9 שנים אחרי מחאת עושק הקוטג', תנובה תשלם קנס של מיליוני שקלים

מחאת הקוטג' של ראשית קיץ 2011, שבישרה את בוא המחאה החברתית, הגיעה כעת לסיומה, כאשר תביעה ייצוגית שהתקבלה מכריחה את תנובה לשלם כ-16 מיליון שקלים שיוקדשו לתועלת הציבור
מעיין לביא |
16/06/2011, תומך מחאת הקוטג' מנסה לשכנע צרכן בסופרמרקט רמי לוי בירושלים שלא לקנות קוטג' תנובה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90

שופטת בית המשפט המחוזי מרכז בלוד, אסתר שטמר, קבעה כי תנובה תשלם פיצויים לצרכנים בסך 15.8 מיליון שקל, את הכסף תעביר תנובה לקרן של משרד המשפטים, שייעד את אותו לנושאים שמקדמים את התחרות הכלכלית. לפני כשלושה חודשים נתנה השופטת פסק דין, שבו קיבלה את התביעה הייצוגית שהוגשה נגד תנובה בגין העלאת מחיר הקוטג' בצורה מופרזת, בשנים שבין הוצאת המוצר מפיקוח לבין המחאה החברתית.

לפני כארבע שנים אושרה תביעה ייצוגית, בה נטען כי תנובה הפרה לכאורה את חוק התחרות, האוסר על מונופול לגבות מחיר לא הוגן ולנצל את כוחו לרעה. ניסו להתפשר אולם לא הצליחו. כאמור, בחודש מרץ השנה, השופטת שטמר קיבלה את התביעה הייצוגית נגד תנובה, בגין ניצול כוחה המונופוליסטי כדי להעלות את מחירי הקוטג'. בפסק הדין, נקבע כי החברה תשיב לקבוצת הצרכנים את הרווח הלא הוגן שהרוויחה בגין מכירת קוטג' בגביעי 250 גרם 9% ו-5%, וזאת בתקופה של ה-1.1.2009 עד 30.6.2011.

תנובה, מצידה, ביקשה לתת את הפיצוי על ידי חלוקת גביעי קוטג' לעמותות שמסייעות למעוטי יכולת, וכן במתן גביע קוטג' חינם למי שיקנה גביע קוטג', זאת אומרת 1+1, הצעה שיש בה ניסיון להגדיל את מכירותיה. השופטת דחתה את ההצעה. "מתן מוצרים יביא תועלת כלכלית ישירה או עקיפה לתנובה. מתן מוצרים שווי כסף נבחן לעיתים במסגרת הסדרי פשרה בתביעות ייצוגיות, כאשר אחת השאלות שבית המשפט שוקל הוא סיכויי התביעה. במקם שניתן פסק דין שחייב את הנתבעת בתשלום סכום כסף, ואין הסבר מספיק מדוע לא תשלם את הסכום שהושת עליה – על הנתבעת לשאת בסכום טבין ותקילין".

השופטת גם מצאה כי פיצוי כספי לחברי הקבוצה אינו מעשי, כיוון שלא ניתן לזהות את אותם צרכנים ולבצע את התשלום בעלות סבירה. על רקע זה, התקבלה ההחלטה לייעד את הפיצוי לתחום אחר, קרוב ככל הניתן לנושא התביעה וחייבה את תאגיד המזון תנובה להעביר את הסכום לקרן של משרד המשפטים, שייעד את הכסף לנושאים שמקדמים את התחרות הכלכלית.
__________________________

לצפיה ודירוג כבוד השופטת אסתר שטמר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות