אושר סופית: שיקים שחזרו בזמן משבר הקורונה לא יגררו הגבלת חשבון

שר המשפטים פרסם תקנות שימנעו הגבלת חשבונות של אזרחים שהשיקים שלהם חזרו במהלך משבר הקורונה. כזכור, לפני שלושה חודשים פורסמו תקנות שעת חירום באותו עניין
נעמה כהן |
ביקש בדיקה. שר המשפטים לשעבר אבי ניסנקורן. צילום: ריבקין פנטון, פלאש 90

שר המשפטים, ח"כ אבי ניסנקורן, פרסם תקנות שאושרו בוועדת החוקה של הכנסת, ושמטרתן למנוע הגבלת חשבונות של לקוחות, שהשיקים שלהם חזרו במהלך משבר הקורונה. התקנות החדשות נועדו להקל על הציבור בתהליך החזרה לשגרה ולסייע לאוכלוסיות המתקשות לשמור על יציבות כלכלית בעקבות משבר הקורונה.

מנתוני הפיקוח על הבנקים עולה, כי המאבק בקורונה הביא לעלייה בשיעור השיקים החוזרים, ובכללם אלה החוזרים מסיבת אין כיסוי מספיק, שגדלו פי 2.5 בשיא המשבר. בחודש האחרון קיימת מגמת ירידה בשיעור השיקים החוזרים מסיבת "אין כיסוי מספיק", אם כי זו עדיין גבוהה בהשוואה לשיגרה. כתוצאה מכך, אזרחים רבים שלא צפו את המשבר, וביניהם עצמאים ובעלי עסקים קטנים, עלולים היו למצוא את חשבונותיהם מוגבלים, באופן שיקשה על המשך התנהלותם הכלכלית.

חוק שיקים ללא כיסוי קובע שחשבון בנק יוגבל אם בתקופה של שנה חזרו 10 שיקים או יותר, כיוון שלא היה להם כיסוי מספיק בחשבון. להגבלת חשבון בנק משמעות מרחיקת לכת. כך, למשל, בעל החשבון לא יכול להוציא שיקים נוספים. בנוסף, הגבלת החשבון משבשת את פעילותו הכלכלית של בעל החשבון ופוגעת במוניטין שלו. על פי התקנות החדשות, שיק שהופקד החל מה 4.3.2020 ועד ליום 22.6.2020 וחזר מחמת היעדר כיסוי, לא יובא בחשבון בספירת השיקים לצורך הטלת הגבלה לפי החוק. עוד קובעות התקנות כי השיקים הללו גם לא יימנו לעניין משלוח התראות, שבנק נדרש לשלוח לבעל חשבון אם חזרו חמישה שיקים מחמת היעדר כיסוי.

עו״ד רני נויבואר, ראש אשכול משפט אזרחי בייעוץ וחקיקה (משפט אזרחי), שהובילה את המהלך במשרד המשפטים, מבהירה כי ״התקנות שנחתמו משלימות את המהלך שהחל עם תחילת המשבר, ושנועד למנוע הגבלת חשבונות בנק של אותם לקוחות שהשיקים שלהם חזרו בגין הפגיעה בשגרה הכלכלית כתוצאה מהמאבק בקורונה. התקנות יאפשרו לאותם לקוחות להמשיך לנהל את עסקיהם ולהשתקם מהמשבר, והן מאזנות בין הצורך להגן על הלקוחות מצד אחד, ועל ההגנה על השיק כאמצעי תשלום מקובל ומשמעותי בישראל״.

לידיעה על תקנות שעת החירום בעניין שיקים חוזרים

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות