חתמתם על חוזה ופתאום הגיעה הקורונה? אלו התנאים שבהם יתכן שתוכלו להשתחרר מחוזה בעקבות משבר הקורונה

נתחיל מהסוף. לא כל כך פשוט להשתחרר מחוזה שהתחייבתם אליו. אבל כדאי להכיר את אחד המצבים שבהם החוק מאפשר – בתנאים מסוימים – להשתחרר מחוזה: סיכול. סיכול הוא סיטואציה לא צפויה, שלא ניתן היה לדעת עליה מראש, ושבעקבותיה לא ניתן לבצע את החוזה. מצב של סיכול יכול להיות רלוונטי לסוגים שונים של חוזים.
ריבי טל ישינסקי |
עו"ד ריבי טל ישינסקי

אז איך זה עובד?

בעיקרון, צד לחוזה יכול לטעון שמצב של סיכול מונע ממנו מלקיים את המחויבויות שלו לפי החוזה. אבל צריך לקחת בחשבון שהצד השני – מי שחתמתם מולו על החוזה – יוכל לפנות לבית המשפט, שלא בקלות יקבל את טענת הסיכול. בית המשפט יכול להורות על אכיפה של החוזה, זאת אומרת – להורות לצדדים לקיים את ההתחייבויות שלהם לפי החוזה. אופציה נוספת היא פסק דין שיורה על קיום החוזה בדרך חלופית.

ועדיין, קורה לפעמים שבתי משפט מקבלים טענה של סיכול, פוטרים צד מההתחייבויות החוזיות שלו וגם נותנים לו הגנה מפני תביעה של פיצויים; לעתים מתקבלת טענה של סיכול חלקי – כשלא ניתן לבצע רק חלק מהחוזה. זה תלוי בנסיבות המקרה הספציפי – למשל, עד כמה ניתן או לא ניתן היה לצפות את אותו מצב חריג שקרה פתאום? ומה ההשפעות של המצב החריג על הצדדים לחוזה?

אגב, העובדה שפתאום החוזה לא משתלם לכם כלכלית, לא מהווה מצב של סיכול; אי אפשר "לתפוס טרמפ" על הסיטואציה של סיכול פשוט בגלל שהחוזה לא מתאים לכם יותר. גם אם אירע לפתע מצב לא צפוי – כל הצדדים לחוזה צריכים להתנהג בתום לב, כלומר, בהגינות וביושר. זה משהו שבתי המשפט בהחלט שמים לב אליו.

https://www.facebook.com/Mishmishpaty/videos/172461267475389/

אז הנה כמה טיפים פרקטיים בעניין:

1)      מעשית, יתכן שהסיטואציה של הקורונה תוכל להתפרש כ"כוח עליון" – מצב לא צפוי שלא ניתן היה למנוע. אבל זה תלוי בתנאים שקבעתם מראש בחוזה לגבי מצב מהסוג הזה; האם התייחסתם מראש למחויבות הצדדים במקרה של סיכול? האם הגדרתם באילו מצבים ניתן יהיה להשתחרר מהחוזה, ומאילו לא?

2)      אפילו אם נראה לכם שלא ניתן לקיים את החוזה: תבדקו אם ניתן לבצע אותו, אפילו חלקית, באופן אחר;

3)      נסו למזער את הנזקים האפשריים כתוצאה מאי קיום החוזה – זאת אומרת, התנהגו בהגינות ואל תנצלו לרעה את המצב;

4)      קחו בחשבון, שגם אם תטענו שלא ניתן לקיים את החוזה בשל סיכול – הצד השני יוכל לפנות לבית המשפט שיכריע בעניין. איך תשכנעו את בית המשפט שמדובר בסיכול? זה כבר תלוי בנסיבות של המקרה הספציפי שלכם: ככל שמדובר באירוע יוצא דופן, לא צפוי, ובלתי נמנע, שבאמת מונע ביצוע של החוזה – כך גדלים הסיכויים שתתקבל טענה של סיכול.

5)      ולהבא: מאחר שתמיד עלולים להתרחש מצבים לא צפויים, כפי שקורה עכשיו במשבר הקורונה, רצוי תמיד להתייחס מראש בחוזה למצב של "כוח עליון", ולהגדיר האם הצדדים יורשו להשתחרר מהמחויבות שלהם לחוזה בהינתן מצב כזה;

6)      בנוסף, רצוי לפרט בחוזה, ככל שניתן, את משמעות המונח "כוח עליון" – למשל, לציין שהוא כולל גם מצבים כמו מלחמה, רעידת אדמה, מגפה וכו'; כך, אם יתעורר מצב לא צפוי, יפחת הסיכוי לוויכוח סביב השאלה, האם אכן מדובר ב"כוח עליון" או לא, לפי הגדרת החוזה.

האמור לעיל ובתוכן הסרטון אינו מהווה ייעוץ משפטי ומדובר במידע כללי בלבד.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות