עו"ד שירלי תומר – קולו של האזרח מול מוקדי הכוח

ראיון אישי קרוב עם עו״ד שירלי תומר, שנלחמת להגן על לקוחותיה מול ועדות התכנון
נעמה כהן |
"חשוב להיות מודעים לפרסומים", עו"ד שירלי תומר

אחרי שסוקרים את החומר הכתוב, המפרט בלשון משפטית את פעילותה של עו"ד שירלי תומר, צפות שלוש מילים המתארות היטב את עבודתה: שליחות, ידע ונחישות

השליחות: 

מייצגת נפגעים מהחלטות של גופים רבי עוצמה

– האם ייצוג מול גופים ציבוריים זו הפעילות העיקרית שלך?

"לגופי התכנון השונים העוסקים בנדל"ן במדינת ישראל יש השפעה עצומה על האזרח. לעתים קרובות החלטות הוועדות השונות פוגעות בזכויותיו, לעתים נראה שזכויות אלה נרמסות, כאשר הנפגע עומד חסר אונים. משרדי מייצג אנשים שנקלעו לצמתים הללו".

– זה נשמע "לא כוחות"?

"אכן. למוסדות התכנון והבניה השונים יש כוח עצום, לעתים הם משתמשים בכוחות אלה באופן לא מאוזן. לא אחת, למרבה הצער, אנו נתקלים בפגיעה קשה שנגרמת לזכויותיו של האדם מן השורה. בעבודתי אני פועלת מול גופים אלה, מייצגת לקוחות שנקלעו למצוקה. כן, זו שליחות. לדוגמא, לפני זמן מה הגיעו למשרדי תושבי שכונה מקסימה ושקטה בעיר מרכזית בארץ, שנדהמו בוקר אחד לגלות שהעירייה החלה לבנות בצמוד לחצר ביתם מגרש ספורט.

"קשה להאמין, אבל הבניה נעשתה בניגוד להיתר הבניה התקף במקום, ובהסתמך על טענה מופרכת לפיה הסטייה מההיתר לא טעונה כל הליך תכנוני. העיריה טענה ללא היסוס, שמהנדס העיר רשאי להתיר את הבניה "במסגרת שיקול דעתו". כלומר – הבניה החלה בלי שללקוחותיי ניתנה ההזדמנות להביע עמדתם בנושא.

"נדרש מהלך ממוקד ונחוש כדי לעצור את הבניה, ולנתב את ההליכים למצב בו טענות מרשיי יישמעו. בסופו של יום המהלך אכן נעצר, ולקוחותיי קבלו את השקט הנפשי ואת איכות החיים, שכמעט ואבדה להם.

"אם נעלה שלב, נראה תכנית פינוי בינוי שעתידה לשנות את פניה של שכונה שלמה. זהו המאבק המתוקשר בו אני מייצגת תושבים בשכונת הרצליה הצעירה. הגשנו ערר נגד התכנית שאושרה במתחם "שיכון דרום" שבשכונה. זהו אחד התיקים המשמעותיים במשרדי בתקופה הנוכחית, ונדרש בו מאבק נחוש המתנהל כעת בוועדת הערר לתכנון ובניה".

– היו לך גם חוויות חיוביות באינטראקציה עם הרשויות?

"בוודאי. רק לאחרונה הגיע למשרדי זוג צעיר שרכש בית ישן מתוך מטרה להרוס ולבנות בית חדש במקומו. הבית הישן היה למעשה מחצית מבית דו משפחתי. בוקר אחד, בשלב בו הליכי הרישוי כבר היו בעיצומם, "צצה" חוות דעת הקובעת שהתב"ע התקפה כיום לא מאפשרת 2 יחידות דיור במקום, כפי שהיה בעבר. חוות דעת זו נפלה על אותו זוג כרעם ביום בהיר, שכן היא עלולה היתה לגרום לכך שהקמת הבית תתעכב לפרק זמן בלתי ידוע וספק אם תוכל לקרות כלל.

"פעולה "כירורגית" וממוקדת, שהציגה תמונה שלמה יותר בפני הועדה, גרמה לכך שהייעוץ המשפטי שקל שנית את חוות דעתו והחליט להתיר את הבניה המבוקשת. "מהפך" כזה בעמדה מקצועית שכבר פורסמה הוא לא טריוויאלי כלל ובהחלט ראוי להערכה".

עו"ד שירלי תומר

הידע:

"כשמונה עשרה שנים אני עוסקת בתחום התכנון והבניה על גווניו הרבים. הייתי שותפה ומנהלת תחום התכנון ובניה במשרד מוביל בתחום המקרקעין – מנוח ושות'. לאחר מכן כיהנתי כיועצת משפטית לוועדה המקומית לתכנון ובניה הוד השרון. במקביל, הקפדתי להיות פעילה גם בתחום האקדמי, כאשר שימשתי מרצה לדיני תכנון ובניה ומקרקעין בחוג למינהל עסקים באוניברסיטת תל אביב. עד היום אני מרצה בתחום בפני לשכת עורכי הדין ובפורומים נוספים".

– אם כך, היית גם בצד השני של המתרס

"גם כיועצת משפטית חתרתי לגרום לכך שבפני הועדה המקומית תעמוד תמונה מאוזנת. תמיד שאפתי לראות את התמונה הכוללת, שמורכבת כמובן מהאינטרס הציבורי, אך בו זמנית עומדת על משמר זכויותיו של הפרט, גם (ובמיוחד!) אם קולו חלש יחסית מול מקבלי ההחלטות. למרבה הצער, דווקא הגופים שמתפקידם לגרום לאיזון בין האינטרסים השונים, לראות את התמונה הכוללת – מגיעים לא אחת להחלטות מאכזבות, אשר מתעלמות ואף דורסות אינטרסים לגיטימיים של הבאים בפניהם".

הנחישות:

– המאבקים בהם את מעורבת דורשים עוצמות נפשיות רבות, לא?

"אכן. משרדי הוקם כדי לתת מענה למצוקותיו של האזרח אל מול מוסדות התכנון. למוסדות התכנון השפעה עצומה על החיים של כל אחד ואחת מאיתנו. האזרח מוצא עצמו, לא אחת, נאבק לבדו מול כוחות רבי עוצמה כדי לשמור על זכויותיו. לצד הטוב נאמר שאנו בהחלט נתקלים גם במצבים בהם הועדות שומעות את "האזרח הקטן" בקשב ומנסות לסייע, אך זה לא קורה בכל המקרים. במקרים "הקשים" צריך נחישות ואמונה עמוקה בדרך כדי לעמוד מול עוולות המתרחשות לנגד עיניך".

– זו התמונה שעולה מהחלטות בתי המשפט?

לעתים אנו אכן נתקלים בפסקי דין שעומדים בניגוד לכל הגיון ותחושת צדק. עם זאת, אסור להירתע ממאבקים במקרים המתאימים. אני תמיד מעדיפה להגיע לפתרון בדרכי שלום, אך מצד שני מאמינה ש"הרוצה בשלום ייכון למלחמה". פעמים רבות התהליכים הם ארוכים ומתישים, אך מי שמוכן לצאת לדרך ולגלות סבלנות ונחישות, יצליח פעמים רבות לשנות את המצב ולהגן על זכויותיו.

המשרד של עו"ד שירלי תומר נמצא ברח' ששת הימים 30, בני ברק.


 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות