סימני אזהרה מאלימות לא פיזית

לא רק אלימות פיזית מסוכנת בתוך המשפחה, גם צדדים אלימים אחרים של יחסים בין אנשים. אלימות מילולית, נפשית או כלכלית פוגעת לא פחות. כיצד תזהו וממה תיזהרו
עו"ד שיקמה בדש |

אלימות במשפחה שבאה לידי ביטוי בצורה מילולית, נפשית או כלכלית היא לא פחות הרסנית מאלימות פיזית אבל יכולה להיות הרבה יותר קשה לזיהוי. מה הם הדפוסים השכיחים של אלימות נפשית, וכיצד תדעו שאתם נמצאים במערכת יחסים אלימה?

כשמדברים על צמד המילים הבלתי נתפסות "אלימות במשפחה"" חושבים לרוב על המקרים המזעזעים של אלימות פיזית, אלו מקרים שבצדק רב תופסים את מקומם בכותרות. אלא שישנם עוד סוגים של אלימות במשפחה, אלימות נפשית, מילולית וכלכלית, וההשלכות שלהם לא פחות הרסניות.

אלימות נפשית מופעלת על גברים כמו גם על נשים, ובמובן מסויים היא בעייתית יותר מהפיסית ומגיעה פחות לידי טיפול. לעיתים קשה לזהות אלימות נפשית וזאת משום שהיא פחות צבועה בתווית החברתית המקובלת של אלימות מה שמקשה על סיווגה ככזאת גם אל מול החברה וגם בין הקורבן לבין עצמו.

עו"ד שיקמה בדש

חשוב שאנשים ידעו היכן נמתח הגבול שאסור לחצות אותו, ומתי הם בעצם נמצאים במערכת יחסים אלימה. ישנם ארבע צורות נפוצות יחסית של אלימות נפשית, שאם אדם מזהה ומכיר בחייו האישיים, עליו לדעת כי הוא נפגע אלימות ועליו לטפל בכך באופן מיידי. צורות האלימות הללו מופעלות הן בידי נשים על גברים והן בידי גברים על נשים, לכן פעם ננקוט בלשון זכר ופעם בלשון נקבה, אולם התאור נכון באותה המידה בדיוק לשני המינים.

– אם בת זוגך מרחיקה אותך מחבריך או ממשפחתך…היא הופכת אותך לשבוי בידיה

הרחקה חברתית – אם בת זוגך מרחיקה אתך מסביבתך הטבעית בהכפשות או בטענות נגד, דע שזה לא מתוך אהבה אלא מתוך רצון חולני לשלוט בך, אל תקל ראש בעניין זה מכיוון שזה לא יחלוף. ההרחקה מחבריך או ממשפחתך מחלישה אותך והופכת את בת זוגך לאבן הבוחן היחידה לדעותיך, כישוריך ומעשיך. ככל שאתה מנותק יותר מסביבתך הטבעית ומאחרים שאוהבים, מעריכים ותומכים בך, כך בת זוגך יוצרת אצלך תלות בה כי היא כל מה שיש לך. הרחקה חברתית מצד בת זוגך היא דרך להפוך אותך לשבוי בידיה.

– כשבן זוגך מביא אותך לידי התנצלות תמידית הוא נוטל ממך, כאילו בצדק, את זכות הדיבור כי את כל כך טועה או מפשלת…

התנצלויות- אם את מתנצלת אז כנראה שעשית משהו לא טוב, אבל אם את מוצאת את עצמך כל הזמן במצב של התנצלות על משהו שעשית, יכול להיות שבן זוגך הוא זה שעושה משהו רע בכך שהוא גורם לך משך רוב השבוע "לעמוד נזופה בפינה עם הפנים אל הקיר". כשהוא "מעמיד אותך בפינה", ומביא אותך לידי התנצלות תמידית, הוא נוטל ממך כאילו בצדק ובאופן לגיטימי לכאורה את זכות דיבור והבעת הדעה, כי את כל כך טועה או מפשלת או חוטאת. אם את מתנצלת כל הזמן – את קורבן של אלימות.

– אם קרה לך שבת זוגך נכנסה בך בהתקפים של זעם, ואתה מרגיש שמשתלט עליך חשש שהיא עוד רגע "תתפוצץ" ותעיף למישהו סטירה או תזרוק משהו…

התפרצויות זעם – אם קרה לך שבת זוגך נכנסה בך בהתקפים של זעם, ואתה מרגיש שמשתלט עליך חשש שהיא עוד רגע תתפוצץ ותעיף למישהו סטירה, או תטיח את הסיר ברצפה, אז אתה בהחלט קורבן לאלימות. הדבר נכון גם אם בת זוגך נכנסת להתקף זעם אל מול הילדים, או אפילו אל מול אינסטלטור שהגיע לתקן נזילה בכיור כשהילדים כבר בבית, ומתעורר בך אותו החשש שהיא "תתפוצץ".

– אם את מוצאת את עצמך מדווחת לבן זוגך כל הזמן איפה את ועם מי ומה אתם עושים…

קנאה – אם את מוצאת את עצמך מדווחת לבן זוגך כל הזמן איפה את, ועם מי, ומה אתם עושים ואיך ולמה, את קורבן לאלימות. אם בן זוגך דוחק בך לעיתים קרובות מדי לצלם את המקום בו את נמצאת ולשלוח לו, או שהוא כל חצי שעה מצלצל לשאול איפה את עכשיו ומתי תהיי בבית, יכול להיות שנדמה לך שהוא עושה זאת מתוך דאגה לשלומך או בגלל שהוא מתגעגע אליך, אבל כנראה שהוא מנסה לשלוט בך וזוהי אלימות.

– אם בן זוגך מאיים בהתאבדות, זה הזמן המדוייק לברוח על חייך, כי מחקרים מראים שלא פעם לפני ההתאבדות מגיע הרצח.

איומים בפגיעה עצמית- אם בן זוגך מאיים בהתאבדות, זה הזמן המדוייק לברוח על חייך כי מחקרים מראים שלא פעם לפני שגברים רצחו את נשותיהם, הם איימו בהתאבדות. בן אדם שמאיים בהתאבדות כנראה התחיל לחשוב על מוות ככלי אופציונלי לשימוש.
_______________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%93%d7%99%d7%a0%d7%99-%d7%9e%d7%a9%d7%a4%d7%97%d7%94-%d7%a9%d7%99%d7%a7%d7%9e%d7%94-%d7%91%d7%93%d7%a9/

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות