הפצצה שממתינה בחוק ההסדרים – הרפורמה ברישוי היתרי הבניה

הרפורמה החדשה ברישוי היתרי בניה תאפשר לאדריכלים להוציא היתרי בניה, ומטרתה להאיץ את התהליך הארוך לקבלת היתרי הבנייה. הדבר ישפיע עמוקות על כל התנהלות הגופים בתחום, וישנה, מילולית, את פניה של ישראל. המתנגדים הם הרשויות המקומיות, התומכים הם אנשי ענף הנדל"ן
עו"ד סופי אביב |
שר האוצר, ישראל כ"ץ. צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

רפורמת רישוי היתרי הבניה תצא בימים הקרובים לדרך, ככל הנראה.

הרפורמה תאפשר לאדריכלים להוציא היתרי בניה, ומטרתה להאיץ את התהליך הארוך לקבלת היתרי הבנייה. הרפורמה, שנשמעת כמו תקנה יבשה על הדף, היא למעשה מהפכה אדירה בתחום, מאחר שהיא מעבירה את רוב הסמכות למתן היתרי בניה מהרשות המקומית, שם הייתה מאז ומעולם, אל השוק הפרטי.

רוב הרשויות המקומיות בארץ מתנגדות לרפורמה, ואילו ענף הנדל"ן דוחף אותה.

בימים הקרובים צפוי שר האוצר, ישראל כ"ץ, להכניס לחוק ההסדרים הוראת שעה שתאפשר את יישום הרפורמה, ותאפשר לאדריכלים מוסמכים להוציא היתרי בנייה.

כידוע, חוק ההסדרים הוא חבילה גדולה של תיקוני חקיקה בנושאים מגוונים, המוגשת לכנסת ביחד עם חוק התקציב ולפיכך עוברת לרוב במהירות כמות שהיא.

אישור הרפורמה יתן לרשויות פרק זמן של חצי שנה בו הן יוכלו להחריג מתחמים מסוימים מתחולתה. ההליך הביורוקרטי החדש יוגבל תחילה למיזמים בהם לא הוגשה בקשה להקלות, ועל כן נהנים מוודאות תכנונית. הרפורמה תוציא במידה רבה את הסמכות להוצאת היתרי הבנייה מידי הרשויות המקומיות ותעבירה לידי השוק הפרטי.

עו"ד סופי אביב

דו"ח רשמי של מטה הדיור במשרד האוצר המליץ לפני כשנתיים על הרפורמה בשיטת הרישוי, שאמורה להאיץ מתן היתרים לבניית בניינים. לפי הרפורמה, ובדומה לנהוג בכמה ממדינות אירופה, אדריכלים בעלי ותק של חמש שנים ומעלה יורשו להוציא היתרי בנייה באופן עצמאי, ובכך לייתר את תפקידן של הוועדות המקומיות בתהליך ולקצרו משמעותית.

התלונות על משך הזמן הארוך שלוקח לרשויות לנפק היתרים היוו גורם מכריע ביצירת הרפורמה. כיום, הוצאת היתר בנייה כרוכה באישור גופים רבים, מה שמייצר סחבת ארוכה, המתנקזת לפתח הרשות המקומית. מה שמוסיף על הסחבת הוא שהמציאות השתנתה: הגידול באוכלוסיה, העלייה בצפיפות בערים ותנופת הבינוי הפכו את התכנון ליותר מורכב. כיום יש יותר מכוניות על הכבישים, מזגנים, כבלי חשמל ובעיות בניקוז ,כך שיש יותר אלמנטים שדורשים בדיקה והסתכלות. דוגמה לכך היא נושא החניה. לפני 50 שנה לא הייתה כמות המכוניות שיש כיום, לא היו מרתפי חניה למשל, אשר יש לוודא כי הם ישימים וברי שימוש.

אדריכל מורשה היתרים הנו אדריכל מוסמך, שלו יותר מ-5 שנות ניסיון. אדריכל מורשה יהיה הן הגורם שחותם על טופס אכלוס והן הגורם שיחשב, לאחר מכן, את גובה האגרת וההיטלים שתשלם חברת הבנייה. הרפורמה נועדה לפתור את הסחבת במקרים בהם מדובר בבניין בגובה של עד 9 קומות, בעל תוכנית בנייה תואמת לתב"ע שחלה על המגרש, ואינה כוללת שינוי או בקשות לשימוש חריג. במקרים כאלו, הרפורמה מרשה לאדריכל מוסמך שלו יותר מ-5 שנות ניסיון לחתום על היתר הבנייה. זאת לאחר שהודיע על כך לעירייה וקיבל ממנה תיק מידע מפורט, הכולל את כל התוכניות והכללים שחלים על המגרש.

אדריכל מורשה היתרים יהיה הן הגורם שחותם על טופס אכלוס, המוכר כיום בשם טופס 4, והן הגורם שיחשב לאחר מכן את גובה האגרת וההיטלים שתשלם חברת הבנייה. לאחר שיחתמו על טופס 4 יועצים שהחוק מחייב, לרבות קונסטרוקטור, מומחה אקוסטיקה, נגישות, תנועה ועוד, אזי האדריכל המורשה, כשטופס האכלוס החתום בידו, יחשב את האגרת וההיטלים.

אסור לטעות ולחשוב כי הוועדה המקומית יצאה מהתמונה. הוועדה המקומית תוכל לתקן את חישוב האגרות, ותמשיך להיות הגוף המפקח על הבנייה. היא תוכל לשלוח פקח לאתר הבניה ולעצור את העבודות בכל שלב, אם תגלה ליקויים או חריגות מתוכנית או היתר הבנייה.

הצוות שגיבש את הרפורמה כלל נציגים ממשרד האוצר, מינהל התכנון, רשות מקרקעי ישראל ומשרד הפנים, ולקח בחשבון את עמדות התאחדות האדריכלים, התאחדות בוני הארץ ונציגי משרד הבינוי והשיכון. מי שלא נכללו בדיון הן הרשויות המקומיות

הצוות המקצועי שגיבש את הרפורמה כלל נציגים ממשרד האוצר, מינהל התכנון, רמ"י ומשרד הפנים, וכן נלקחו בחשבון עמדותיהם של נציגי התאחדות האדריכלים, התאחדות בוני הארץ ונציגי משרד הבינוי והשיכון. מי שלא נכללו בדיון הן הרשויות המקומיות, שיושפעו באופן ישיר מהרפורמה. היוזמה לאפשר רישוי עצמי נולדה בדו"ח של צוות בין משרדי שפורסם ביולי 2019, ועליו חתום בין היתר גם מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן – המשרד שאמון על השלטון המקומי. לצד כהן החברים בצוות החתומים על ההמלצה היו מנכ"לית מנהל התכנון דלית זילבר, ויקטור וייס סגן החשב הכללי במשרד האוצר, יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, מנכ"ל משרד הבינוי ועוד.

התומכים הנלהבים לרפורמה הם ענף הנדל"ן, ארגוני האדריכלים, המהנדסים, חברות הבנייה ואף בקרב חלק מהרשויות המקומיות, ובראשן עיריית תל אביב. המתנגדים הטבעיים הגדולים לרפורמה הם הרשויות המקומיות, מרכז השלטון המקומי בהובלתו של חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי, ביחד עם פורום 15 הערים העצמאיות ועם מרכז המועצות האזוריות. לטענתם, השלטון המקומי מתנגד באופן גורף ליוזמה מחשש לכאוס שיווצר, לאחר שעוד לא הסתיימה הטמעה של רפורמה אחרת בתחום הרישוי בבנייה.


 

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות