איים על ראש הממשלה וירצה עבודות שירות

צעיר חרדי שלח לפני מספר שנים מיילים הכוללים איומים על ראש הממשלה נתניהו • ביהמ"ש התחשב במצבו הנפשי וגזר עליו עונש קל של חודשיים עבודות שירות בלבד
מערכת אוביטר |
תביעת סרק. רה"מ נתניהו. צילום: עמוס בן גרשום, ארכיון לע"מ
צילום: עמוס בן גרשום, ארכיון לע"מ

בתקופה בה מציינים ברחבי המדינה 23 שנים לרצח רבין, גזר בית משפט השלום את עונשו של צעיר חרדי שאיים על ראש הממשלה בנימין נתניהו.
בשנת 2014 שלח הצעיר דואר אלקטרוני ממחשבו האישי דרך אתר האינטרנט של משרד ראש הממשלה. הדואר כלל איומים והקנטות כלפי ראש הממשלה נתניהו. כמה חודשים מאוחר יותר שלח הצעיר שוב דואר אלקטרוני דומה.
האיומים בדואר האלקטרוני לא הובאו לעיון ראש הממשלה, אלא הועברו לראש תחום המודיעין במשרד ראש הממשלה. בחלוף שנתיים הוגש כתב אישום כנגד הצעיר , ובתחילת השנה הוא הורשע והוזמן תסקיר שירות מבחן.
מהתסקיר עולה כי הנאשם הוא צעיר בן 25, רווק ואינו עובד. הוא חי אורח חיים חרדי ושייך לחסידות ברסלב. אביו של הנאשם סובל מהפרעה נפשית ומוכר כנכה בביטוח לאומי. אמו של הנאשם, למעשה עובדת כמטפלת בביתה.
במהלך השנים היה ברקע חוסר יציבות משפחתית. הנאשם נודד פרק זמן עם אביו, לארה"ב ודרום אפריקה. הנאשם עבר בפרק זמן לא מבוטל משבר ביחס לזהותו ואורך החיים שלו. בתקופה לפני ביצוע העבירה הנאשם הזניח את החיים כחרדי. בטרם ביצוע העבירה, הנאשם, לדבריו, היה שרוי במשבר נפשי. הוא לא יצא מהבית 6 חודשים.
לנאשם שתי הרשעות כפי שעולה מרישום הפלילי: האחת בשנת 2009 מעשה מרמה, זיוף ונהיגה ללא רישיון, הפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו. הוטלו עליו  5 חודש מאסר בפועל, מאסר על תנאי של 60 יום. בשנת 2012 הורשע הנאשם בגין החזקת אגרופן או סכין שלא למטרה כשרה ונידון למאסר בדרך של עבודות שירות למשך חודש. שירות המבחן מפנה לטיפולו של הנאשם במסגרת שרות מבחן לנוער, שם ניסיונות לטפל בו לא צלחו.
עוד הוסיפו משירות המבחן, כי הנאשם אינו מבין את מצבו באופן קוהרנטי, ברור ועקבי. חסר לנאשם יכולת וכלים להסביר את מעשיו ומניעיו. בהערכת גורמי סיכוי וסיכון ביחס לנאשם, שרות המבחן מפנה לקושי הנאשם בוויסות דחפים ועמידה בגבולות חיצוניים. קיים אצל הנאשם  שאיפה ל יציבות, אולם מתקשה לתפקד באופן יציב והינו בעל גבולות פורצים.
עם זאת, שירות המבחן מפנה לחלוף הזמן (קרוב ל-4 שנים), מאז ביצוע העבירה ועד מתן גזר דין.  במהלך מעל 4 שנים, הנאשם נמנע מביצוע עבירות נוספות. קיימת היום אצל הנאשם שאיפה של ממש לניהול אורח חיים נורמטיבי ותקין. שירות המבחן המליץ על הטלת עונש כולל, צו מבחן למשך שנה על מנת לאפשר שילובו במסגרת טיפולית, מאסר על תנאי ושל"צ בהיקף מצומצם.
בטיעונים לעונש הפנתה המאשימה לעברו של הנאשם והרשעותיו הקודמות, כמו גם העובדה כי ריצה עונש מאסר בפועל וכן עבודות שירות. לדעת המאשימה מדובר בעבירה חמורה של איום על ראש הממשלה, ולא ניתן להתעלם מאירועים הקשים בהיסטוריה במדינת ישראל ובכלל. לא ניתן לדעת כמה קצר הבאת האיום לפעולה מעשית.
הסניגור ביקש לאמץ המלצות שירות המבחן. הוא הפנה לחלוף הזמן מאז ביצוע העבירה, העדר עבירות נוספות וחרטת הנאשם על מעשיו.
השופט פאול שטרק התייחס לכך שלא מדובר באיום שגרתי. מחד מדובר באיום נגד ראש הממשלה, ומאידך האיום הנשלח בדוא"ל, כאשר הסבירות הידועה היא כי אחד מעובדי המשרד יקבל את הדואר ולא ראש הממשלה. "עצם העברת איום כנגד ראש הממשלה, משקף תופעה הקיימת היום נוכח נגישות למדיה חברתית ואמצעי דואר אלקטרוני המאפשר לכל אדם לתת דרור למחשבותיו".
למרות זאת הוסיף השופט כי יש, "לשים כל אירוע בפרופורציה הנדרשת ביחס לרצינות האיום והאופן שנעשה". כך למשל ציין כי לא היה תכנון של ממש לפני שליחת המייל, את העובדה שהנאשם לקחת אחריות על מעשיו, והעובדה שלא נגרם כל נזק. לאור כל זאת העמיד השופט את העונש על 60 ימי מאסר בפועל שירצו בדרך של עבודות שירות, וכן 7 חודשי מאסר על תנאי.
לפסק הדין המלא לחצו כאן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות