תבעו החזר נסיעות לישובים ערבים ונדחו

בית משפט השלום בקריות דחה את תביעתם של שני אחים ערבים, בני 6 ו-12, שדרשו כי עיריית כרמיאל תחזיר להם כספי נסיעות ששילמו כדי להגיע למוסדות חינוך בערים ערביות. ביהמ"ש: הקמת ביה"ס ערבי בעיר יפגע במאזן הדמוגרפי"
אייל חן |
מתקשים לעמוד בתנאי החוזה עם משרד התחבורה. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

רשם בית משפט השלום בקריות, יניב לוזון, דחה תביעה של שני אחים ערבים בני 6 ו-12, נגד עיריית כרמיאל בגין החזר נסיעות למקומות לימוד בישובים ערבים. הרשם לוזון, דחה את טענותיהם וכתב בין היתר בהחלטתו כי הקמת בית ספר ערבי עלול לפגוע בצביון היהודי של העיר והורה להם לשלם הוצאות בסך 2,500 שקלים.

על פי התביעה, שני האחים, באמצעות דודם, תבעו מעיריית כרמיאל, החזרי הוצאות בסך 25 אלף שקלים, על נסיעות למוסדות הלימוד אליהם הם צריכים לנסוע, בטענה כי אין בית ספר ערבי בתוך העיר. בתביעה צוין כי בסעיף בחוזר מנכ"ל המתייחס למקרה של הסעת תלמידים מרשות מקומית אחת לשנייה, הנובע מהעדר בית ספר מתאים ברשות בה מתגוררים התלמידים נקבע כי הרשות לא תגבה מההורים בעבור הסעה.

"הזכות לקבל חינוך מטילה חובה לקיום מוסדות נגישים", כך נכתב. "הרשות המקומית אחראית למצוא פתרון לתלמידים שבאזור מגוריהם לא קיימים מוסדות חינוך. הפתרון יכול להיות בדמות של הקמת מוסדות חינוך באזור מגוריהם של התלמידים או מימון הנגישות למוסדות החינוך המרוחקים ממקום מגורי התלמידים. לטענת התובעים בית הספר הרלבנטי הינו בעל רישיון בתוקף, מוגדר כ'כמוכר שאינו רשמי'".

מנגד, טענה עיריית כרמיאל כי הגן בו שהה הילד בן ה-6, הינו גן פרטי ואינו מוסד חינוך רשמי אינו קשור למשרד החינוך ואין כל יסוד לדרישת ההסעה אליו וכן לא צורף אישור כי בית הספר הפטריארכלי הינו בית ספר רשמי. אין כל בסיס חוקי לכך שרשות מקומית תישא בתשלום הוצאות נסיעת התובע לגן ילדים אשר נבחר ע"י הוריו על פי נוחותם ושיקוליהם, ליד בית הסבתא.

הרשם לוזון, שאמור דחה את תביעת הילדים ציין כי דרך המלך בתקיפת החלטות מנהליות של הרשות המקומית הינה בעתירה מנהלית ולא בתביעות כספיות, בניסיון לכפות פשרות על הרשות או לבחון את טוב ליבו של היושב בדין.

"בתי המשפט לעניינים מנהליים", כתב השופט בהחלטתו, "במקרים מעין אלו בוחנים את סבירות השיקולים, ענייניות השיקולים וכדומה אולם אינם צריכים להחליף את שיקול הדעת של הרשות המנהלית ולהגדיר את תכנה של הזכות לחינוך במקומה ולכן המסגרת לתקיפת החלטות הרשות המקומית כרשות מנהלית בבית המשפט לעניינים מנהליים ולא בפני מותב זה".

הרשם התייחס גם לחוק הלאום בהחלטתו. לדבריו, "כרמיאל היא עיר יהודית נועדה לבסס את ההתיישבות היהודית בגליל. הקמת בית ספר בשפה הערבית למצער מימון הסעות לתלמידים ערביים, לכל דיכפין ובכל אתר, עלול לשנות את המאזן הדמוגרפי ולפגוע בצביונה של העיר, כיום מתגוררים בעיר כ-6 אחוזים ערבים. סעיף 7 לחוק -יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי קובע: "המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי, ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה". פיתוח ההתיישבות היהודית וביסוסה הינו ערך לאומי המעוגן בחוק יסוד ויש בו כדי להוות שיקול ראוי ודומיננטי במערכת השיקולים העירונית כולל לעניין הקמת בתי ספר וקביעת מדיניות במימון הסעות אל מחוץ לעיר".

______________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד הרשם יניב לוזון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות