התמודדות שירות בתי הסוהר עם הגל השני של מגפת הקורונה

שב"ס מתמודד עם אסירים וסוהרים מאומתי קורונה. עם זאת הוחלט כי ימשכו ביקורי משפחות האסירים, אך יוגבלו למבקר אחד
ציון חן |
משפחות אסירים מפגינות בחודש שעבר נגד הגבלות הקורונה של שב"ס. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתי המעצר 'אבו-כביר' בתל אביב ו'מגרש הרוסים' בירושלים, נסגרו בשבוע האחרון לקליטות עצורים ולתנועות למשך מספר ימים, בשעה שנערכו בהם בדיקות פרטניות בעקבות גילוי אסירים וסוהרים חולי קורונה במתקני הכליאה. בשב"ס מתמודדים עם מציאות מורכבת, והאסירים משלמים מחיר כבד ביותר.

שישה סוהרים מ'ממגרש הרוסים אומתו כחולי קורונה בשבוע החולף, ובית המעצר נסגר לקליטות עצורים ויציאות לבתי משפט. שב"ס לקחו בדיקות משאר אנשי הסגל ומכלואים במקום, והבדיקות לכלואים ולשאר הסגל חזרו שליליות.

עם זאת, בתום הערכת מצב ועל מנת לאפשר את חזרת בית המעצר לשגרה, ואת חיטוי כל תאי בית המעצר והשטחים הציבוריים, החליט מפקד מחוז המרכז על העברה זמנית של 60 אסירים לבית הסוהר ׳מעשיהו׳, לאגף ייעודי שהוכשר עבורם.

ביום חמישי האחרון אומת ב'אבו כביר' עצור כחולה בקורונה. העצור שהה במשך עשרה ימים במתקן הכליאה עד לגילוי חוליו, והוחזק מאז יום מעצרו בתא סינון. במהלך ימי מעצרו הוא הוצא לדיון בבית המשפט, ונלקח לשתי חקירות בתחנת המשטרה. עם קבלת התשובה כי הינו חולה מאומת, הוא הועבר לתא בידוד ונערכה חקירה אפידמיולוגית בבית המשפט ובקרב אנשי המשטרה שבאו עימו במגע. בעקבות כך, גם 'אבו כביר' נסגר למספר ימים לקליטות ולתנועות עד לסיום הבדיקה.

ביום ראשון 12.07 עלה בבדיקות היזומות שעצור נוסף נמצא חיובי לנגיף הקורונה, ובכך עלה מספר העצורים מאומתים ב'אבו כביר' לארבעה. העצור שנעצר ב-23.06 הוצא גם לחקירה במשטרה בימים שקדמו. הוא הועבר לבידוד בהתאם להנחיות משרד הבריאות, והבדיקות של שאר העצורים ששהו איתו בתא יצאו שליליות.

ביום שישי למחרת, בעקבות הבדיקות המקיפות שנעשו במתקן הכליאה, נמצאו שני עצורים נוספים מאומתים חיוביים לנגיף הקורונה, ובכך עלה מספר העצורים המאומתים במקום לשלושה. השניים הועברו לאגפי בידוד בהתאם להנחיות משרד הבריאות. גם עצורים אלו הוצאו לדיונים בבית המשפט בימים שקודם להימצאותם מאומתים, ובעקבות כך בוצע חקר אפידמיולוגי לגביהם, ובית המעצר נותר סגור לקליטות ולתנועות עד לסיום הבדיקה.

ביום שישי 10.7 פונה אסיר ביטחוני החולה במחלה כרונית לבית החולים 'אסף הרופא', לקראת כניסתו לניתוח ושם נדגם. בבדיקה זו נמצא האסיר חיובי לנגיף. בעקבות כך התקיים חקר אפידמיולוגי. כלואים ואנשי סגל שבאו איתו במגע נבדקו ונשלחו לבידוד על פי הנחיות משרד הבריאות.

בנוסף, במהלך יום ראשון, 12.07, הועברו שני אסירים מבית מעצר 'שקמה' וארבעה אסירים מבית סוהר 'מעשיהו' לבידוד. זאת לאחר שהתגלה כי באו במגע עם איש סגל מאומת ביחידה. הכלואים כמו גם 13 אנשי סגל מהיחידות נבדקו בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

משב"ס מסרו כי לאור הקפיצה הדרמטית בתחלואה בקרב הציבור, אנשי סגל ומספר הידבקויות של כלואים, אשר היו במגע עם מוסדות מחוץ לכותלי הכלא, קיים מ"מ נציב בתי הסוהר הערכת מצב עם סגל הפיקוד הבכיר וגורמי המקצוע בארגון. במסגרת הדיון הוחלט להדק את הכניסה ליחידות בהן נתגלו מקרים מאומתים, ולחזור ולהגביל כניסת גורמים לא חיוניים לשאר בתי הסוהר. עם זאת, הפעילות במתקנים תמשך בהתאם לתו הסגול ולהנחיות משרד הבריאות.

בנוסף להארכת משמרות העבודה של הסוהרים, ימשכו ביקורי משפחות האסירים, אך יוגבלו למבקר אחד עד לקיום הערכת מצב מחודשת בנושא, בהתאם לעלייה בתחלואה. לא תותר כניסת מבקרים מאזורים שהוגדרו ע״י משרד הבריאות כ״אזורים אדומים״.

עוד הוחלט כי ימשכו בדיקות החום והחתמות על הצהרות בריאות בכניסה למתקנים, וסוהרי היחידות, המפקדות ולוחמי יחידת 'נחשון' ימשיכו לעבוד בקפסולות בתיאום מול גורמי החוץ. בתוך כך, לאנשי הסגל מועברים תדריכים יומיים בנוגע להנחיות משרד הבריאות, ומניעת הדבקה ומסרים אלה מועברים גם לכלואים באופן שוטף.

בשב"ס מוסרים עוד כי כל העת ניתן מענה רצוף לכלואים ברמת הטיפול הרפואי, מענה שיקומי ותעסוקתי, מענה בנושא חיטוי אגפי וציבורי, היגיינה אישית והסברה על המצב, ולכלל הכלואים נופקו ומנופקים מסיכות וציוד ניקיון וחיטוי.

כלל הפעולות הארגוניות מיושמות במטרה לשמור על בריאות הכלואים והסגל ולשמור על ביטחונם האישי", אומרים בשב"ס.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות