נהיגה תחת השפעת סמים – החוקים, הבדיקות והענישה

כל מה שחשוב וצריך לדעת על נהיגה תחת השפעת סמים – החוקים, הליכי הבדיקה ומה היא הענישה, נכון לשנת 2020?
עו"ד גל מוטאי |
ינשוף בדיקה תנועה שכרות אלכוהול

על פי חוק חל איסור על אדם לנהוג כשהוא נמצא תחת השפעת סמים, נהיגה תחת השפעת סמים הינה עבירה חמורה, משטרת ישראל פוסלת את רישיון הנהיגה של מי שנתפס נוהג תחת השפעת סמים למשך מינימום של שנתיים, לאחר אותן שנתיים או יותר משרד הרישוי דורש מהנהג לבצע טסט ותיאוריה מחדש ומפנה אותו למכון הרפואי לבטיחות בדרכים. במאמר זה נבהיר מהם החוקים ובאילו תנאים נהג יכול להיות מורשע בעבירה זו.

כמה זמן מרגע נטילת הסם אדם נתון תחת השפעתו ומתי ההשפעה פגה?

חשוב להבהיר כי על פי חוק אסור שיימצא בגופו של אדם כל כמות של סם בעת נהיגה.

מרגע השימוש בסם האדם נמצא תחת השפעתו למשך כ-21 ימים, אם במהלך אותם 21 הימים לערך המשתמש יבדק, עדיין ימצאו בדמו שרידי סם, רק כעבור 21 יום מרגע נטילת הסם יעלמו שרידי הסם ולא ניתן יהיה לאתר את עקבותיהם בבדיקה.

 מהם הסמים המסוכנים שהשימוש בהם אסור?

רשימת הסמים שהשימוש בהם אסור-הרואין, חשיש, מריחואנה, קנאביס, MDMA, אל אס די, קריסטל, אופיום, אקסטזי, מורפיום וכל סם אחר שנאסר לשימוש בהתאם לפקודת הסמים המסוכנים.

האם מותרת נהיגה תחת השפעת קנאביס (מריחואנה) אשר נרשם לנהג ע"י רופא לצורך שימוש רפואי?

נכון להיום נהיגה לאחר שימוש בכל סוג של סם גם אם הוא רפואי כמו גם אם הוא לא רפואי נחשבת לנהיגה תחת השפעת סם, לכן בכל מקרה אין לנהוג לאחר צריכת סמים רפואיים וגם לא רפואיים.

בשנים האחרונות מדינת ישראל עוברת תהליך של לגליזציה של חלק מהסמים האסורים במטרה להשתמש בהם כתרופות לריפוי מחלות ושיכוך כאבים כרוניים.

שימוש בתרופות אלו משפיע על הנהיגה בצורה מסוכנת ונהג שנמצא תחת השפעת תרופות רפואיות מסכן את הציבור באותה מידה שהיה מסכן אילו נהג תחת השפעת סמים אסורים אחרים לא רפואיים. תרופות אלו פוגעות בערנות הנהג וביכולת התגובה שלו במקרי חירום באופן משמעותי.

האם האדם שמשתמש בתרופות אלו המאושרות על ידי המדינה ומערכת הבריאות, כשיר לנהיגה?

התשובה לשאלה זו עדיין לא ברורה וחד משמעית, ישנה כוונה לאשר שימוש בקנאביס רפואי ולאשר נהיגה שלוש שעות לאחר מכן כאשר השימוש חייב להיות באישור רופא והקנאביס הרפואי נרכש במקום שמאושר על ידי משרד הבריאות.

עם זאת חשוב להבהיר שמדובר במגמה המסתמנת, עדיין אין חוק שמאפשר זאת ועדיין אין אישור לכך.

מתי ניתן לעצור נהג בחשד לנהיגה תחת השפעת סמים?

בניגוד למקרים של נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת אלכוהול שבהם שוטר יכול לעצור כל אדם בכל עת ולבדוק אותו אפילו באופן אקראי וללא שום חשד, במקרה של נהיגה תחת השפעת סמים שוטר יכול לבדוק נהג רק בשני מקרים:

א) קיים מידע מודיעיני מבוסס בידי המשטרה שהנהג נוהג תחת השפעת סמים.

ב) הנהג מעורר חשד סביר כי הוא נמצא תחת השפעת סמים בזמן נהיגתו, או במהלך התנהגותו לאחר עצירתו.

מהן הבדיקות לגילוי סמים בגופו של נהג החשוד בנהיגה תחת השפעת סמים?

לאחר שמתבסס החשד כי אדם נהג תחת השפעת סמים השוטר רשאי לדרוש ממנו לתת דגימת שתן או דם לצורך גילוי האם קיים בגופו סם, סוג הסם וכמותו.

בדיקת שתן: השוטר ימסור לנהג מבחנה ויבקש ממנו למסור דגימת שתן במקום מוצנע. אין חובה שדגימת השתן תימסר בתחנת המשטרה או במוסד רפואי.

בדיקת דם: מבוצעת בעיקר במקרים שבהם נהג היה מעורב בתאונת דרכים ומתעורר חשד כי נהג תחת השפעת סמים וזאת בתנאי שהנהג נמצא בבית חולים בטיפול רפואי. במקרים אלה נטילת הדגימה מבוצעת על ידי צוות רפואי מוסמך.

על הנהג חלה חובה חוקית למסור דגימת דם או שתן לפי דרישת השוטר, נהג שלא יענה לדרישה או יכשילה צפוי לקבל כתב אישום על סירוב להיבדק.

דגימות אלו נשלחות על ידי משטרת ישראל למעבדה בתל השומר ולאחר קבלת תשובה מוסמכת, מגישה המשטרה כתב אישום בהתאם.

מהו ההבדל בין נהיגה תחת השפעת סמים לנהיגה תחת השפעת אלכוהול?

ישנם הבדלים רבים בין שתי עבירות אלו, בעיקר בשלב החשד לעבירה. במקרה של חשד לנהיגה תחת השפעת סמים, החשד חייב להיות מבוסס על מידע מודיעיני או על התרשמות השוטר. לעומת זאת במקרה של חשד לנהיגה בשכרות אין צורך בשום מידע ואפילו אין צורך בחשד, כל נהג יכול להיבדק על פי דגימה אקראית של שוטר. אופן הטיפול בשני המקרים פחות או יותר זהה עם הבדלים קטנים. סעיפי האישום בשני המקרים הם זהים.

האם יש הבדל בנוהל בדיקת השוטר או בענישה בגין נהיגה תחת השפעת סמים של נהג חדש או צעיר לעומת נהגים אחרים?

בעבירות אלו אין הבדל בטיפול השוטר ובענישה בין נהג חדש או צעיר לנהגים אחרים.

בכדי שהבדיקה תחשב לחוקית, מה הם שלבי ההליך ששוטר חייב לבצע ואלו פרטים על השוטר לציין בדוח?

הבדיקה חוקית בתנאי שהיא בוצעה עקב חשד מבוסס ובתנאי שקיים דוח מפורט המסביר על מה התבסס החשד.

כמו כן על השוטר להשגיח על הנהג מרגע עצירתו ועד נטילת הדגימה.

לאחר נטילת הדגימה על השוטר לוודא  כי קיימת שרשרת ראיות שנמשכת מרגע נטילת הדגימה דרך שליחת הדגימה למעבדה ובדיקה הדגימה במעבדה ועד לקבלת תשובה ממנה.

הליך הבדיקה לנהיגה תחת השפעת סמים הנו מורכב ומסובך, רק עורכי דין מומחים ומקצועיים יכולים לדעת האם ההליך בוצע כדין ולוודא כי נעשה על פי הכללים הקבועים בחוק, על כן חשוב מאוד לפנות לעורכי דין מומחים לקבלת ייעוץ וייצוג נכון, זאת על מנת שלא לסכן את רישיון הנהיגה ועל מנת להימנע מסיבוכים מיותרים.

עו"ד גל מוטאי

מה על הנהג לעשות באם עצר אותו שוטר לבדיקת נהיגה תחת השפעת סמים?

במקרה שנהג נעצר בגין חשד לנהיגה תחת השפעת סמים, מומלץ כי יצור באופן מיידי קשר עם עו”ד תעבורה מומחה על מנת לקבל ייעוץ והדרכה כיצד להתנהג בעת הבדיקה ועל מנת להימנע מסיבוכים מיותרים.

חשוב לשים לב, שלא למסור שום גרסה מפלילה ולא לא להשיב לשאלות של השוטר לפני שיחת הייעוץ עם עו”ד.

הענישה- באם הנהג הורשע בנהיגה תחת השפעת סמים מה הם סוגי הענישה המצפים לו?

א) הרשעה לפי סעיף 62 לפקודת התעבורה => שנתיים פסילת רישיון נהיגה, בחינות של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, ולאחר אישור של המכון הרפואי לעבור טסט ותיאורה מחדש.

ב) הרשעה לפי תקנה 26(2) לתקנות התעבורה => מינימום 3 חודשי פסילת רישיון נהיגה.

במקרים אלה מומלץ לפנות לעו”ד תעבורה מומחה כדי לקבל ייעוץ וייצוג נכון במטרה לצמצם נזקים אפשריים לרישיון הנהיגה ולקבל הסבר מפורט מתי ובמה תלויות האפשרויות א’ או ב’.

משרדנו מוטאי, מצגר, גרבאוי עו"ד תעבורה, מורכב משוטרים בדימוס עם עשרות שנות במשטרת ישראל כשוטרים, ובנוסף עוסקים כעורכי דין המייצגים בשנים האחרונות כסנגורים בכל הארץ. אין האמור לעיל מהווה ייעוץ משפטי ואינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני. כל הנוקט פעולה או נמנע מנקיטת פעולה לאור האמור לעיל עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו הבלעדית.

נהיגה תחת השפעת סמים


 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות