הסכם ממון: מה שלי, מה שלך ומה של שנינו

במציאות בה אחד מכל שלושה זוגות מתגרש, כדאי לנהוג בחוכמה ודווקא ברגעים שהכל נראה ורוד והאהבה פורחת, לחתום על הסכם ממון, שיסיר את אי הוודאות במידה והדברים לא יסתדרו בהמשך הדרך
עו"ד הילה וינטרוב |

אנשים שממסדים את הזוגיות חושבים יותר על רומנטיקה מאשר על כסף, והעתיד נראה להם ורוד. המחשבה על שיבושים בהמשך הקשר ואפשרות של פרידה אולי ידועה לשכל, אבל פחות ללב. קשה ברגעים מרגשים של אהבה לחשוב איך יראו החיים הכלכליים, לרבות נכסים והכנסות שונות, במקרה של פרידה. אך למרות הקושי, יותר ויותר אנשים מבינים את הצורך בחתימה על הסכם ממון, וגם בני זוג שלא שמחים להתעסק בעניין בזמן פריחת אהבתם, מגיעים בכל זאת למשרד עו"ד כדי להסדיר את כלל העניינים במסגרת הסכם ממון מסודר.

מה זה בעצם הסכם ממון?

הסכם ממון הוא חוזה בין בני זוג – לפני נישואין, או כבר נשואים, או לחלופין נחשבים כידועים בציבור.

הסכם ממון מעגן בצורה מסודרת את הפן הכספי ביחסי הצדדים, וקובע מה שייך "לי", מה שייך "לך", ומה שייך "לשנינו".

הסכם ממון יכול אף לכלול נושאים אחרים הקשורים לניהול החיים המשותפים, כגון: הוצאות משק הבית, משמורת ילדים, חינוך הילדים, מזונות וכיו"ב. למעשה, כל עניין הנוגע לחיי הזוגיות, אשר עלול ליצור בשלב כזה או אחר מחלוקת בין הצדדים, יכול להיכנס לתוך הסכם הממון.

– חלוקת רכוש קיים וחלוקת רכוש עתידי

הליבה של הסכם ממון כוללת בדרך כלל שני חלקים – חלוקת רכוש קיים וחלוקת רכוש עתידי.

רכוש קיים הוא כל מה שנצבר על ידי כל צד לפני הנישואין או תחילת הקשר הזוגי. רכוש עתידי, הוא כל מה שנצבר על ידי הצדדים או מי מהם בתקופת החיים המשותפים/ממועד הנישואים ואילך.

עורך דין הסכם ממון  הילה וינטרוב מבהירה כי ניתן לכלול כל היבט כספי ורכושי, לרבות כספים בחשבונות בנק, דירות מגורים או נדל"ן להשקעה, מתנות, ירושות, מיטלטלין, רכבים, זכויות סוציאליות ממקום עבודה, עסק או חברה, ואפילו זכויות בקניין רוחני (למשל: אתר אינטרנט, דף פייסבוק וכו') ועוד.

עו"ד הילה וינטרוב

– חוק יחסי ממון – כל אחד מבני הזוג זכאי למחצית מהרכוש המשותף בכפוף לחריגים.

שימו לב, אם לא תסדירו את חלוקת הממון בינכם, החוק יעשה זאת עבורכם אבל אז תימצאו לעיתים בסכנה בעיקר בקרב ידועים בציבור (אך לא רק).

חוק יחסי ממון בין בני זוג נועד להסדיר את נושא חלוקת הרכוש של זוג נשוי במקרה של גירושין או פטירה של אחד מהם.

על פי החוק, זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית מהרכוש המשותף. נוסף לכך, החוק קובע שנכסים שהיו שייכים לבן הזוג לפני הנישואין, או שהתקבלו בירושה או במתנה במהלך הנישואין, לא יחולקו בין בני הזוג. אולם, לבתי המשפט – ככל שאין הסכם ממון – ישנה אפשרות לפרש את החוק בהתאם לסיטואציה המתאימה. כאן טמונה הסכנה ומומלץ ליצור וודאות. במקרים בהם בני זוג חתמו על הסכם יחסי ממון, כללי ההסכם יחליפו את כללי החוק, ויקבעו את אופן חלוקת הרכוש.

– הסכם ממון לא מבטל את הצורך בכתיבת צוואה

אדם יכול להוריש את רכושו או להורות מה ייעשה בו לאחר מותו בצוואה בלבד.

המדובר רק בנכסים וכספים שבבעלותו, או את החלק שלו בלבד בנכסים משותפים. הסכם ממון קובע כיצד יחולקו הנכסים של בני זוג בינם לבין עצמם, ובכך קובע מהו היקף העיזבון של כל אחד מבני הזוג, ואילו צוואה קובעת כיצד יחולק אותו עיזבון.

לכן, מומלץ במקביל לעריכת הסכם ממון לערוך גם צוואה אשר תסדיר את כלל עניינים הכספיים והרכושיים.


 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות