שופטת הורתה לפנימייה לשפר את איכות המזון לילדים

נערות בפנימיה התלוננו על התנאים ועל כמות ואיכות המזון. השופטת הורתה לפנימיה לשפר את איכות המזון, והוסיפה וציטטה חלקים מדו"ח נציבות פניות ותלונות ילדים בהשמה חוץ ביתית, על מנת שיהווה חלק מהחלטתה
נעמה כהן |
עוגה תותים צורה לב

שופטת בית משפט לנוער בנצרת, טל ויסמן בן שחר, הורתה למחלקה לשרותים חברתיים בעפולה לשפר בתוך חודש את תפריט האוכל בפנימיה של בני נוער, זאת על פי דוחות מטעם נציבות פנימיות ילדים ונוער שהוגש לשנים 2018-2019. ההחלטה התקבלה לאחר שקטינות המתגוררות בפנימייה קבלו בגין התנאים הירודים.

את הבקשה לבית המשפט הגישה נערה השוהה בפנימיה, שאחזה במכתב החתום ע"י כל בנות המשפחתון, וביקשה מבית המשפט להורות על שינוי ושיפור המצב לאלתר. לטענתן התנאים במסגרת גרועים וכוללים עובש בחדרים ובמקלחות, ותלונה מרכזית בדבר חוסר במזון, העדר אלטרנטיבות וצורך להביא מזון מן הבית.

לדיון הגיעו מנהל הפנימיה ורכזת הטיפול, והבהירו כי הפנימיה עובדת על פי תפריט קבוע וידוע מראש, המוכתב ע"י דיאטנית מומחית, והכל לפי נהלי משרד הרווחה. ביחס לתנאי הרטיבות, השיבו כי בעיות התחזוקה מוכרות וידועות וכי הדבר ידוע ומצוי בטיפול.

בהחלטתה ציינה השופטת כי: "לאחר ששמעתי את הדברים ומתוך זהירות והערכה מרובה לפנימייה המהווה בית חם ומסור לילדים רבים השוהים תחת צו של בית משפט זה, אורה לגורמים האחראים לפעול לשינוי ושיפור התפריט הקיים, תוך מתן התייחסות לארוחות בינים, לצורך מאוזן בדבר מתיקה, ולקיום אלטרנטיבה למנה עיקרית ( ולו ביום בו, למשל, מוגשים דגים לארוחת הצהריים)".

עוד הוסיפה השופטת ויסמן בן שחר חלקים מדו"ח נציבות פניות ותלונות ילדים ובני נוער בהשמה חוץ ביתית משנת 2018, שסקר את סוגית המזון בפנימיות. "אין לי אלא לאמצו ולצטטו למען יהפוך חלק מהחלטתי זו: "עבור ילדי הפנימיות אוכל אינו מהווה רק תזונה. האוכל מהווה מקור לנחמה לסיפוק צרכים רגשיים ופיזיים. אוכל הינו מוצר המשדר ביתיות, סיפוק, חום ושובע ברמה הפיזית והרגשית. האוכל הינו מוצר בסיסי בחיי היום – יום, ואיכותו הקולינרית חשובה ביותר. לילדי פנימיות אין מקור תזונה חלופי, ולכן הקפדה על איכות האוכל באופן שישביע ויהיה טעים לחיך הוא חשוב ביותר. … הנציבות התרשמה כי קיימת השקעה רבה בנושא האוכל בפנימיות, אולם למרות ההשקעה הרבה, 23% מהפניות התייחסו לנושא האוכל והתזונה… הצורך לשמור על תזונה נכונה לא מסתיים בכתיבת תפריט נכון, הוא גם חייב להיות מותאם לטעמם של החניכים".

בהמשך לכך, המליצה נציבות פניות ילדים ונוער על שינוי המצב, ובין שאר המלצותיה קבעה כי "בניית התפריט תעשה בעבודה קבוצתית עם נציגות הילדים בכל פנימיה. חשוב כי נושא זה יהיה חלק מתוכנית העבודה השנתית של תזונאיות משרד העבודה והרווחה והשירותים החברתיים". בדו"ח משנת 2019 התברר כי טרם יושמה ההמלצה האמורה, ותלונות על מזון עדיין מתקבלות".

דו"ח עדכני משנת 2019 לימד כי טרם נעשה השינוי הנדרש ובו נכתב: "המזון ממשיך להוות סוגיה בוערת ומטרידה עבור חניכים רבים בפנימיות… השנה, בעקבות מסקנות הדו"ח של השנה שעברה וממצאי בירור תלונות מהשנה, החל להינתן מענה משותף של הנציבות יחד עם יועצות המזון של משרד העבודה והרווחה והשירותים החברתיים לפניות חניכים, זאת כדי לייעל את תיקון הליקויים"

כאמור, בסיכומו של דבר השופטת הורתה לפנימייה: "לפעול ולבחון את הארוחות המתקיימות במשפחתונים השונים, לוודא כי יש די מזון לילדים, כי אין דיווחים על תחושות רעב, ולשפר את התפריט הקיים, זאת תוך קיום שיח משותף עם הילדים לשינוי ושיפור התפריט, כמומלץ בהמלצות הדו"חות מטעם נציבות פנימיות ילדים ונוער – משנת 2018 ושנת 2019".
_______________________

לצפיה ודירוג כבוד השופטת טל וייסמן בן שחר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות