"המדינה פועלת לפגוע באנרגיות הירוקות, כדי לשמור על מונופול הגז"

ריאיון עם עו"ד אדריכל ליאור דץ, אחת הדמויות המרתקות מאחורי חברת האנרגיה המתחדשת הלוהטת אנרג'יקס. על המסע להקמת החברה, על הדרך בה המדינה מפרגנת לטייקונים ולא לאזרחים ועל התערוכה בגרמניה שם התחיל הכל
רונן לוי |
מתקן החשמל של אנרג'יקס בנאות חובב. צילום: ויקיפדיה

השבוע התפרסמה בגלובס כתבה, ולא בפעם הראשונה בעיתונות הכלכלית, המתארת איך הפכה חברת אנרג'יקס לחברה הגדולה בשוק האנרגיה הירוקה בישראל והמובילה בבורסת ת"א. כיום, לחברה שווי פי 4 משוויה של קבוצת דלק, וכל זה קרה רק ב-10 שנים.

מאגר עורכי דין
עו"ד ליאור דץ

בכתבה לא סופר כי אנרג'יקס התחילה את דרכה במקרה, כנגד כל הסיכויים, משום שכאשר היא הוקמה פעלו בשוק האנרגיה המתחדש חברות ענק אחרות, ששלטו על כל הקרקעות והאתרים בעלי הפוטנציאל להקמת השדות הסולאריים, דבר שהופך את ההצלחה שלה להרבה יותר מאשר סתם הצלחה של חברה.

המהפך התרחש כאשר היועץ האסטרטגי עו"ד ואדריכל ליאור דץ ואסי לוינגר, היום מנכ"ל החברה, עשו יד אחת והפכו את הקערה על פיה. כיום השווי של אנרג'יקס, פרי מוחם ויוזמתם של נתן חץ ואסי לוינגר ובסיועו של ליאור דץ, עומד על 6 מיליארד שהוא פי כמה מהשווי של חברות האנרגיה הקונבנציונליות הגדולות בינהן דלק, בז"ן ופז והיא החברה המובילה בישראל בתחום האנרגיות המתחדשות.

המאבק לקידום אנרגיה ירוקה, כחלופה לאנרגיה המזהמת של נפט, פחם וגז, הוא חובק עולם וניכר בעיקר באירופה, בשל ערכו האקולוגי ובשל הפוטנציאל לעלויות תפעול נמוכות. עו"ד דץ, שפועל מזה 15 שנים כעורך דין, אדריכל, יועץ אסטרטגי ומתווה דרך רעיוני, הוא אחד מהמובילים שלו בישראל.

– איך התחילה הדרך שלך עם אנרג'יקס?

"הכרתי את אסי לוינגר (מנכ"ל אנרג'יקס כיום), אחד האנשים היותר חכמים שהכרתי בחיי, כשייצגתי חברה אחרת להתקנות מערכות סולריות על גגות sby. אנרג'יקס לא היתה קיימת וגם לא בתכנון. פניתי לחברת האם של אנרג'יקס, חברת אמות בשליטת אלוני חץ, החברה המובילה בישראל למבנים מסחריים. היא בכלל לא היתה אז בשוק הסולארי. פניתי כדי להציע להם להתקין מערכות על גגות הקניונים והמבנים המסחרים שלהם, כפי שהצענו לקבוצות אחרות כגון קבוצת פישמן, האחים עופר וכו'. אסי היה עוזר של אבי מוסלר, מנכ"ל החברה, שביקש שאני אפגש עם העוזר שלו בעניין.

"לי היה חיבור מיידי עם אסי, שהוא מהנדס חשמל במקרה, ובעל תואר שני. העלתי בפניו את היתרונות של להכנס לתחום, הצעתי לו להתקין מערכות על הגגות של אמות, ולשמחתי הוא השתכנע. כדי ללמוד את התחום בכדי לשכנע את המנכ"ל שלו, הצעתי לו לנסוע איתי לתערוכה בגרמניה שהתקיימה כמה ימים אחר כך. אסי אמר לי בנימוס כי לא נראה לו שיקבל אישור לנסוע בהתראה קצרה כזאת. להפתעתנו, אבי מוסלר המנכ"ל אישר לו ואני ואסי, שרק הכרנו לפני יומיים, מוצאים את עצמנו במטוס לגרמניה וישנים בחדר אחד במלון כי כל החדרים היו תפוסים בשל התערוכה."

"בתערוכה אסי הבין את הפוטנציאל, ובלילה במסעדה של המלון, המשקיפה על האגם בפרנקפורט, נולד הרעיון להקמת אנרג'יקס. בשלב ראשון הדרך נראתה חסומה, אסי אומנם השתכנע להכנס לשוק, אבל בגלל שאנרג'יקס נכנסו הרבה אחרי החברות האחרות, כל המכסות של רשות החשמל, הקרקעות והמיזמים הגדולים כבר חולקו ונחתמו בהסכמים עם החברות הגדולות. בהתחלה אסי קיבל אור ירוק לבנות מערכות על גגות המבנים של חברת אמות ואנרג'יקס כחברה לא היתה קימת. רק בהמשך הדרך נתן חץ בעל השליטה באלוני חץ ובחברת אמות, אחד מהמנהלים החכמים והזהירים שיש במשק הישראלי, הבין את הפוטנציאל והחליט בצדק שאנרג'יקס תהפוך לחברה הגדולה והמובילה בישראל, בשווי שוק שיעלה על אמות ואחרים והחליט להקיים חברה אחות לאמות שתעסוק באנרגיה מתחדשת. רק בעל חזון כמו נתן חץ היה יכול לראות את החזון ולטווח ארוך.

"המשימה להביא את החזון של נתן הוטלה על הכתפים של אסי, ואני כיועץ האסטרטגי הייתי צריך לסייע לאסי להגיע ליעד שהציב נתן חץ. הצלחנו ביחד להפוך את הקערה על פיה ואני גאה להגיד שהיום אנרג'יקס היא חברת האנרגיה הירוקה הגדולה בארץ. בדרך נלחמנו ברגולציה, ברשות החשמל ובמונופולים ובעיקר כנגד המדינה שמדברת בשני קולות.

"המדינה פועלת להאט את קצב הקצאת המכסות בכוונה תחילה. למעשה, המדינה וכל שרי התשתיות כולל שטייניץ פעלו לפגוע באנרגיות הירוקות, בשביל להמשיך לקיים את המונופול של הגז וחברת חשמל. כי אם ייצרו חשמל מהתקנים סולרים לא יקנו ממנו גז".

שר האנרגיה שטייניץ, כמו שרי תשתיות קודמים (עוזי לנדאו, סילבן שלום), הכריז על תכנית לפיה עד 2050, כשלושים אחוז מהאנרגיות יופקו בשיטות ירוקות. זה נשמע מעודד לירוקים, אבל עו"ד ואדריכל דץ היה פחות אופטימי ויותר סקפטי, אחרי הכרות של 15 שנים עם הנפשות הפועלות. "מדינת ישראל מדברת המון ולא עושה דבר. שטייניץ מדבר ולא עומד ביעד שהציב לעצמו, שמראש הוא נמוך, של הגדלת מכסות ייצור באנרגיות ירוקות. כמו קודמיו סילבן שלום ולפניו לנדאו, הוא פועל לפגוע באנרגיות הירוקות בשביל להמשיך לקיים את המונופול הגז, כי אם ייצרו חשמל מהתקנים סולרים לא יקנו גז.

"המדינה פועלת להאט את קצב הקצאת המכסות. היא לא יכולה לפעול נגד כי זה לא נשמע טוב, אז היא פשוט לא מאשרת הקמה של מספיק מערכות ייצור חשמל סולריות והזרמה לרשת. אי אפשר להקים את המערכות האלו בלי שהיא תאשר מכסות. בישראל יש מספיק גגות בשביל לייצר חשמל עבור כל מדינת ישראל, ירדן, סוריה ומצריים. לא צריך קרקעות, הכול בגגות, אבל מי שמשחרר את המכסות זו רשות החשמל שנמצאת במשרד התשתיות. בעבר זו היתה רשות עצמאית ושטייניץ שינה את החוק כך שעכשיו הוא שולט עליה. גם לשרה לנושאים אסטרטגיים החדשה, אורית פרקש, יש אחריות לכישלון שכיום לא מופקים 80% מהחשמל מאנרגיה ירוקה, ואפילו לא עומדים ביעדים הצנועים שקבעה הממשלה בהיותה יו"ר רשות החשמל.

– מי יהיה המפסיד הראשי אם האנרגיות הירוקות יתפסו 90 אחוז מהשוק, כמו שמתכננים בפורטוגל וגרמניה?

"טייקוני הגז ובעלי תחנות הכח הפרטיות יהיו המפסידים הראשיים, כי לא יקנו מהם גז ולא יצטרכו את תחנות הכח שלהם. האינטרס הוא של תאגידי הגז והתאגידים השולטים על תחנות הכח הפרטיות להאט את קצב האנרגיות המתחדשות בישראל. אלו אנרגיות מתכלות שלא עולות כלום, בניגוד להפקת הגז, כלומר להוצאת הגז שעולה המון כסף. בייצור אנרגיות מתחדשות, ברגע שפעם אחת השקעת את התשתית לתמיד יש לך חשמל כי השמש לא עולה כסף.

אלי כהן, שר הכלכלה לשעבר, עם ליאור ולילך דץ. צילם: אביב שילה

"המדינה היתה יכולה להקים מערכות סולריות על כל גגות מדינת ישראל ואז החשמל היה עולה לצרכן גרוש וחצי. אם מדינת ישראל לא תעבוד נגד האנרגיות הירוקות ולא יתנו גם כאן לטייקונים להשתלט על השוק, אז למעשה כל צרכן חשמל בישראל יכול להפוך לייצרן אנרגיה וחברת החשמל הגדולה בישראל תהיה של הצרכנים ולא של הטייקונים".

עם כל הקסם וההבטחה שבאנרגיות ירוקות מתחדשות, מול אנרגיות מזהמות, צורת הפקת האנרגיה הזו סובלת לא רק מחסמים פוליטיים ושל מונופולים. עו"ד ואדריכל דץ מסביר: "אחד החסמים הגדולים של אנרגית חשמל סולרי, זה שבלילה אין אותו וצריך רשת הולכה לגיבוי. ברגע שהבטריות לאגירת האנרגיה יהפכו לרנטביליות מבחינה כלכלית, החסם הזה יפול ולא יצטרכו את חברות החשמל, כי כל צרכן ייצר ויאגור. ההסדרות האחרונות של רשות החשמל כבר מדברות על אגירה בבטריות, ומנחות את היזמים להגיש הצעות מחיר שכוללות מערכות פוטו וולטאי עם בטריה ומערכת אגירה".

"לפני מספר שנים הצעתי לרשות החשמל לעבור להסדרות צרכניות, שמעודדות את הצרכנים לייצר ולחסוך בחשמל במקום לקבוע שוק של מכסות. לקח לי זמן לשכנע, עד שברשות החשמל החליטו לקבל את ההצעה שלי. להפתעתי, לאחר זמן מה למרות ההצלחה האדירה, הם הפסיקו את ההסדר וחזרו להסדרות של מכסות, שנותנות שוב עדיפות לגדולים ולא לצרכנים וחבל. בחזון שלי, כל צרכן בישראל יכול להיות יצרן חשמל ולמכור את החשמל שהוא מייצר, או חוסך. במצב כזה, לכל אחד מהאזרחים בישראל היה יכול להיות לו הכנסה נוספת, והחשמל לא היה עולה לו. אבל כמו תמיד המדינה מעדיפה את הטיקונים. למרות הקשיים נלחמנו על פי ייעוץ אסטרטגי שלי והיום אנחנו רואים את התוצאה. אנרג'יקס עברה את כולם. צריך להגיד את האמת בייעוץ אסטרטגי, לא מספיק שהלקוח שלך יקשיב לך אלא גם שיהיה חכם מספיק. אסי ונתן היו כאלה ואף יותר מזה. ברור שהם הגורם המרכזי להצלחה של אנרג'יקס, לי היתה רק תרומה קטנה לכך.

"אני שמח שהיה לי חלק נכבד במהפכת האנרגיה הסולארית בישראל. לעצב את השוק הזה בתחילת הדרך כיועץ למספר חברות, בינהם חברת אנרג'יקס. פעלתי רבות לעיצוב הרגולציה, ולנסיון להפוך את ישראל למעצמת חשמל ירוקה על הגגות. בנסיון לשלב את כל האזרחים במהפכה הזאת היו לי הצלחות, וברמה האישית הפכתי לאיש עשיר, אבל לצערי עד היום נכשלתי בחזון הגדול – הפרטת משק החשמל לאזרחים ולא לטיקונים הגדולים. למעשה הטיקונים הצליחו וצחוק הגורל אנרג'יקס הפכה בעצמה ובעזרתי לחברת ענק. במצב כזה, עדיף את המונופול של חברת החשמל לישראל, שם לפחות העובדים מקבלים שכר הוגן. אני לא בטוח שהמצב הזה מתרחש אצל הטייקונים".

_________________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%9c%d7%99%d7%90%d7%95%d7%a8-%d7%93%d7%a5-%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%90%d7%93%d7%a8%d7%99%d7%9b%d7%9c-%d7%95%d7%99%d7%95%d7%a2%d7%a5-%d7%90%d7%a1%d7%98%d7%a8%d7%98%d7%92%d7%99/

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות