חל"ת הקורונה נגמר? – מענה לשאלות המטרידות עובדים

תקנות שעת החירום הנוגעות ליציאה לחל"ת הסתיימו בסוף מאי, אך לא כל העובדים הוחזרו לעבודה. מורה נבוכים לימי סוף הגל הראשון של הקורונה
עו"ד ורו"ח חיה אביסרור שמעוני |
לשכת התעסוקה. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

בימים אלו אנו עדים לחזרה הדרגתית של המשק למסלול העבודה. עם זאת, מעסיקים רבים טרם החזירו את עובדיהם לעבודה, חלקם בשל העובדה שמצב העסקים לא מצדיק עדיין העסקה של עובדים, חלקם מצויים במצב של אי ודאות לגבי המשך פעילותם העסקית, ולמרבה הצער קיימים גם מעסיקים שמעדיפים למשוך כמה שניתן ולדחות את תשלום השכר לעובדיהם שנמצאים בחל"ת כפוי, ולמעשה "להסדיר" תשלום זה באמצעות דמי אבטלה על ידי המוסד לביטוח לאומי.

מנגד, מצויים עובדים במצב של חוסר ודאות לגבי המשך העסקתם, ואנו עדים לתופעה נרחבת של עובדים החרדים לזכויותיהם.

בימים אלו אני שומעת יותר ויותר את השאלות הבאות:
עד מתי מותר למעסיק להשאיר אותי בחל"ת?
האם המעסיק מחויב להחזיר אותי למשרתי ערב יציאתי לחל"ת?
האם המעביד יכול לפטר אותי בתקופה זו?
האם אהיה זכאי לדמי אבטלה, ואם כן עבור איזו תקופה?

אז לטובת אותם עובדים, ננסה להשיב על השאלות המטרידות:

-זכאות לדמי אבטלה בגין חל"ת כפוי החל מיום 1.6.2020

עובדים שנמצאים בחל"ת ביוזמת המעסיק, והמעסיק לא החזיר אותם לעבודה עד ליום 31.5.2020 – יכולים להמשיך לקבל דמי אבטלה החל מיום 1.6.2020, אך הפעם לא במסגרת תקנות שעת חירום (שלא הוארכו ע"י הממשלה נכון למועד זה), אלא על פי זכאותם האישית לדמי אבטלה.

כיצד נקבעת זכאות אישית? לכל מובטל קיימת זכאות למספר ימי אבטלה בשנה זכאות זו נקבעת בהתאם לגילו ולמצבו המשפחתי (מוצע להתעדכן בזכאות האמורה באתר של המוסד לביטוח לאומי).

ובמה דברים אמורים? נדגים להלן:
עובד בגילאי 28-35 עם 2 תלויים זכאי ל-100 ימי אבטלה בשנת אבטלה.
נניח שאותו עובד הוצא לחל"ת ע"י מעסיקו בתאריך 1.4.20 ועד כה טרם הוחזר לעבודה על ידי מעסיקו, האם יהיה זכאי לדמי אבטלה החל מתאריך 1.6.20? עיננו הרואות כי עובד זה ניצל עד ליום 1.6.20, סה"כ 60 ימים, ומאחר וזכאותו השנתית עומדת על 100 ימים נותרו לו עוד 40 ימים במסגרתם יוכל לקבל דמי אבטלה.

מובטל שעומד לסיים את שנת הזכאות לדמי אבטלה, מקבל מכתב מהמוסד לביטוח לאומי שמסביר לו כי עליו לצבור זכאות מחדש.

מובטל שסיים את ימי הזכאות שלו באפריל, והייתה לו שנת זכאות בתוקף, המשיך לקבל דמי אבטלה מכוח תקנות שעת חירום עד סוף מאי 2020. עם זאת, מאחר וכאמור התקנות לא הוארכו, ייתכן ויהיו עובדים שניצלו את כל ימי האבטלה המגיעים להם ועדיין לא מצאו עבודה. מוצע כי עובדים אלו יבדקו את זכאותם לגמלת הבטחת הכנסה.

בשלב זה, העובד והמעסיק אינם מודיעים למוסד לביטוח לאומי או ללשכת התעסוקה על הארכת החל"ת, החל מיום 1.6.20 ואילך. המוסד לביטוח לאומי מפתח בימים אלה ממשק חדש עבור הודעת עובד על שינוי במצבו, וייתכן שדרך הממשק הזה העובד יצהיר שהוא עדיין בחל"ת. הממשק אמור להיות מוכן בעוד כשבוע.

עו"ד חיה אביסרור שמעוני

חובת ניצול ימי חופשה לעובד שיוצא לחל"ת לראשונה ביוני 2020 בשל משבר הקורונה ותובע דמי אבטלה:

עובד שהוצא לחל"ת ביוזמת המעסיק עד סוף חודש מאי 2020, קיבל דמי אבטלה גם אם לא ניצל את כל ימי החופשה שנצברו לזכותו אצל מעסיקו.
מפרסום של לשכת רואי החשבון עולה, כי המוסד לביטוח לאומי בוחן בימים אלה אם להאריך את הנוהל מעבר לסוף מאי 2020 ולכמה זמן, ולכן, ככל שלא יוארך הנוהל, והמעסיק יבקש להשאיר את העובד בחל"ת כפוי, הוא יידרש לשלם לעובד את שכר עבודתו בהתאם לצבירת ימי החופשה שלו, ולאחר שיסתיים ניצולם על ידי העובד, יידרש המעביד להחליט האם להחזירו לעבודה או לפטרו.

האם המעסיק מחויב להחזיר את העובד למשרתו, עם תום החל"ת?

ככלל, המעסיק מחויב להחזיר את העובד לתפקיד בו עבד ערב יציאתו לחל"ת. שינוי בתנאי העבודה מחייב את הסכמתו של העובד, והסכמה שאינה מפורשת, לא תתקבל כדבר שבשגרה, בעיקר נוכח החובות המוטלות על המעסיק, מכוח חוק הודעה לעובד ולמועמד לעבודה (תנאי עבודה והליכי מיון וקבלה לעבודה), תשס"ב-2002.

ככל שהעובד אינו נותן את הסכמתו לשינוי בתנאי העבודה, הוא רשאי לטעון להרעה בתנאי העסקתו או להפרת חוזה, המאפשרת לו להתפטר כדין מפוטר וכן לקבל פיצוי, בגין הפרת חוזה. יודגש כי התפטרות בדין מפוטר תזכה את העובד באפשרות לקבל דמי אבטלה מיד, ללא תקופת המתנה וזאת להבדיל ממקרה בו עובד מתפטר שלא בדין מפוטר ואז הוא נדרש לתקופת "המתנה" של 90 יום בהם לא יוכל לדרוש דמי אבטלה. אציין כי זכאותו של העובד המתפטר בדין מפוטר לדמי אבטלה, תהיה בהתאם ליתרת ימי הזכאות שנותרו לו, לאחר ניכוי הימים שניצל בתקופת היותו בחל"ת כפוי.

האם המעסיק יכול לפטר אותי לאחר שהוציא אותי לחל"ת?

מעסיקים שאין באפשרותם להחזיר את העובדים לעבודה, רשאים לסיים את העסקת העובד ובלבד שהדבר יעשה ללא אפליה ושיתקיים הליך פיטורים תקין לפי דין. על הליך הפיטורים לכלול שימוע נאות, הודעה מוקדמת, מכתב סיום העסקה ותשלום גמר חשבון. מעסיק המעוניין לפטר עובד, עצם זימונו לשיחת שימוע, קוטע את החל"ת ולא תהיה חפיפה בין תקופת הודעה מוקדמת לבין חל"ת.
_________________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%97%d7%99%d7%94-%d7%90%d7%91%d7%99%d7%a1%d7%a8%d7%95%d7%a8-%d7%a9%d7%9e%d7%a2%d7%95%d7%a0%d7%99-%d7%99%d7%95%d7%a2%d7%a6%d7%aa-%d7%9e%d7%a1-%d7%a8%d7%95%d7%90%d7%aa-%d7%97%d7%a9%d7%91%d7%95/

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות