ביהמ"ש: מלכה לייפר מתחזה, היא כשירה לעמוד לדין

סוף לפרשה העגומה? בית המשפט קבע כי מלכה לייפר, הנאשמת בפדופיליה, כשירה לעמוד לדין והליך ההסגרה לאוסטרליה בעניינה יחודש
רונן לוי |
מלכה לייפר באחד מדיוני ההסגרה שלה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, חנה מרים לומפ, קבעה כי מלכה לייפר מתחזה לגבי כושר שיפוטה ויכולת תיפקודה, והיא כשירה לעמוד לדין בגין פדופיליה.

על כן הורתה על חידוש הליך ההסגרה בעניינה.

המקרה של ליפר עלה לכותרות, לאחר ששר השיכון יעקב ליצמן, בעת ששימש כשר הבריאות, פעל לטובת חוות דעת פסיכיאטרית שתקל על לייפר שנמלטה מאוסטרליה.

לפני כשש שנים הוגשה נגד לייפר עתירה להכריז עליה כבת הסגרה לאוסטרליה, בגין עבירות מין שביצעה שם, לכאורה, בקטינות בבית הספר אותו ניהלה בעיר מלבורן.

לאורך כל ההליך נטען על ידי הסניגור כי היא אינה כשירה לעמוד לדין, ועל כן יש להפסיק את הליך ההסגרה נגדה.

לפני כארבע שנים הורה בית המשפט המחוזי בירושלים לפסיכיאטר המחוזי ליתן חוות דעת בנוגע למצבה הנפשי של לייפר. לאחר אשפוזה, מצאו פסיכיאטר מחוז ירושלים, יחד עם מנהל המרכז הירושלמי לבריאות הנפש, כי לייפר אינה כשירה לעמוד לדין באותה העת, משום שהיא הייתה שרויה במצב פסיכוטי פעיל.

במהלך הדיונים הציגו גם באי כוחה של המשיבה מספר חוות דעת מטעמם, מהם עלה כי המשיבה אינה כשירה לעמוד לדין.

לאחר מכן, הורה בית המשפט המחוזי בהסכמת הצדדים, על הפסקת ההליכים נגד המשיבה לאחר שקבע כי המשיבה אינה מסוגלת לעמוד לדין. בנוסף, ניתן צו לטיפול מרפאתי כפוי למשך 10 שנים במרפאה בירושלים.

כעבור שנתיים, הוגשה בקשה לחדש את ההליכים בעניינה של המשיבה, בטענה כי היא אינה לוקה בנפשה אלא מתחזה.

בבקשה נטען כי ישנן ראיות חד משמעיות, המצויות בידי העותר, לפיהן נראתה לייפר מנהלת אורח חיים נורמטיבי, מבצעת קניות לבדה, כותבת המחאה בבנק הדואר ומשוחחת עם חברים ובני משפחה, כך שהציגה מצג שווא לפני מטפליה ולפני הוועדה הפסיכיאטרית.

לשיטתו, מדובר במתחזה כמי שסובלת ממחלת נפש, וזאת במטרה להתחמק מהליך ההסגרה. עוד באותו היום בית המשפט הורה על חידוש הליכי ההסגרה לצורך דיון בבקשה.

השופטת לומפ ביקשה את חוות דעתם של פאנל פסיכיאטרים, שקבעו כי לייפר מסוגלת לעמוד לדין, וכי היא מתחזה לגבי כושר שיפוטה ויכולת תפקודה.

כאמור, בסיכומו של דבר, השופטת לומפ קיבלה את חוות דעת הפאנל שמינתה, וקבעה כי מלכה לייפר הינה ברת הסגרה.

"כשירותו של נאשם לעמוד לדין תלוייה ביכולתו להבין את מהותם של ההליכים המתנהלים נגדו, ולהתגונן נגד האשמה. במקרה הנוכחי שוכנעתי, לאור האמור בחוות דעת הפאנל, כי המשיבה מבינה את האישומים אשר בגינם היא תעמוד לדין באוסטרליה, וכן מבינה את מהות הליך ההסגרה. מבדיקות שנערכו למשיבה, ניכר שהיא מבינה את תפקידו של עורך הדין ואת הצורך לשתף עימו פעולה. כל זאת בנוסף לממצאים אליהם הגיעו המומחים, כמפורט בחוות דעתם".

מארגון "מגן", המלווה את נפגעות לייפר, נמסר: "כבר מתחילת הדרך טענו שמלכה לייפר מתעתעת ברשויות, ואנו שמחים שבית משפט קבע כי היא כשירה לעמוד לדין. לאחר אין ספור דיונים ומריחות שהשפיעו קשות על המתלוננות אנו מקווים שבית המשפט יקבע דיון מהיר בעניין ההסגרה, ויביא סוף סוף לצדק ולמזור לנפגעות. בנוסף, אנו מצפים שמדינת ישראל לא תגרור רגליים במקרים דומים, ותפעל להסגרה מידית של פדופילים מכל העולם שרואים בישראל כמדינת מקלט".


לצפיה ודירוג כבוד השופטת חנה מרים לומפ

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות