שכנות טעונת שיפור

סכסוך עם שכנים יכול למרר את החיים. עורכת הדין סופי אביב פורסת בפנינו את דרכי הפעולה המותרות על פי חוק בנקודות החיכוך הנפיצות והנפוצות ביותר
עו"ד סופי אביב |
צילום: אנה קפלן, פלאש 90

סכסוך שכנים יכול למרר את החיים, אם הם מרעישים, מלכלכים את חדר המדרגות, לא מתקנים נזילות שמעפשות אצלנו את הקירות או אפילו מקללים ומאיימים. במקום שהבית שלנו ישמש כמקום לנקות את הראש ולתפוס שקט הוא הופך לזירת מהלומות ועצבים. מהן דרכי הפעולה, המותרות על פי חוק, בנקודות החיכוך הנפיצות והנפוצות ביותר בינינו לבין שכנינו?

– רעש לא סביר

יש תקנות רבות שנועדו להגן על זכותו של אדם להתגורר במקום מגורים שקט ושליו, נקי ממטרדי רעש, ריחות לא נעימים או לכלוך. התקנות אוסרות על הפעלת רעש באזורי מגורים בין השעות 14:00 ל-16:00, וכן בין 23:00 ועד שבע בבוקר למחרת, אלא אם כן מדובר בחגיגה, בשמחה או בליל יום העצמאות, פורים, יום ירושלים וערב יום מנוחה או מוצאי יום מנוחה – עד חצות.

מי שמרעיש בניגוד לתקנות צפוי להיקנס, ובמקרים מסוימים אף להישלח למאסר לתקופה מקסימלית של חצי שנה, ומדובר בעבירה פלילית. כאשר מדובר בשכן מרעיש, ניתן תחילה לפנות אליו בבקשה לחדול ממעשיו, ולאחר מכן לפנות למשטרה אשר מוסמכת להטיל קנסות על גורם הרעש.

– רטיבות ונזקים בבית שמקורם בגג או מהשכן

אם מדובר ברטיבות שמקורה בגג בית משותף, הנחשב לחלק מהרכוש המשותף, אפשרויות הפעולה הן: לפנות לוועד הבית או לקבלן אם הבניין עדיין באחריותו על פי חוק מכר דירות. אם יש בבניין חברת ניהול, יש לבדוק את החוזה מולה, מפני שלעתים קרובות חברת הניהול היא האחראית על תחזוקת הגג ואף מבטחת את הבניין בגין נזקים שנגרמים כתוצאה מכשלים בגג.

אם מקור חדירת המים הוא מדירתו של אחד מבעלי הדירות, הרי שהוא נושא באחריות כלפי כל נזק שנגרם כתוצאה מכך. הצעד הראשון הוא לפנות אל השכן ולהזמין אותו לראות את הנזק שנגרם. יתכן שתגיעו להבנה בעניין התיקון ומימונו, וגם תשמרו על יחסי שכנות טובים.

מה עושים אם לא מגיעים להסכמה? כדאי להשיג בהקדם האפשרי דו"ח מומחה, שיאמוד את היקף הנזק. מומחה יכול להיות מהנדס בניין או שמאי, אך יש לבדוק כי הוא אכן מוסמך ויודע לאמוד נזק מסוג זה. לא כל שמאי או מהנדס בניין הנם בהכרח מומחים לכך. לא מומלץ לקבל חוות דעת מקבלן שיפוצים.

– סכסוך שכנים בנושא תשלום לועד בית

סעיף 58 לחוק קובע כי כל אחד מדיירי הבניין המשותף חייב לשלם את התשלומים השוטפים להחזקתו התקינה ולניהול הרכוש המשותף של דיירי הבניין. במקרים שבהם ההוצאות גבוהות מן הרגיל, החוק דורש הסכמה של כל הדיירים בבניין המגורים. במקרה שאחד מהדיירים לא משלם את מיסי ועד הבית, הוא למעשה עובר על החוק ולנציגות הוועד ישנה עילה להגיש תביעה אצל המפקח על המקרקעין.

עו"ד סופי אביב

– מה עושים במקרה של תביעה משכן בבית משותף?

אם שכן מגיש נגדך תביעה, ההמלצה הראשונה והעיקרית היא – לפנות לעורך דין המתמחה בפתרון סכסוך בין שכנים, כדי שיבהיר את החוק בפניכם ויכוון כיצד נכון להתנהל מול השכן התובע ומול רשויות החוק. אל תנסו לפתור את הסכסוך באופן עצמאי, לרובנו לא הכל ברור וידוע מבחינה חוקית. מה גם שתביעה לא אומרת שבהכרח תצטרכו להגיע לבית משפט, או למפקח על הבתים המשותפים. יתכן שהמחלוקת תפתר בעזרת הכוונתו וייעוצו של עורך הדין.

– שכן מטריד:

"הטרדה מאיימת" מוגדרת בחוק כהטרדתו של אדם בידי אחר בכל דרך שהיא, או נקיטת איומים כלפיו, בנסיבות שבהן יש בסיס סביר להניח כי המטריד או המאיים עלול לשוב ולפגוע בשלוות חייו, בפרטיותו, או בחירותו של האדם, או כי הוא עלול לפגוע בגופו. הטרדה מאיימת יכולה שתתבצע בבילוש, במארב או בהתחקות אחר תנועות אדם או מעשיו, בפגיעה בפרטיותו בכל דרך אחרת, בנקיטת איומים בפגיעה בו או במאיים עצמו, ביצירת קשר עמו בע"פ, בכתב או בכל אמצעי אחר, בפגיעה ברכוש אדם, בשמו הטוב או בחופש התנועה שלו.

החוק למניעת הטרדה מאיימת מתאים מאוד למקרים של סכסוכי שכנים. הסיבה לכך פשוטה, המשטרה מתקשה לטפל ביעילות בסכסוכי שכנים. אלו לא בסדר עדיפות גבוה וזה ברור ומובן – המשטרה עמוסה בטיפול בעבריינים וסכסוך בין שכנים נחשב כמעט כזוטות עבורה. חריג לכך הוא השיטור הקהילתי אבל כוח האדם של המשטרה הקהילתית אינו מספיק. לכן החוק למניעת הטרדה מאיימת מאפשר לטפל בקשת רחבה מאוד של מקרים שחוק העונשין "גדול" עליהם.

וכאמור, בכל מקרה של סכסוך שכנים הקשור לאחד הנושאים המפורטים לעיל או כל נושא אחר, מומלץ להיוועץ באופן מיידי בעורך דין המתמחה בתחום כדי להביא לפתרון הסוגייה על הצד הטוב ביותר.
_____________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%a1%d7%95%d7%a4%d7%99-%d7%90%d7%91%d7%99%d7%91-%d7%9e%d7%a7%d7%a8%d7%a7%d7%a2%d7%99%d7%9f/

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות