בית המשפט: פציעה מירי בזמן הפרות סדר אינה מזכה בפיצויים

אדם מבוגר שנפצע במהלך הפרות סדר תבע את המדינה – בית המשפט דחה וקבע כי מדובר בפעולה מלחמתית
נעמה כהן |
הפרות סדר בכפר קדום. צילום: נאסר עשתייה, פלאש 90

בית משפט השלום בירושלים דחה תביעת לפיצויים בגין נזקי גוף שנגרמו לתושב הכפר קדום, בן 65, עקב פגיעתו מירי כוחות הביטחון בזמן הפגנות שמתקיימת בסמוך לכפר שלו. השופט עבאס עאסי קיבל את עמדת המדינה, כי מדובר בפעולה מלחמתית, ולכן לא מגיעים לתובע פיצויים.

את התביעה הגיש תושב הכפר קדום, אח בהכשרתו, שאף שימש כחבר מועצה מקומית ונציג הישוב בפגישות במנהלת התיאום והקישור חווארה. לפני מספר שנים, במהלך הפגנה שבועית שמתקיימת בימי שישי נגד סגירת הדרך המחברת את היישוב לעיר שכם, הוא נפגע משני כדורים שנורו על ידי כוחות הביטחון. האחד פגע ברגל ימין באזור המפשעה והשני פגע באזור המותן.

בתביעה הוא ציין כי מדובר היה בירי שבוצע ללא הצדקה, ברשלנות ותוך הפרת חובה חקוקה, לרבות הוראות הירי של צה"ל. עוד נטען על ידי התובע והעדים מטעמו, כי אומנם היו התפרעויות ויידוי אבנים במקום, אך הדבר קרה רק לאחר פגיעתו של התובע.

מנגד, נטען על ידי המדינה כי היא נהנית מחסינות בגין פעולה מלחמתית. מעבר לכך, השימוש באמצעים לפיזור הפגנות במקרה הזה היה בלתי נמנע, משום שכוחות הביטחון היו מאוימים על ידי מפרי סדר בהם התובע, שהיה אחד ממחוללי ההתפרעויות הקבועות במסגרת ההתנגדות האלימה והמסוכנת, ומדובר היה בהסתכנות מרצון של התובע.

כאמור, בסופו של דבר השופט עאסי קיבל את עמדת המדינה, וקבע כי מדובר היה בפעולה מלחמתית שבגינה זכאית המדינה לחסינות, אולם בשאלת האחריות ציין השופט כי אין מחלוקת כי התובע לא נקט בעצמו פעולות אלימות, כמו זריקת אבנים וכיו"ב, ולא הייתה הצדקה לירות בתובע פעמיים. "אין חולק כי התובע איש מבוגר יליד 1955, אח בהכשרתו, ומוכר לכוחות הביטחון כאיש ציבור המיצג את הישוב לרבות מול כוחות הביטחון. התובע לא מכחיש כי הוא מהווה סמל למאבק נגד סגירת הכביש המחבר בין הישוב קדום לעיר שכם, הוא מסר בתצהירו ובעדותו כי הוא בעד מאבק לא אלים וכי כוחות הביטחון אישרו לו להרים דגל פלסטין", כתב השופט בהחלטתו.
______________________

לצפיה ודירוג כבוד השופט עבאס עאסי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות