קיבוצניק מהגולן הניח מטענים במוסדות דת כדי להפריד הדת מהמדינה

כתב אישום נגד ציון כהן ממרום גולן, ששרף מוסדות דת וכתב ביומנו "גם לאחר שאשב בכלא אמשיך את המלחמה באמצעים וכלים אחרים"
רונן לוי |
רועים את הצאן בשטח האש. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

לבית המשפט המחוזי מרכז הוגש כתב אישום נגד ציון כהן, בן 68 ממרום גולן, בגין ריבוי עבירות הצתה, ייצור נשק, החזקת נשק, ניסיון להרוס נכס בחומר נפיץ, כניסה והתפרצות לבניין שאינו מקום מגורים בנסיבות מחמירות וניסיון להצתה.

על פי כתב האישום, כהן, החליט לגרום לשריפת בתי דין רבניים ומועצות דתיות ברחבי ישראל באמצעות הפעלת מטענים, שיתלקחו בכל המוסדות בו זמנית, במטרה לגרום להפסקת מתן שירותי מוסדות הדת לציבור החילוני, ובכך לתרום למטרתו העיקרית – הפרדת דת ומדינה.

החל מתחילת השנה שעברה ביצע הנאשם הכנות לביצוע התוכנית – ביקר במוסדות דת ברחבי ישראל לצורך איסוף מידע כשהוא מחופש להומלס, השתתף בקורס פריצת מנעולים, ערך ניסויים בחומרי בעירה במחסן במרום גולן, רכש ציוד וחומרים וייצר מטעני תבערה. לפני כחודש הצטייד כהן ב-12 מטענים ונסע למוסדות דת שונים ברחבי הארץ, כשהוא מחופש להומלס, הוא ערך בדיקות סופיות והטמין את המטענים ובגדים מאיצי תבערה בשישה מוסדות דת – בית הדין הרבני בפתח תקווה, המועצה הדתית באשדוד, המועצה הדתית בתל אביב, בית הדין הרבני בתל אביב, המועצה הדתית בכפר סבא ובית הדין בכפר סבא.

הנאשם כיוון את המטענים שיפעלו באותה השעה וביום 17.5.20 במהלך הלילה הופעלו ששת המטענים שהטמין, הציתו את מוסדות הדת וגרמו לנזקים של עשרות אלפי שקלים. בנוסף, מייחס כתב האישום לנאשם התפרצות והצתה של בית הדין הרבני בתל אביב בשנת 2005. כתוצאה ממעשיו, נשרפה הקומה הראשונה של בית הדין לרבות עמדות הקבלה ותיקי הארכיון. הנזק מוערך בכ-2.7 מיליון שקלים.

הנאשם אף העיד על עצמו כי הינו מסוכן לכלל הציבור, אינו ירא מדבר, ואף מוכן להקריב את חייו על מנת להביע את מחאותיו. הוא ציין זאת ביומן שכתב בזמן אמת, חזור ושנה, כי הצתת מוסדות הדת וההפרדה בין דת ומדינה זהו פרויקט חייו ואין דבר שיגרום לו לסגת מכך. גם לא ריצוי עונש מאסר. "אני מדי פעם מכניס את "המבוגר האחראי" שמודיע לכל "השחקנים בראש", שיש כאן מלחמה צודקת, שחייבת להיות משמעת ברזל ורצון להקרבה, וידיעה ברורה שייתכן שאצטרך לשלם מחיר. הלך הרוח הזה שבו אני מבין שהמלחמה שלי צודקת במעט האחוזים ושחיי לא יהיו חיים אם אני לא אלחם את המלחמה הזאת… המחשבות האלה נותנים לי הרבה כוח ואומץ לבצע את הדברים בצורה הכי טובה שאפשר", כתב כהן.

עוד כתב ביומנו כי גם לאחר ריצוי עונשו יחזור לבצע מעשים שיגרמו להרס התשתית הקיימת של מוסדות הדת ומתן שירותים לחילוניים: "המצב האידיאלי יהיה שהמקרה יעורר "רעש" גדול מאד מצד אחד, ושאני (אם אני אורשע בבית המשפט) אשב כמה שפחות בכלא ואחר כך אמשיך את המלחמה באמצעים וכלים אחרים".

הפרקליטות מבקשת לעצור את כהן עד תום ההליכים נגדו, ובבקשת המעצר נכתב כי "המשיב לא בחל באמצעים, וללא מורא מהחוק התפרץ למוסדות הדת, הטמין בהם מטענים והצית אותם. המשיב לא הסתפק במוסד אחד, אלא הצית ארבעה מוסדות דת בו זמנית. למיותר לציין, כי מעשיו של המשיב מלמדים על מסוכנות זועקת לשמים ועל תעוזה יוצאת דופן. ההכנות הרבות ובמשך כשנתיים שערך המשיב, ריבוי המטענים, סוגם וגודלם, שימוש בחומרי נפץ רבים ומסוכנים והנגישות אליהם מלמדים כי המשיב הינו מסוכן. אך בנס, הסתיים אירוע זה בנזק רכושי בלבד. ורק ביד המקרה, לא נשרפו המבנים כליל ולא נפגעו חיי אדם".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות