שיקר למס הכנסה שהוא גר בשדרות, ויחזיר 200,000

מיכאל אייזנברג סיפר למדינה כי הוא תושב שדרות שבעוטף עזה, דבר המקנה הטבות מס שונות. בהמשך התגלה שמרכז חייו אינו ביישוב, ובית המשפט חייב אותו להחזיר לקופת המדינה
דנה לווינסקי |
שיכון בשדרות. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

שופטת בית המשפט המחוזי בבאר שבע, יעל ייטב, קיבלה את עמדת המדינה וקבעה כי יש לשלול רטרואקטיבית את זכאותו של נישום להטבות מס, שניתנו לו בהתאם להצהרתו לפיה הוא מתגורר בשדרות. כמו כן יוטל עליו קנס על פי חוק. בהתאם לפסק הדין, יחזיר הנישום לקופת המדינה סכום מס בסך של כ-200,000 שקלים. בהחלטתה, ציינה השופטת כי גם אם לנישום דירת מגורים ביישוב מזכה, והוא עושה בה שימוש ארעי ולן בה לעיתים, אין בכך כדי להעיד בהכרח כי מרכז חייו ביישוב זה.

מפרטי המקרה עלה כי במשך שנים נהנה מיכאל אייזנברג מהטבות מס שנקבעו בחוק לתושבי העיר שדרות. בעקבות ביקורת שערך, קבע פקיד השומה כי בניגוד להצהרתו של מר אייזנברג, מרכז חייו בשנות המס הרלוונטיות לא היה בשדרות אלא ביישוב נהורה, ועל כן ביטל רטרואקטיבית את הטבות המס להן זכה, וקבע כי יש לחייבו בתשלום קנס.

מר אייזנברג סירב להשלים עם ההחלטה וערער על כך לבית המשפט המחוזי, בטענה כי הוא פרוד מבת זוגו החיה עם ילדיהם בבית פרטי ביישוב נהורה, וכי הוא מתגורר בגפו בדירה שירש מסבתו בעיר שדרות.

ביהמ"ש המחוזי, כאמור, קיבל את עמדת המדינה וקבע כי המערער מנהל משק בית משותף עם בת זוגו, וכי מרכז חייו של המערער הוא ביישוב נהורה ולא בשדרות. זאת, בין היתר, על סמך ממצאי הבדיקות הרבות שנערכו והראיות האובייקטיביות שנאספו, כגון בדיקת פרטי מרשם במשרד הפנים, חשבונות מים וחשמל, סיור לאיתור רכב, בדיקת יציאות וכניסות מהארץ, וכד'.

השופטת ייטב חזרה על ההלכה לפיה המבחן המרכזי למרכז חיים הוא המבחן האובייקטיבי, ולא הסובייקטיבי, ועל מרכז החיים להיבחן בהתאם למירב הזיקות המשפחתיות, החברתיות והכלכליות, תוך בחינת מקום מגוריו הקבוע של הנישום. הודגש, כי אפילו אם לנישום דירת מגורים ביישוב מזכה והוא עושה בה שימוש ארעי ולן בה לעיתים – אין בכך כדי להעיד בהכרח כי מרכז חייו ביישוב זה.

בית המשפט ציין, כי המערער לא הוכיח את טענתו לפיה הוא התגורר בדירתו שבשדרות בשנים הרלוונטיות, וזאת בין היתר, על סמך ממצאיי הביקורת שבוצעה בדירה, לפיהם הדירה הייתה מוזנחת, מלוכלכת וכי בלתי סביר כי הדירה אכן משמשת למגורים בפועל.

שופטת בית המשפט המחוזי בב"ש יעל ייטב, כאמור דחתה את הערעור במלואו וחייב את המערער בהוצאות המדינה בסך 40,000 שקלים.
___________________________

לצפיה ודירוג כבוד השופטת יעל ייטב

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות