות בנגיף הקורונה. על כן נקבע כי תעודת המחלה הגורפת בטלה, ועד 30 בספטמבר יצטרכו הממשלה, ההסתדרות והכנסת, להכריע בשאלה מי יישא בעלויות אלה.

עד כה, המעסיקים הם אלה שנדרשו לשאת בנטל של ימי המחלה לעובדים שנכנסו לבידוד בשל תעודת המחלה הגורפת שהוציא משרד הבריאות. בעתירות שהוגשו ביקשו המעסיקים, ביקשו כי תקופת הבידוד תיחשב כחל"ת, והנטל ייפול על כתפי העובדים. אפשרות נוספת שעלתה כי המדינה היא זו שתפצה את העובדים על תקופת הבידוד.

כאמור בית המשפט הגיע למסקנה, כי כניסה לבידוד לא תזכה בימי מחלה באופן אוטומטי זו לאחר שניתח את לשון חוק דמי מחלה ותכליותיו וקבע כי חשש למחלה או להידבקות בנגיף הקורונה אינו בגדר "מחלה" ששוללת מהעובד את הכושר לבצע את עבודתו, כנדרש בחוק. עם זאת ועל מנת למנוע פגיעה בעובדים ולאפשר היערכות מתאימה, נקבע כי ביטולה של תעודת המחלה הגורפת לשוהים בבידוד ייכנס לתוקף ביום 30.9.2020.

"במקרה שלפנינו, שפה זו ועקרונות אלה אומרים לנו כי 'חולים סטטיסטיים' השוהים בבידוד מניעתי, בעודם נקיים מתסמיני מחלה ומהנגיף, אינם חולים בשום מחלה אשר שוללת את יכולתם לעבוד; כי אי-כושרם לבצע את עבודתם נכפה עליהם על ידי צו בידוד שלטוני, ולא על ידי מחלה; וכי תעודת המחלה הגורפת, שניתנה בעניינם על ידי ראש שירותי בריאות הציבור, איננה בגדר 'תעודת מחלה' כהגדרתה בתקנות דמי מחלה, שהצגתה מזכה את העובד החולה בדמי מחלה בהתאם לחוק דמי מחלה".
כתב השופט שטיין בהחלטתו.

שופט בית המשפט העליון, אלכס שטיין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הנשיאה אסתר חיות הוסיפה, באשר לפעולות שצריך לנקוט עד סוף ספטמבר עת ההחלטה תיכנס לתוקפה: "בפרק הזמן שעד כניסת הוראת הבטלות לתוקפה, תיבחן על ידם השאלה מיהו הגורם שראוי שיישא בנטל הכלכלי הכרוך בשמירה על בריאות הציבור בהקשר זה, וכי ייקבעו הוראות מתאימות לטובת העובדים, המעסיקים והציבור בכללותו".

עו"ד טלי חץ לוי, מומחית בדיני עבודה, מוסיפה: "החלטה זו של בג"צ, על אף שפותחת אי וודאות לאשר יתרחש לאחר ה 30.9.20, מבהירה שהתערבות המדינה ביחסי העבודה צריכה להיות מוסדרת וברורה.

"במצב הנוכחי, בו הוכנסו עובדים בעל כורחם לבידוד – נפל נטל התשלום על המעסיקים מחד בדמות תשלום דמי מחלה ומאידך נפגעו זכויות העובדים, שלא רק שנמנעה מהם היכולת לעבוד בפועל, גם הוקטנה להם מכסת ימי המחלה שעתידה היתה לעמוד לעת מחלתם חו"ח. במקרים מסויימים אף לא זכו העובדים לכל מענה כספי, כאשר מכסת ימי המחלה נסתיימה.

"החלטת בג"צ לפיה ימי הבידוד לא מהווים מחלה בהתאם לתכלית חוק דמי מחלה, ראויה היא, וכעת נותר לקוות כי נטל זה לא יועבר למעסיק או יושת על העובד בדרך אחרת, אלא ייקבעו הוראות אשר יתאימו לכל הצדדים – המעסיקים, העובדים והאוכלוסיה בכללותה, תוך שהמדינה נושאת בנטל זה מתוך רצונה לשמור על בריאות הציבור".
_____________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%98%d7%9c%d7%99-%d7%97%d7%a5-%d7%9c%d7%95%d7%99

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות