נהיגה בשכרות – היכן המשטרה בודקת ומה הסכנות

כל מה שצריך לדעת על נהיגה תחת השפעת אלכוהול – איפה בודקים, מה אומר החוק, מה אפשר לעשות
עו"ד גל מוטאי |

בסופי שבוע רבים מאיתנו יוצאים לבלות, שותים אלכוהול ולעיתים נוהגים לאחר מכן. במאמר קצר זה נבהיר את השאלות החשובות- מהם המקומות שבהם משטרת ישראל עורכת בדרך כלל בדיקות לנהיגה בשכרות, מהן כמויות האלכוהול שניתן לשתות לפני נהיגה מבלי להיתפס על נהיגה בשכרות? מהם הדברים שחשוב לשים לב אליהם במידה ונתפסתם? מהן הזכויות שלכם ועוד נושאים רלוונטיים חשובים.

– מה הם המקומות שבהם משטרת ישראל אוכפת עבירות נהיגה בשכרות

במהלך השבוע משטרת ישראל מתמקדת סביב אולמות אירועים וחתונות ואילו בסופי שבוע המשטרה מתמקדת במקומות הבילוי. אלומקומות הבילוי המרכזיים בהם המשטרה אוכפת בסופי השבוע: גושפנקה, קריות; מלינה, חיפה; סלינה, טבריה; בקרפסט, תל אביב; האומן, ירושלים; הפורום, באר שבע; סלינה, אילת; דזרט, ראשון לציון; הבלוק, תל אביב; בארקה, באר שבע; האומן 17, תל אביב; המרפסת, רמת ישי.

שימו לב כי הניידות לרוב מתמקמות ביציאה מאזורי החניה שהם על פי רוב האזורים מהם אין דרכי מילוט. לעיתים האכיפה מבוצעת באמצעים סמויים וללא הפעלת אמצעי זיהוי של המשטרה כגון ניידות גלויות עם כחול מהבהב.

– כמה בירות/ יין / וודקה אפשר לשתות לפני נהיגה מבלי להמצא חיובי בבדיקת משטרה?

נהגים רבים שואלים כמה מותר לי לשתות כדי שלא יעצרו אותי על נהיגה בשכרות? התשובה לכך נחלקת לשתיים, לפי המענה הפורמלי יש את הכללים היבשים שמציינים את הכמויות המותרות בבדיקת דם ובבדיקת נשיפה. אבל המענה החשוב הוא לא הפורמלי אלא הריאלי שאומר כמה אפשר לשתות בפועל בשטח ואח"כ לנהוג.

– כמה מותר לשתות ברמה הפורמלית

לכלל האוכלוסיה על פי חוק הכמות המותרת שנקבעה היא 239 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אחד של אוויר נשוף, המשטרה אוכפת החל מ-290 מיקרוגרם לליטר אוויר נשוף בבדיקת ינשוף. בבדיקת דם הכמות המותרת היא 49 מיליגרם אלכוהול ב-100 מיליליטר של דם. עבור האוכלוסיות המיוחדות הבאות הכמויות המותרות שונות והנן כמצויין מטה:

נהגים צעירים (עד גיל 24) נהגים חדשים (עד שנתיים ותק ברישיון נהיגה או באם כתוב ברישיון נהיגה "נהג חדש" מכל סיבה אחרת), נהגי רכב ציבור (אוטובוס ומונית), נהגי רכב מסחרי מעל 3.5 טון. עבור כל אלו הכמות המותרת היא 49 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אחד אוויר נשוף. המשטרה אוכפת החל מ-100 מיקרוגרם. בבדיקת דם הכמות המותרת היא 10 מיליגרם אלכוהול ב-100 מיליליטר של דם.

-כמה מותר לשתות ברמה הריאלית המעשית

עבור רשימת האוכלוסיות המיוחדות בינהן נהג צעיר ונהג חדש, הכמויות המותרות על פי חוק ברמה הפורמלית הן כה זעומות וקטנות עד כי למעשה אסור להם לשתות כלל, כי כל כמות שישתו קטנה ככל שתהיה תמצא מעבר למותרת כשיערכו להם בדיקה. עבור כלל האוכלוסייה, התשובה פחות חד משמעית ותלויה בגורמים שונים בינהם, גוף האדם, מצבו הבריאותי, משקלו והרגלי השתייה שלו. חשוב להבין כי בפועל אפילו כוסית אחת של משקה אלכוהולי מכל סוג יכולה להביא את הנהג למצב גבולי של נהיגה בשכרות ועלולה לסכן אותו בקבלת כתב אישום בגין נהיגה בשכרות. לאור האמור לעיל מומלץ שלא לשתות משקה אלכוהולי לפני נהיגה כדי שלא לקחת סיכונים מיותרים.

– ומהם החוקים בנושא של נהיגה בהשפעת סמים?

על פי חוק אסור שתימצא כל כמות של סם מסוכן בגופו של נהג, לא קיימת כמות מינימלית מותרת. לנהג שהשתמש בסם מסוכן מכל סוג אסור לנהוג למשך כ-21 ימים לאחר מכן זאת מכיוון שהשרידים יימצאו בגופו במקרה של בדיקת דם או שתן על ידי המשטרה.

למאמר מורחב בנושא כמה אלכוהול מותר לשתות לפני נהיגה

-מהו הנוהל שעל שוטר לבצע לאחר שהוא עוצר נהג החשוד בנהיגה בשכרות?

שוטר רשאי לעצור נהג בין אם קיים חשד לנהיגה בשכרות ובין אם לא קיים חשד ורשאי לבקש ממנו לתת דגימת נשיפה לתוך מכשיר נשיפון. תוצאת הבדיקה תגלה לשוטר האם הנהג שתוי או לא. אם בבדיקה הראשונית על ידי מכשיר הנשיפון התברר כי הנהג שתה מעל הכמות המותרת, השוטר יבקש מהנהג לרדת מהרכב וידרוש ממנו כי החל מאותו הרגע לא יאכל, לא ישתה, לא יעשן, לא יקיא ולא יכניס דבר מה לפיו או לאפו. לאחר מכן השוטר יערוך לנהג על סמך התרשמותו הישירה בדיקת מאפיינים בכדי להבין מה רמת השפעת האלכוהול עליו וימלא דוח. עם סיום בדיקת המאפיינים השוטר יודיע לנהג כי יש לו זכות להיוועץ בעו”ד. השוטר יערוך לנהג בדיקת ינשוף שתוצאותיה יראו מה כמות האלכוהול בגופו של הנהג.
חשוב לציין כי תוצאות מכשיר הנשיפון שהוא המכשיר הקטן יותר אינן קבילות בבית המשפט ואין חובה על הנהג על פי חוק לתת נשיפה למכשיר זה, אולם תוצאות מכשיר הינשוף בשונה ממכשיר הנשיפה הן קבילות בבית המשפט וחובה על הנהג על פי חוק לתת נשיפה למכשיר זה. נהג שמסרב לתת נשיפה או מכשיל את הבדיקה בדרך אחרת ייחשב לנהג שיכור על פי חוק וצפוי לאותם העונשים של נהג שיכור.

למאמר מורחב בנושא – מהי בדיקת מאפיינים

למאמר מורחב בנושא -מהו מכשיר הנשיפון – מכשיר הינשוף

-מהן הזכויות של נהג שנעצר בגין חשד לנהיגה בשכרות?

לנהג שנעצר בגין חשד לנהיגה בשכרות עומדות זכויות רבות שכדאי שיהיה מודע אליהן מאחר שאם ידע לעשות בהן שימוש הן עשויות לסייע לו רבות בהקטנת הנזקים ובשמירה על רישיון הנהיגה. שתי הזכויות העיקריות שחשוב לזכור הן הזכות לשמירה על שתיקה בחלק מהשאלות שהוא נשאל על ידי השוטר והזכות להיוועץ בעורך דין.

נהיגה בשכרות הינה עבירה שאין לזלזל בחומרתה ומומלץ כבר בעת הבדיקה מיד להתקשר לעו”ד מומחה בתחום התעבורה כדי לקבל הנחיה כיצד להשתמש בזכויות שלכם בכדי לצמצם נזקים.

למאמר מורחב לגבי הזכויות שלכם- זכויות האזרח בעת בדיקת שוטר

– מהן הסכנות שבנהיגה בשכרות

על נהג להיות בשיא ערנותו ולשמור על ריכוז מלא בכביש בעת נהיגה. אלכוהול פוגע בערנות הנהג ומאריך את זמן התגובה שלו לנוכח סכנות אפשריות. נהג שמגיב באיחור לסכנות, מעלה את הסיכון שלו להיות מעורב בתאונות דרכים קשות וקטלניות. לאלכוהול השפעות נוספות על הנהג כגון פגיעה בתיאום שרירים, ביטחון עצמי מופרז, ביצוע פעולות לא רצוניות ועוד…כל אלה מהוות סיכון ומגבירות את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים.

– מהם העונשים הקבועים בחוק בגין נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים

העונשים הקבועים בחוק בגין נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים באם העבירה הוכחה בבדיקות מדעיות: מינימום שנתיים פסילה – פסילה מנהלית 30 ימים – השבתה מנהלית 30 ימים- 10 נקודות – טסט ותיאוריה מחדש – מעבר בחינות של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. העונשים הקבועים בחוק בגין נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים באם ההרשעה הנה על סמך בדיקת מאפיינים או הודאת נהג. מינימום 3 חודשי פסילה – פסילה מנהלית 30 ימים – השבתה מנהלית 30 ימים- 10 נקודות.

למאמר מורחב בנושא ענישה -> נהיגה בשכרות חוקים וענישה

– מהן ההמלצות שלנו?

נהיגה בשכרות היא עבירה חמורה מאד ובעלת השפעות קשות על רישיון הנהיגה ולעיתים עקב כך גם על הפרנסה שלכם. במקרים אלו הדבר החשוב ביותר והמומלץ ביותר הוא להיעזר בעורכי דין מקצועיים ואך ורק באלו שמומחים בתחום התעבורה. במקרה של נהיגה בשכרות חשוב כי עורך הדין יאתר את כל הכשלים הראייתיים הקיימים בתיק בכדי להגן על הנהג בצורה הטובה ביותר. לא כל עורך דין יודע לטפל בתיקים אלה, לא מומלץ לפנות לעורך דין לפני שמבררים כי הוא מומחה בתחום זה. בתיקים אלה חשוב לדעת כי מי שמחפש עורך דין במחיר נמוך מסכן את רישיון נהיגה שלו, אומנם חשוב כי המחיר יהיה הוגן אבל אפילו יותר חשוב שעורך הדין יהיה מקצועי ומומחה בתחום.

משרדנו מוטאי, מצגר, גרבאוי עו"ד תעבורה, מורכב משוטרים בדימוס עם עשרות שנות במשטרת ישראל כשוטרים, ובנוסף עוסקים כעורכי דין המייצגים בשנים האחרונות כסנגורים בכל הארץ. אין האמור לעיל מהווה ייעוץ משפטי ואינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני. כל הנוקט פעולה או נמנע מנקיטת פעולה לאור האמור לעיל עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו הבלעדית.
__________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%aa%d7%a2%d7%91%d7%95%d7%a8%d7%94-%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%92%d7%9c-%d7%9e%d7%95%d7%98%d7%90%d7%99/

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות