איך קובעים שכר טרחה?

קביעת שכר טרחה לתיק היא  עניין מורכב וחשוב לתת את הדעת על היקף העבודה לפני שמסירת הצעה ללקוח.רק ביעבד נוכל לברר אם התיק היה רווחי אם לאו מבחינת שכר הטרחה שסוכם לגביו כל תיק הוא ייחודי ולא פעם קורה שתיק שנחזה להיות פשוט מסתבך ודורש טיפול ארוך מן הצפוי ולהיפך.אז מה צריך לקחת בחשבון כדי למנוע, ככל הניתן, אפשרות של פער גדול בין שכר הטרחה שנקבע לבין שכר הטרחה שהיה ראוי להיקבע לו היינו יכולים לקפוץ לעתיד ולראות איך התיק יסתיים?

יש לשים לב בעניין זה לכך שהזמן המושקע בתיק אינו הגורם היחיד המשפיע על תמחור התיק. כאשר מתמחרים תיק יש לקחת בחשבון גורמים נוספים כגון האופן בו התיק ישתלב עם תזרים העבודה במשרד, התחום בו מדובר ומידת הניסיון הצבור במשרד לגביו, מוניטין למשרד, חדירה לתחומים חדשים, פיתוח קשרים חשובים למשרד, מחירי שוק וכדומה.

רצוי ונכון לא להתחיל את העבודה המשפטית בתיק עד לחתימתו של הסכם שכר טרחה ברור, שיכלול את גובה שכר הטרחה וכן את מועדי התשלום כמו גם תשלום הוצאות, תשלום גלובלי או לפי שעות, צורך בקבלת חוות דעת וסיטואציות אפשריות כגון ערעור, הפסקת ייצוג וכד'. וכך אמר בית המשפט בע"א 9282/02 כאשר התבקש לקבוע שכר ראוי לעורך דין –

"קביעת השכר הראוי בגין טרחת עורךדין צריך שתיעשה בכל מקרה ומקרה לפי נסיבותיו. ודוק, דרך קביעתו של השכר הראוי ושיעורו אינם בגדר ידיעה שיפוטית, ועל ביתהמשפט לקובעם על בסיס הראיות המובאות בפניו … בהקשר זה יש להביא בחשבון, בין היתר, את הזמן שהקדיש עורךהדין לטיפול בעניינו של הלקוח; את מהותו, היקפו ומידת מורכבותו של השירות; את שוויו של העניין מושא השירות; את המוניטין של עורךהדין  …כמו כן ניתן להתחשב בשיטה המקובלת לקביעת שכר הטרחה בתחום הנדון – אם קיימת שיטה כזו …בפועל ההכרעה בשאלת השכר הראוי אינה תמיד מן הקלות."

נכון אין כאן תשובה החלטית לשאלה בה פתחנו אבל יש נקודות שחשוב לתת עליהן את הדעת ועם הזמן והניסיון בתיקים מסוגים שונים קביעת שכר הטרחה הראוי עבור התיק הופכת לקלה יותר

היום הלקוח לא מוכן לשלם לפי שעות ומעוניין לקבל הצעה לביצוע העבודה במנותק מן הזמן שיוקדש לתיק.

בהתאם לשיטה זו התפתח תשלום שכר טרחה  לפי הצלחה או חיסכון  בתיק לדוגמא בתיקי מיסוי. זו שיטה מועדפת על לקוחות רבים שמקבלים את התחושה שעורך הדין ישקיע יותר מאמצים כשהתשלום שלו מושפע מההצלחה שהוא משיג עבור הלקוח.

כמובן שבדרך זו עורך הדין לוקח סיכונים רבים  כי במקרה בו הוא ישקיע שעות רבות  מאלה שהוא חישב כבסיס לקביעת שכר טרחה , הרווח שלו  יהיה נמוך ביותר. אנו מוציאים לא מעט אכזבות בבדיקות הרווחים בהתיקים  שההכנסות בגינם גדולות אך בסופו של דבר הם מתגלים כ"הפסדיים"  בגלל שנדרשו להשקעות רבות של שעות.

דוגמא לכך, הוא תיק שהניב לבעל המשרד סכום של 2 מיליון ש"ח , אך כשחושבו ההוצאות שנגרמו בגין ניהול התיק – ובעיקר שכר עבודה של עורכי הדין השכירים- הגענו למסקנה שההכנסה היפה כיסתה רק את ההוצאות.

לנוכח סירוב מרבית הלקוחות בתשלום שכר טרחה לפי שעות, אנו ממליצים לאמץ את השיטה המשלבת

מספר שעות קבועות בהתאם השלבים השונים של התיק ביחד עם תשלום לפי הצלחה.

לפי סקרים בארץ ובעולם שיטה זו היא המקובלת על מרבית הלקוחות, בה חלק מהאחראיות לשכר עובר אל עורך הדין.

 

ליאורה לבנשטיין – אנשי מפתח

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

לאתר האינטרנט של "אנשי מפתח" לחצו כאן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות