אושרה ייצוגית נגד מומחה לחוקן, שתשפיע על כלל הפרסום של מטפלים אלטרנטיביים

הפרסום של שיטות הרפואה המשלימה למיניהן, שאינן מבוססות מבחינה מדעית, יכול לעתים להטעות. ד"ר במקצועות שאינם רפואה מצהירים על יתרונות בריאותיים, והבטחות שונות לטיפול ספציפי במחלות שונות מופקחות מכל עבר. ייתכן שהתביעה שאושרה עכשיו תעשה מעט סדר בברדק
נעמה כהן |
אילוסטרציה (למה איזו תמונה רציתם שנשים?)

שופטת בית משפט המחוזי בתל אביב, מיכל אגמון-גונן, אישרה בקשה לתובענה ייצוגית שעוסקת בהסדרת הפרסום של מטפלים ברפואה משלימה, והחובה להבהיר יעילות מדעית בפרסום. ההחלטה מקבלת משנה תוקף לאור פרסומים רבים של מטפלים ברפואה אלטרנטיבית, שמייחסים סגולות ריפוי למחלות, כולל מחלות קשות, לטיפולים שלא הוכח מדעית שהם מסייעים לטיפול באותן מחלות. עוד נקבע בהחלטה כי אין לעשות שימוש בתואר "דוקטור" אלא אם מצוין לצידו, ובאותו אופן הבלטה, כי אין מדובר בדוקטור לרפואה אלא במטפל אלטרנטיבי.

הבקשה לתובענה ציבורית ביקשה להסדיר את אופן הפרסום של מטפלות ומטפלים ברפואה משלימה בגין טיפול שטיפת מעי הקרוי "חוקן", או "טיפול הידרו-קולוני", שניתן ע"י ד"ר עדי סאקר( לא ד"ר לרפואה) ומכון סאקר. המכון פרסם שטיפול בחוקן הוא טיפול בבעיות רפואיות שונות, כולל לחץ דם וסוכרת.

השאלות שנדונו הינן אילו פרטים יש לגלות בפרסום כאשר מדובר ברפואה משלימה, שאין לה בסיס מדעי, כדי שלא להטעות מטופלים פוטנציאליים, והאם קמה חובה לציין את תופעות הלוואי בפרסום המתאר את יעילות הטיפול, ובאיזה אופן.

"המטופל הפוטנציאלי, בין אם הינו בריא, בין אם הינו סובל ממחלה כלשהי, צריך לדעת באיזה סוג טיפול מדובר ומהי המסגרת הטיפולית אליה הוא נכנס. יש להבהיר כי מדובר בטיפול ממשפחת הרפואה המשלימה, ולהבהיר כי אינו מבוסס מדעית (Evidence Based Medicine). ככל שפרסום כולל מצגים הנוגעים לשיפור ההרגשה הכללית, או שיפור מחושים שונים (ולא מחלות ממש), אזי ניתן להסתפק בכך", כתבה השופטת אגמון גונן בהחלטתה.

השופטת אגמון גונן הוסיפה: "לעומת זאת, אם נעשה שימוש בציון שמות של מחלות, כגון מיגרנה, לחץ דם, סכרת או מניעת מחלות…. אזי על הפרסומים להיות מדויקים מבחינה מדעית, היינו, בכל הנוגע לתיאור המחלה ותהליך הריפוי. ככל שמייחסים לטיפול מתחום הרפואה המשלימה סגולות ריפוי למחלות, אזי אם אין מדובר בטיפול שהוכח מדעית יש להבהיר זאת במודגש ובמפורש".

עוד נכתב בהחלטה כי פרטים אלו חשובים כדי לאפשר למטופל לבחור בחירה מושכלת. אם אדם אינו חולה כלל או סובל ממיחושים שונים, שאין להם הגדרה של הרפואה הקונבנציונלית, הוא יוכל לבחור לקבל טיפולים בתחום הרפואה המשלימה, ודי אם יפנו את תשומת לבו לכך שמדובר ברפואה משלימה, לרבות לתופעות הלוואי שלה, ככל שיש כאלו.

"אולם, אם אדם סובל ממחלות, בוודאי מחלות קשות כמו יתר לחץ דם, סוכרת ומיגרנות, ומחפש מזור, עליו לדעת שמדובר ברפואה משלימה, ובנוסף, יש להדגיש בפניו כי יעילות התכשיר או הטיפול לא נבחנו מדעית. היינו, לאדם כזה צריך להיות ברור המסלול בו הוא צועד. יהיו שיבחרו רק ברפואה קונבנציונלית, אחרים רק ברפואה משלימה, ואחרים יבחרו בשני המסלולים גם יחד. אולם, על הבחירה להיות מודעת ומושכלת. ככל שנעשה שימוש יותר משמעותי בשמות של מחלות ובייחוס סגולות ריפוי, אם הדברים אינם מבוססים מדעית, יש להדגיש זאת, כדי לא להטעות", כתבה השופטת.

ד"ר (לא לרפואה) עדי סאקר. צילום מאתר המכון

השופטת גם הדגישה כי אין לעשות שימוש בתואר דוקטור, אלא אם מצוין לצידו ובאותו אופן הבלטה כי אין מדובר בדוקטור לרפואה, אלא במטפל אלטרנטיבי (במקרה זה מדובר בתואר בתזונה ההוליסטית ממכללה לרפואה טבעית). השופטת הדגישה כי החלטתה אינה נוגעת לשאלת הלגיטימיות של טיפולי הרפואה המשלימה, ואינה נוגעת גם למחלוקת המקצועית בין הרפואה הקונבנציונלית לרפואה המשלימה, אלא למידע שיש למסור למטופלים פוטנציאליים, במסגרת פרסום של טיפולים מתחום הרפואה המשלימה. היינו, מה על המציעים טיפולים כאמור לגלות.

בנוסף, נדונה שאלת ההסתמכות על הפרסום בכלל, ועל פרסום ממוקד באינטרנט בפרט וכיוון שהפרסומים במקרה זה העידו על הטיפול בחוקן כמרפא בין היתר בעיות לב, לחץ דם וסוכרת, מבלי להבהיר כי אין לכך בסיס מדעי, וכי מדובר בטיפול מתחום הרפואה המשלימה, אושרה כאמור הבקשה לנהל את התובענה כתובענה ייצוגית.
________________________

לצפיה ודירוג כבוד השופטת מיכל אגמון-גונן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות