אושר הסדר הטיעון בפרשת נגב קרמיקה

שופטת בית משפט המחוזי בת"א, מיכל אגמון-גונן, אישרה היום את הסדר הטיעון לנגב קרמיקה, ויה ארקדיה וסופר קרמיק, וקנסה אותן ב 100 אלף שקלים, במסגרת הפרשה הידועה כפרשת אפריקה-ישראל, או פרשת נגב קרמיקה
דנה לווינסקי |
מוצרים של נגב קרמיקה

כתב האישום שהוגש נגד החברות פרס יריעה רחבה של עבירות דיווחים ורישומים כוזבים לאורך השנים 2014-2011, וזאת על מנת להציג מצגי שווא אודות עמידה ביעדים של קבוצת נגב קרמיקה, שהייתה, בשעתה, בבעלות אפריקה ישראל תעשיות. כתוצאה מכך, הדו"חות הכספיים של אפריקה תעשיות ונגב קרמיקה, הציגו בשנים אלה באופן מטעה את המצב הכספי ותוצאות הפעילות של קבוצת נגב, והחברה האם אפריקה תעשיות.

במהלך עבודת הביקורת על הדו"חות הכספיים לשנת 2014, הבחינו רואי החשבון המבקרים באי סדרים חשבונאיים שכללו הכרה מוקדמת וכפולה בהכנסות שבוצעה בחברת נגב, בסך של כ-12.8 מיליון שקל, ואפריקה תעשיות נאלצה לתקן את דוחותיה הכספיים בהתאם. לפני חמש שנים פרסמה אפריקה תעשיות את הדו"חות השנתיים לשנת 2014, ובכללם את הדו"חות המאוחדים לשנה שנסתיימה ביום 31.12.14. אבי מוטולה, שכיהן כמנכ"ל קבוצת נגב בין השנים 2015-2007, וכמנכ"ל אפריקה ישראל תעשיות ב-2015-2012, וכיו"ר דירקטוריון ויה ארקדיה וכיו"ר דירקטוריון נגב קרמיקה – פוטר מתפקידו כמה ימים לאחר פרסום הדו"חות.

זמן קצר לאחר מכן, גבריאל קליין, שכיהן כמנכ"ל ויה ארקדיה וסופר קרמיק משנת 2013, והיה חבר בהנהלת קבוצת נגב, גם הוא בין הנאשמים, פנה ליו"ר דירקטוריון אפריקה תעשיות ולדירקטור נוסף, ודיווח להם על אי סדרים נוספים שקיימים ברישום ההכנסות בקבוצת נגב, ובכלל זה על רישום הכנסות כפולות בויה ארקדיה בהיקף של מיליוני שקלים, שלא נתגלו בבדיקות רואי החשבון של החברה.

בעקבות הפנייה פתחה החברה בבדיקה, שהורחבה בהמשך, ודירקטוריון אפריקה תעשיות מינה גורמים פנימיים וחיצוניים לבחינת אי הסדרים החשבונאיים בקבוצה. כעבור חודשים ביצעה אפריקה תעשיות תיקון למפרע של דוחותיה הכספיים, ובמסגרת זו הופחת הון החברה ביותר מ-73 מיליון שקל, וזאת בנוסף לתיקון בדוחותיה הכספיים לשנת 2014.

בכתב האישום, הואשמו 15 נאשמים, בהם המנכ"ל, אבי מוטולה, וכן רו"ח אביהו איבשיץ, ששימש כסמנכ"ל הכספים והפיתוח העסקי של קבוצת נגב קרמיקה. השניים כפרו במיוחס להם בכתב האישום, ומשפטם ממשיך להתנהל. עוד הואשמו שורה של עובדים וחברי הנהלה זוטרים יותר, שעם חלקם הגיעה המאשימה להסדרי טיעון, כנאשמים המשניים בפרשה.

היום נגזר דינן של חברות הקבוצה. השופטת אגמון גונן כיבדה את הסדר הטיעון אליו הגיעה התובעת עם החברות והדגישה את שיתוף הפעולה שלהן עם הרשויות. השופטת הדגישה, כי מיד עם גילוי חלק מהעבירות ע"י רו"ח המבקרים, פוטר אבי מוטולה, ונערכה חקירה, שהעלתה עבירות רבות נוספות שבוצעו.

החברת העבירה את ממצאי החקירה לרשויות, דבר שאפשר את העמדת הנאשמים לדין. עוד הדגישה השופטת, את חשיבות השיקום במקרה של תאגידים, וציינה כי במקרה זה הבעלים החדשים הכניסו תרבות של ציות לחוק, ואפשרו את המשך קיומן של החברות, המעסיקות עובדים רבים עד היום.

החברות (לא כולל את אפריקה תעשיות שבפירוק), חויבו לשלם קנס כולל של 100,000 שקל, כאשר בקנס נושאות החברות בבעלות החדשה.
____________________

לצפיה ודירוג כבוד השופטת מיכל אגמון גונן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות