התעלל בצבת ים נדירה וירצה עשרה חודשי מאסר

צבת ים נדירה, כמוה יש רק 10 בישראל, נדקרה בשמורת טבע בשנת 2009 • עובדי השמורה מצאו אותה פצועה קשה ונאלצו להמיתה וכעת גזר בית משפט השלום את דינו של הדוקר: מאסר בפועל
דומה לאדם שפגע בהולך רגל וברח. אילוסטרציה shutterstock
צב ים ארכיון shutterstock

בית משפט השלום בנתניה גזר לאחרונה 10 חודשי מאסר בפועל על אדם שדקר צבת ים נדירה, לאחר שהורשע בעבירת התעללות קשה ובעבירות נלוות.

המקרה אירע לפני קרוב לעשור, כאשר באחד הלילות של חודש יוני צבת המים עלתה לחוף הים בגן הלאומי השרון על מנת להטיל ביצים.

במהלך הלילה הבחין הנאשם בצבה, שעל פי כתב האישום מדובר בצבת ים ירוקה, הנחשבת לחית בר מוגנת.

הנאשם נטל מקל חד ודחף באמצעותו את הצבה באזור הצוואר ולאחר מכן החדיר את המקל לתוך צווארה. כתוצאה מכך נגרמו לה חתכים רבים ועמוקים באזור הצוואר, ועמוד השדרה שלה נותק.

בשעות הבוקר הצבה נמצאה על ידי אנשי רשות הטבע והגנים, כשהיא פצועה באורח קשה, והם נאלצו להמית אותה על מנת לגאול אותה מייסוריה. בניתוח שלאחר המוות נמצאו בבטנה של הצבה כתשעים ביצים. אנשי הרשות הוציאו את הביצים בכדי להעבירן לחוות הדגרה, אך הצליחו להציל רק צב אחד.

ההליך המשפטי כנגד הנאשם נפתח מספר שבועות לאחר המקרה, והתקיימו כעשרים דיונים, כאשר למחצית מהם הנאשם לא טרח כלל להגיע.

באחד מהדיונים הגיעו הצדדים להסדר טיעון לפיו הוא יורשע במעשה, כאשר התביעה תטען לעונש של 6 חודשי עבודות שירות וההגנה תטען לשלושה חודשים, קנס והתחייבות משמעותית.

עיקר טענות המאשימה (מדינת ישראל והמשרד לאיכות הסביבה באמצעות באת כוחם עו״ד נורית זקן גבעתי) היו בנוגע לחומרת המעשים, ועל כך שלא קדמה לכך שום התגרות.

עוד טענה המאשימה כי בית המשט כבר קבע בעבר כי יש להתייחס לבעלי חיים כחסר ישע.

בא כוח הנאשם, עו"ד משה שמיר טען מאידך לעניין חומרת נסיבות המקרה – לדבריו הנאשם לן באוהל בחוף עם  הכלב שלו, כאשר בשלב מסוים החל הכלב לנבוח, ולכן ניגש לברר מה קרה.

לדבריו הנאשם פעל מתוך חשש ולא הייתה לו כוונה לצוד את הצבה או להתעלל בה. בסיום דבריו ביקש בא כוח הנאשם כי בית המשפט יחמול עליו, מאחר והוא אינו אדם חסר רגישות לבעלי חיים, וביקש גם שבית המשפט יקח בחשבון את מצוקתו הכלכלית של הנאשם שמשתכר ממתן שיעורי ציור לילדים ומניקיון ומסייע לאמו הקשישה.
השופט עוז ניר נאוי, פתח את דבריו בכך שמדובר במעשים המגלמים אכזריות לשמה, אשר יש לגנותה בכל פה. "הנאשם פגע בצבה חסרת ישע, ללא כל יכולת להגן על עצמה. הצבה נפגעה ממעשיו של הנאשם באופן כה קשה, עד כי היו צריכים להמיתה כדי לגאול אותה מייסוריה". בהמשך העיר השופט על החלטתו של הנאשם לחזור לישון מיד לאחר המקרה, "החלטתו לחזור לישון לאחר שהבין כי המקל חדר לגופה של הצבה, דומה לאדם שפגע בהולך רגל, אף אם לא בכוונה וברח".
עוד אמר השופט כי מדובר במעשה חמור במיוחד לאור העובדה שמדובר בצבת ים נדירה ביותר, אחת מעשרה פריטים בלבד בישראל, ממין המצוי בסכנת הכחדה קריטית. השופט ציין שמקובלת עליו טענת המאשימה כי הערך המוגן שנפגע במקרה דנן הוא עקרון קדושת החיים, והוסיף: "בשים לב לטיב העבירות, אופן ביצוען, ואף היותה של הצבה צבה נדירה ביותר, סבורני שמידת הפגיעה בערכים המוגנים היא ברף הגבוה".
בסיום קבע השופט כי הנאשם ירצה עשרה חודשי מאסר בפועל, שישה חודשי מאסר על תנאי לתקופה של 3 שנים, וקנס בסך 10,000 ש"ח שיועבר לקרן להגנה על בעלי חיים.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות