תזכיר החוק שיוציא לפועל את בתי המשפט הקהילתיים

מטרתו של פרויקט בתי המשפט הקהילתיים הוא לסייע בהוצאה של פושעים מהמעגל העבריינים ולהוביל להשתלבות נורמטיבית ותורמת לקהילה. נשיאת העליון: "מדובר במי שאיבדו את הדרך ועלינו מוטלת החובה לאפשר להם לשוב"
דניאל בן חמו |
אסתר חיות
הנשיאה אסתר חיות, ארכיון

הופץ תזכיר החוק לתיקון חוק סדר הדין הפלילי, שיעגן את סמכותם של בתי המשפט הקהילתיים. פרויקט בתי המשפט הקהילתיים הוא פרויקט ייחודי שמטרתו לתת פתרון שלם ומקיף לקשיים ולמצוקות של מי שכשל בביצוע עבירות, מתוך תפיסה שפתרון כזה יוציא אותו מהמעגל העברייני ויוביל להשתלבותו בחברה כגורם נורמטיבי התורם לקהילה.

בהתאם להחלטת ממשלה 1840 הוטל על הנהלת בתי המשפט להקים את בתי המשפט הקהילתיים, בשלב הפיילוט שהחל לפני כשש שנים, הוטל ריכוז הפרויקט על ארגון ג'וינט-אשלים וזאת במסגרת השותפות בין ארגון הג'וינט לממשלה בה מקבל על עצמו הארגון פיתוח תוכניות חדשות על פי מדיניות הממשלה ומוביל אותן עד להטמעתן במדינה.

כל הגורמים המעורבים פועלים מזה מספר שנים בכוחות משותפים, ברוח חלוצית ובאמונה ללא פשרות, על מנת להתניע ולהטמיע את הפרויקט החשוב והמרגש הזה בהדרגה בבתי המשפט בכל אחד מששת מחוזות השיפוט. במהלך שש השנים שבהן פועלים בישראל בתי המשפט הקהילתיים, הגיעו בתי משפט אלה להישגים מרשימים והצליחו בפרק זמן קצר יחסית לתרום תרומה חשובה ביותר – כבתי משפט פותרי בעיות – לטובת המשתתפים בפרויקט ולטובת החברה הישראלית.

ככלל, ההליך אינו מתאים לעבירות חמורות במיוחד, אשר צפויות להסתיים בגזר דין הכולל מאסר משמעותי. עבירות הנדונות בבית המשפט המחוזי אף הן אינן נדונות בבתי המשפט הקהילתיים. אוכלוסיית היעד המרכזית להליכים בבית המשפט הקהילתי היא עוברי חוק אשר שבים ומבצעים עבירות רכוש, סמים ואף אלימות ושבים ומרצים בכל פעם מחדש עונשי מאסר קצרים יחסית בהיעדר הליך משקם ופתרון מקיף ושלם למצוקותיהם.

בשלב זה, הפרויקט פועל כתכנית ניסיונית בשותפות בין גורמי התביעה, הסנגוריה, הנהלת בתי המשפט ושירות המבחן בריכוז הג'וינט. נשיאת בית המשפט העליון רואה בתכנית זו אחד הפרויקטים החשובים והמשמעותיים המקודמים במערכת, ולאחרונה אימצה את המלצות הצוות הבינמשרדי לבחינת מיסודם של בתי המשפט הקהילתיים. הצוות המליץ על העברת ניהול הפרויקט באופן מוסדר, שיטתי ומובנה לידי הנהלת בתי המשפט. עוד המליץ הצוות על מינוי נשיא לבתי המשפט הקהילתיים וכן על הקמת יחידה חדשה בהנהלת בתי המשפט שתהיה אמונה על הנושא. מינוי הנשיא עוגן בתזכיר החוק שהופץ, ולעת הזו מונה נשיא בתי משפט השלום במחוז ירושלים, השופט אביטל חן, כממונה על ההקמה ועל העברת ניהול בתי המשפט הקהילתיים לידי הנהלת בתי המשפט.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות אמרה בעקבות הפצת תזכיר החוק: "במסורת היהודית קיימת אמרה המצוטטת רבות וההולמת מאוד את ימי חג החנוכה המתקרב ולפיה 'מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך'. אמירה זו מבקשת להעלות על נס דרך חיים של בחירה יומיומית ובלתי מתפשרת בצד המואר, למרות כל הקושי. זוהי אם תרצו תמצית העשייה המופלאה של פרויקט בתי המשפט הקהילתיים. ייחודו של בית משפט זה הוא בשילוב הכוחות של הגורמים השונים המציבים בפני העבריין מכלול של פתרונות בתחומי האבחון, השיקום, השיפוט והענישה ככל שהוא מסוגל ומעונין לשוב לדרך הישר, אף שעבר לא מעט עבירות. במידה רבה מדובר באנשים שמסיבות כאלה ואחרות איבדו את הדרך ועלינו מוטלת החובה לאפשר להם לשוב".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות