10 שנות מאסר להאקר האשקלוני ששיגע את ארה"ב

רווח של 4 מיליון שקלים מהמעשים. אילוסטרציה shutterstock

בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר הבוקר עשר שנות מאסר על ההאקר מאשקלון, שאיים על אלפי מוסדות בארצות הברית והורשע בעבירות של סחיטה באיומים, ביצוע פשעי שנאה, פרסום ידיעות כוזבות הגורמות פחד ובהלה ואישומים נוספים.
כזכור, הפרשה התפוצצה ברעש גדול לפני כשנה וחצי, כאשר המשטרה עצרה צעיר כבן 18 מאשקלון, בחשד שהוא האחראי למאות מקרים של איומי שווא על מוסדות רבים בארה"ב ובעולם, ביניהם בתי ספר ומרכזי קהילות יהודיים. המעצר התבצע לאחר חקירה ארוכה וסבוכה של מחלקת הסייבר במשטרת ישראל, בשיתוף עם ה-FBI האמריקאי.

תשלום בביטקוין ב"רשת האפלה"

כחודש לאחר המעצר המתוקשר, הגישה מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה כתב אישום כנגד הצעיר בגין עבירות רבות ביניהן סחיטה באיומים, קשירת קשר לפשע, פרסום ידיעות כוזבות הגורמות פחד ובהלה ועוד.
כתב האישום מפרט לא פחות מ-142 שיחות איומים שביצע הצעיר הישראלי רק לשדות תעופה וטיסות. על פי כתב האישום חלק מהמעשים בוצעו בידי הצעיר לבקשת אנשים שזהותם אינה ידועה, שפנו אליו בעקבות הצעתו באתר AlphaBay ב"רשת האפלה", ואלה שילמו עבור שיחות האיומים באמצעות המטבע הווירטואלי ביטקוין.
כתב האישום מתאר כיצד הצעיר נהג להתקשר או לפנות באמצעים טכנולוגים מתוחכמים לכ-2,000 גורמים שונים ברחבי העולם ולאיים עליהם כי מעשה טרור עתיד להתבצע במקום הומה אדם. האירוע, כך הסביר, יתבצע באמצעות פיצוץ מטען חבלה שהוחבא מבעוד מועד או באמצעות פיגוע ירי קטלני. בכל אחד ממאות המקרים הללו נגרמה פאניקה ציבורית ניכרת שהובילה לפינוי בהול המלווה בהזנקת כוחות חירום מתוגברים למקום המהווה איום, במספר מקרים בוטלו טיסות ומטוסים הונחתו בנחיתות חירום, מה שעורר הד ציבורי רחב. כך למשל מטוסי קצר צרפתיים ושוויצים הוקפצו במיוחד בכדי ללוות ולפקח על מטוס "אל-על" שעשה דרכו לישראל לאחר שהתקבל איום על פצצה שהוטמנה במטוס.
במקרה נוסף נטען בכתב האישום כי הצעיר דיווח על פצצה המוטמנת במטוסה הפרטי של קבוצת ה-NBA  "בוסטון סלטיקס", כאשר זו הייתה לפני טיסה למשחק. בעקבות האיום התבצעו סריקות נרחבות במטוס והטיסה התעכבה.
כך נמשכים בפירוט מלא כל המקרים המיוחסים לנער, כאשר כל אלו מתייחסים לשיחות האיום כלפי טיסות ונמלי תעופה – מה שמהווה רק את האישום הראשון כלפי הנער.
בהמשך מתוארים גם האישום השני – לפיו התקשר הצעיר לכ-2,000 גופים שונים בהם בתי ספר, קניונים, תחנות משטרה, בתי חולים, מוסדות יהודיים, מוסדות ציבוריים שונים ועוד. הצעיר נהג להתקשר אליהם ולאיים עליהם כי מעשי טרור ורצח עתידים להתבצע באותם מקומות.
במהלך שיחות אלה נהג לומר לקרבנותיו שפצצה מוטמנת באותו מקום, והדגיש בפניהם כי אין ברשותם זמן רב, שכן הפצצה עתידה להתפוצץ בתוך זמן קצר וכי רסס הפצצה מכוון לראשי התלמידים או האנשים השוהים במקום, וכי רבים יפגעו.  בעקבות המעשים הוזעקו והגיעו לחלק מהמקומות המאוימים כוחות חירום, ופונו מקומות מאוימים.
עוד מתואר בכתב האישום, כי הצעיר נהג לעקוב אחר הדיווחים בכלי התקשורת על אודות השלכותיהן של שיחות האיום וההפחדה שביצע, ובמספר רב של הזדמנויות שמר ברשותו את התיעוד החדשותי בנוגע לתוצאות מעשיו.
האישום השלישי כלפי הצעיר, מתייחס לכ-50 מקרים בהם התקשר הצעיר לתחנות משטרה ברחבי ארצות הברית, ואיים על השוטרים כי הוא מחזיק בילדים קטנים או בבני משפחה כבני ערובה, בכתובת מסוימת שמסר לשוטרים, וכי בכוונתו להוציאם להורג בתוך זמן קצר וכן לירות בשוטרים שיגיעו לכתובת. בחלק מהמקרים הזניקו השוטרים כוחות משטרה לכתובת שמסר הנאשם, מפני האיום והטלת האימה.

רווח של 4 מיליון שקלים

השופט צבי גורפינקל התייחס בגזר הדין למצבו ולרקע האישי של ההאקר. "הנאשם היה בעל התנהגות חריגה כבר מגיל צעיר ולא השתלב בגן ובבית הספר ולאור זאת קיבל חינוך ביתי באישור שהשיגו הוריו ממשרד החינוך. הנאשם השתמש באלימות בהיותו נער ובקשר לכך נחקר על ידי המשטרה, שירותי הרווחה ביקשו לערוך איבחון פסיכולוגי או פסיכיאטרי כדי להעריך את מצבו, אולם ההורים סירבו לכך בתוקף וטענו שמדובר בבעייה נוירולוגית".
עוד הוסיף השופט כי ההאקר הרוויח ממעשיו לא פחות מ-4 מיליון שקלים. "אין צורך להרבות במילים על חומרתם היתרה והקיצונית של המעשים שביצע הנאשם. תוך שימוש באמצעים מתוחכמים להסוואת זהותו ותוך הפקת רווח כספי ניכר של מאות אלפי שקלים, ששווים היום 4 מיליון ₪, משליחת איומים לאנשים שונים והשתתפות במעשים אסורים ופליליים באמצעות האינטרנט, פנה הנאשם אלפי פעמים לגורמים שונים בעולם, לחברות תעופה, לשדות תעופה, לבתי ספר, לקניונים, לתחנות משטרה, לבתי חולים, לשגרירות ישראל בארה"ב, לסנטור אמריקאי ולמוסדות ציבור שונים".
עוד ציין השופט כי העובדה שההאקר אובחן כאוטיסט הקלה מעט בעונשו. "הנאשם מוכר אומנם כאוטיסט, אך הוא ברמת משכל גבוהה ומבין היטב את מעשיו. בהכרעת הדין נקבע כי האוטיזם שבו לוקה הנאשם, אינו מהווה הגנה מפני אישומים פליליים, וכי למרות הליקוי הוא הבין את מעשיו והבחין בין טוב לרע ובין מותר לאסור וכן כי הוא כשיר לעמוד לדין. אלמלא הליקוי הרפואי, היה דינו של הנאשם נגזר לשנות מאסר ארוכות וממושכות. אולם מצבו הרפואי והבריאותי ישמש נימוק כבד משקל להקלה בעונש".
לגזר הדין המלא לחצו כאן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות