מורה דרך למעסיקים לקראת תום החל"ת

עם חזרת המשק בהדרגה לפעילות, עולות בקרב המעסיקים שאלות רבות לגבי החזרת העובדים מחל"ת, מה מותר, מה אסור וכיצד עליהם לפעול. נענה על שלוש השאלות המרכזיות: האם אני יכול להאריך לעובד את תקופת החל"ת?  האם אני מחוייב להחזיר עובד בסיום החל"ת? האם אני רשאי לפטר את העובד?
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%98%d7%9c%d7%99-%d7%97%d7%a5-%d7%9c%d7%95%d7%99 |
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

– האם אני, כמעסיק, יכול להאריך לעובד את תקופת החל"ת?

כן. תקופת חל"ת היא פרי הסכמה של שני הצדדים. ככל שאחד הצדדים רוצה להאריך את החל"ת והצד השני מביע הסכמה – זה אכן אפשרי.

יחד עם זאת אחדד, כי תקופת חל"ת ארוכה מידי, או בלתי מוגבלת בזמן, עלולה להתפרש בסופו של יום כפיטורים, ולכן יש לעשות כל צעד בחכמה ותוך גיבוי משפטי.

בנוסף, ישנן אוכלוסיות להן תנאים מגבילים לגבי אורך החל"ת המותר. כך, לדוגמא, נשים מוגנות להן תקופת החל"ת מוגבלת ל-60 יום, לקבלת היתר מהממונה על חוק עבודת נשים.

– האם המעסיק מחויב להחזיר את העובד למשרתו, עם תום החל"ת, ובאילו תנאים?

כן. עם תום תקופת החל"ת המוסכמת יש להשיב את העובד לעבודתו – לאותו תפקיד בו עבד ערב יציאתו לחל"ת, ובאותם תנאי העסקה. ככל והמעסיק מעוניין לשנות את תנאי העסקה של עובד או תפקידו, מכל סיבה שהיא (לרבות ירידה בהיקף העבודה או שינויים אחרים, שנגרמו עקב השלכות הקורונה) – יש צורך לקבל את הסכמתו המפורשת של העובד. אחרת, יהיה מדובר בשינוי חד צדדי של הסכם ההעסקה, אשר יאפשר לעובד – בנסיבות מסויימות – אף להתפטר בדין מפוטר תוך זכאות לפיצויי פיטורין מלאים.

– אם למעסיק אין מספיק הכנסה או עבודה בכדי להחזיר את העובד לתפקידו הקודם, האם הוא רשאי לפטרו?

כן, אם אין באפשרותו של המעסיק להחזיר את העובד לעבודתו, מכל סיבה שהיא, הוא רשאי לסיים את העסקתו של העובד.

לפני קבלת ההחלטה על פיטורין העובד, על המעסיק לנקוט בהליך פיטורין תקין, מומלץ בליווי עו"ד העוסק בתחום, ובכלל זה – לשקול אופציות חלופיות לפיטורין, לזמן את העובד לשימוע ולקבל החלטה, תוך כדי שהוא מוודא כי במסגרת ההליך לא ננקטה אפליה כלשהי כלפי העובד.

עם סיום העסקתו של העובד יש לערוך לו גמר חשבון מסודר, הכולל גם את זכותו של העובד לקבל הודעה מוקדמת ופיצויי פיטורים מלאים, בהתאם לזכאות האישית.

שימו לב! בזמן חל"ת ניתן להוציא זימון לשימוע לעובד, וניתן לקיים את השימוע עצמו גם בעת בו שוהה העובד בחל"ת, אבל – תקופת ההודעה המוקדמת – ככל ויוחלט על פיטורים – תחל רק בסיום תקופת החל"ת המוסכמת, שכן שתי זכויות אלו אינן ניתנות לחפיפה.

שתהיה לכולנו חזרה נעימה לשגרה!


 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות