גזר דין מקל במיוחד ללוחם שהורשע בהתרשלות שגרמה לפציעת חייל

החייל, שכשל לדווח כי נתקל בתקלה במקלע אותו תפעל במהלך פעילות מבצעית, ישב רק את תקופת מעצרו ללא עונש נוסף
נעמה כהן |

בית הדין הצבאי גזר 21 ימי מאסר בפועל על חייל מילואים בגין התרשלות. הוא נתקל במעצור בעת פריקת מאג, לא דיווח על כך וחייל אחר שפירק את אותו מאג לאחר מכן, פלט כדור בשוגג שגרם לפציעה קשה בידו של לוחם ששהה בסמוך.

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שאליו הגיעה עו"ד דנה נוף עם התביעה הצבאית, ובית הדין הסתפק בתקופת המעצר של החייל, כך שאותו חייל לא ירצה עונש נוסף. המקרה אירע לפני מספר שנים, לאחר סיומה של פעילות מבצעית. החייל ניסה לבצע ירי במהלך הפעילות המבצעית, אך נתקל במעצור, אותו לא הצליח לתפעל.

בסיומה של הפעילות, ביצע החייל דריכה חלקית בלבד לאור התקלה בנשק, ולא ביקש סיוע ממפקדיו בפריקת המאג. הוא אף השיב למפקד הכח, לשאלתו של האחרון, כי פריקה אכן בוצעה כנדרש. גם לאחר הכניסה למחנה היחידה, לא דיווח הנאשם על התקלה בנשק, והשאיר אותו על גבי רכב ה״פומ"ה", במצב בו ידית הדריכה דרוכה למחצה וקנה הנשק מופנה כלפי מעלה. מצב זה גם הוא נהוג ביחידה, לגבי נשק פרוק ובדוק.

כתוצאה מכל אלה, כאשר ניסה חברו של הנאשם ליחידה, לפרוק את קת הנשק, נפלט הכדור שהיה עדיין בבית הבליעה, וגרם לפציעה קשה בידו של לוחם אחר.

כאמור, גזר הדין ניתן בתום משא ומתן אותו ערכה עו"ד נוף, שציינה כי ההסדר אליו הגיעו הצדדים, היה בין היתר עקב קשיים ראייתים ממשים ומהותיים, בכך שהועבר חומר של התחקיר המבצעי לידי הרשות החוקרת בניגוד לחוק, ומכאן הגיע הקושי בהוכחת אשמתו.

"הנאשם הינו חייל מצטיין, הוא ביצע שירותו ללא דופי, בתעודת השחרור נאמר עליו "בעל כושר מנהיגות, רציני, בעל משמעת עצמית, בעל מוסר עבודה גבוה, ביצע תפקידו בשביעות רצון מפקדיו, מתמיד בביצוע תפקידו ומהווה דוגמה אישית לזולת", אמרה עורכת הדין נוף בסיכומים.

בגזר הדין, נכתב על ידי הרכב השופטים כי הצדדים הגיעו להסדר טיעון הנסמך בראש ובראשונה על טעמים ראייתיים. "כנמסר, הועבר התחקיר המבצעי של האירוע לידי רשויות החקירה, בניגוד להוראות החיסיון הקיימות בחוק. הנאשם ויתר בהודאתו על טענות מקדמיות סבוכות בעניין זה, והביא לחיסכון בזמן שיפוטי יקר", נכתב על ידי השופטים שהוסיפו: "בצד התרשלותו של הנאשם, ואי הדיווח, במספר הזדמנויות שעמדו לרשותו, על התקלה בנשק, זה היה במהלך פעילות אינטנסיבית מבצעית. יחידות לא אורגניות הורכבו אד הוק לצורך הכניסות לרצועה, והנאשם עצמו, כנמסר, לא עבר את ההסמכה שנדרשה להכרת המאג הספציפי בו היה מדובר. בנסיבות אלה, יש אכן כדי לאזן את התממשותה של הסכנה באירוע שבפנינו, שלמרבה הצער הסב את פציעתו הקשה של חייל אחר".

לאתר של עו"ד דנה נוף
_________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%a8%d7%9a-%d7%93%d7%99%d7%9f-%d7%a6%d7%91%d7%90%d7%99-%d7%93%d7%a0%d7%94-%d7%a0%d7%95%d7%a3%e2%80%8f

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות