בית המשפט דחה על הסף תביעה על בעלות במקרקעין בשל התיישנות

לטענת התובעים, אבי המשפחה רכש את הקרקע בשנות ה-30 של המאה שעברה. מאז כבר נרשמה הקרקע בצורה מוסדרת על ידי בעלים אחרים, ולתובעים לא עמדה גם טענתם כי גידלו במקרקעין גידולי בעל
רונן לוי |
צילום: ויקיפדיה

שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, יעקב דנינו, מחק על הסף תביעה על בעלות במקרקעין, לאחר שקיבל את טענת עו"ד דוד ביטון, שייצג את החברה שקנתה את הקרקע, שתביעת התובעים התיישנה, לפי כל החלופות הקבועות בסעיף 5 לחוק ההתיישנות.

השופט דנינו גם הורה כי התובעים יישאו בהוצאות בסך 12,500 אלף שקלים.

על פי התביעה, שהוגשה על ידי מספר תושבי הדרום, בין השנים 1936-1937, רכש אבי המשפחה (שכבר נפטר) את המקרקעין, בהתאם לשטר רכישה שצורף לתביעה.

מאז ועד היום, כך נטען, חלק מיורשי המנוח מחזיקים במקרקעין ומעבדים בהם גידולי בעל.

הגם שהתובעים מחזיקים במקרקעין, הרי ש"רק בשבועות האחרונים", לדבריהם, נודע להם כי החברה, אשר בשנת 1984 המקרקעין נרשמו על שמה בלשכת רישום מקרקעין בעקבות הליך הסדר מקרקעין, מבקשת למכור את המקרקעין לצד שלישי.

המידע בדבר רצונה של החברה למכור הגיע לתובעים "מאנשים תושבי האזור בו מצוי המקרקעין", ולגרסתם מרבית הרוכשים הפוטנציאליים התריעו בפני החברה כי החלקות הללו שייכות לתובעים, בשים לב להחזקתם רבת השנים בהם.

עו"ד דוד ביטון

בתביעה ציינו התובעים כי הם ערים לכך שרישום המקרקעין כמוסדרים בלשכת רישום מקרקעין, יוצר ככלל 'לוח חלק' ביחס לכל זכות קודמת במקרקעין, ככל שהייתה. לטענת התובעים, הלכה זו אינה חלה מקום בו מוכח זיוף, מרמה או הפרת הסכם.

התובעים טענו כי חתימותיו של המנוח על הסכם מכירת המקרקעין לידי הנתבעת, זויפו.

מכל מקום, לעניין המרמה, לבד מטענת זיוף החתימות, טענו התובעים כי עובר לביצוע הליך ההסדר, לא פנו אליהם בתור בעלי המקרקעין והמחזיקים במקרקעין ולא יידעו אותם על הליך ההסדרה.

מיד עם קבלת התביעה, הגיש עו"ד דוד ביטון בקשה מטעם החברה שנתבעה להורות על סילוק התביעה על הסף, בטענה כי התביעה התיישנה בינתיים, וכי התביעה נעדרת כל עילה מאחר וכל ההליכים היו חוקיים.

"היות ומדובר בתביעה במקרקעין מוסדרים, תקופת ההתיישנות על פי הפסיקה היא 7 שנים בעניין זכות אובליגטורית ולכל היותר 15 שנים. שכן המדובר בתביעה חוזית. אפילו אם נאמר כי לתובעים עמדה התקופה המקסימאלית הקבועה בחוק, 25 שנה, הרי שגם בבחינה זו התיישנה תביעתם לפני עשרות שנים", נכתב על ידי עו"ד ביטון בבקשה לסילוק התביעה.

כאמור, בסופו של דבר, שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, יעקב דנינו, קיבל את עמדת עו"ד ביטון שייצג את החברה והורה על מחיקת התביעה על הסף.

לפרטים נוספים לחצו כאן.


לצפיה ודירוג כבוד השופט יעקב דנינו


 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות