בית הדין לעבודה: היו יחסי עובד מעביד בין עובדת ניקיון פיליפינית לשגרירות קמרון

עבודה קבועה לאורך זמן, אפילו של מספר שעות מועט במשך השבוע, שכנעו את בית המשפט כי מדובר ביחסי עובד ומעסיק
נעמה כהן |

שופטת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, מיכל נעים דיבנר, הורתה לשגרירות קמרון בישראל לשלם לאזרחית הפיליפינים, שעבדה פעמיים בשבוע במשך כחמש שנים בניקיון בנין השגרירות, כ-30 אלף שקלים בגין זכויות סוציאליות שלא שולמו לה בכל התקופה ולאחר שפוטרה. השופטת הורתה גם לשלם לעובדת 7,000 שקלים הוצאות ושכר טרחת עורך דין.

על פי התביעה אזרחית הפיליפינים עבדה בניקיון בנין שגרירות קמרון בישראל במשך שני ימים בשבוע, כאשר הצדדים היו חלוקים האם עבדה 4 שעות או 6 שעות בכל פעם. עבור עבודתה, קיבלה התובעת תשלום בסך 50 שקלים לשעה, ופרט לכך לא קיבלה תשלום נוסף. בתביעה עתרה העובדת לחייב את השגרירות בתשלום זכויות סוציאליות, הנובעות מיחסי עובד ומעסיק. הנתבעת אף סירבה לדווח על התובעת למוסד לביטוח לאומי.

הנתבעת טענה כי מדובר בתביעה אבסורדית של תובעת, אשר מעולם לא התקיימו בינה לבין הנתבעת יחסי עובד ומעסיק. התובעת העניקה לנתבעת שירותי ניקיון כקבלנית עצמאית, כאשר במועדים בהם טסה לתקופות ממושכות לפיליפינים היתה מספקת לנתבעת קבלן מחליף. בנוסף, במקביל לשירותים שנתנה לנתבעת, עבדה בניקיון של מקומות רבים ואחרים. התובעת לא הייתה עובדת שכירה כי אם קבלנית ניקיון עצמאית, כך ששכרה השעתי גילם את כלל זכויותיה והיא עבדה רק 4 שעות אולם לפנים משורת הדין שולם לה עבור שש שעות".

בסיום דיון ההוכחות הוצע לשגרירות לשקול בשנית את עמדתה ביחס לטענתה כי התובעת הייתה קבלנית עצמאית ולא התקיימו יחסי עובד ומעסיק בין הצדדים, אולם הם סברו אחרת והגישו סיכומים בכתב.

בית הדין קיבל לבסוף את התביעה, וקבע כי בין העובדת לשגרירות התקיימו יחסי עובד ומעסיק, ועל יחסי הצדדים חלים דיני העבודה, וחייבה את השגרירות בתשלום דמי נסיעות, פדיון חופשה שנתית, פיצויי פיטורים ודמי הודעה מוקדמת, פיצוי חלף הפרשות לפנסיה ודמי הבראה.

"אין בעובדה שהתובעת עבדה במקביל בניקיון בתים/משרדים נוספים, כדי להעלות או להוריד מהקביעות שלעיל, שהינן קביעות עובדתיות ביחס למאפייני ההתקשרות בין התובעת לבין הנתבעת ועומדת בעינן. נזכיר, כי אדם יכול להיות עובד במקום אחד ועצמאי במקום אחר, ואדם יכול לעבוד כשכיר במספר עבודתו במקביל, ודאי כאשר מדובר בעבודה למשך שעות ספורות בשבוע. מהותם של היחסים נקבעת בכל מקרה לפי כלל נסיבותיו", נכתב בפסק הדין.

לגבי העובדה שבשגרירות שילמו עבור 6 שעות במקום 4, נכתב בפסק הדין: "הנתבעת מודה כי שילמה לתובעת עבור 6 שעות ליום עבודה, אך לטענתה עשתה זאת "לפנים משורת הדין ומתוך מחווה של רצון טוב לעזור לתובעת", ככל שהנתבעת ביקשה לסייע לתובעת, יכולה הייתה לשלם לה שכר שעה גבוה יותר או להעלות את הכנסתה באמצעות העסקתה יותר שעות, אך הטענה לתשלום קבוע עבור 6 שעות, כנגד עבודה של 4 שעות, אינה סבירה, אלא תומכת בגרסת התובעת".
__________________________

לצפיה ודירוג כבוד השופטת מיכל נעים דיבנר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות