נדחתה עתירת משפחות שכולות להגיע ביום הזיכרון לבתי הקברות

העליון דחה את העתירה שביקשה לבטל את התקנות האוסרות על משפחות שכולות להגיע לבית העלמין. השר בנט ביקר היום בהר הרצל ושוחח עם משפחות שכולות. מ"מ מפכ"ל המשטרה פרסם איגרת לכל המשרתים במשטרה
רונן לוי |
צילום: דוברות המשטרה

הרכב שופטי בית משפט העליון, בראשות השופט יצחק עמית, דחה עתירה של משפחה שכולה שביקשה לבטל את התקנות האוסרות על משפחות שכולות להגיע לבית העלמין, בין השאר מכיוון שהן לא חוקיות. "ההסדר שעוגן בתקנות שעת חירום במסגרת תיקון מס' 6 לתקנות, המגביל את האפשרות לפקוד את בתי העלמין ומונע הגעה אליהם ביום הזיכרון, אינו בלתי חוקתי, ועל כן אין מקום להורות על ביטולו או על שינויו", נכתב בהחלטת השופטים.

לבית המשפט העליון הוגשה עתירה של בנו של חיים סמדר ז"ל, שנרצח על ידי מחבלת מתאבדת ביום 29.3.2002 בפיגוע בסופרמרקט בקרית יובל בירושלים, בעודו נאבק במחבלת כדי להציל חיי אחרים. העותר ביקש לעלות לקבר אביו ביום הזיכרון, והעלה שורה של טענות נגד תיקון מס' 6 והוראת השעה. לטענתו תיקון מס' 6 הותקן בחוסר סמכות, שכן הגורם המוסמך להתקינו אינו ממשלת ישראל, כי אם כנסת ישראל, הנדרשת לקיים דיון מקיף לגבי המגבלות שהוטלו מכוח התקנות.

לעניין זה הפנה העותר לדבריו של המשיב 3, היועץ המשפטי לממשלה, שהתריע בפני ממשלת ישראל כי לא ניתן לקבוע הסדרים חקיקתיים חדשים באמצעות התקנת תקנות שעת חירום, מקום בו ניתן לעשות זאת באמצעות הכנסת (העותר הפנה לעתירה עקרונית שהוגשה לאחרונה לגבי סמכותה של הממשלה להתקין תקנות שעת חירום בעניין ההתמודדות עם נגיף הקורונה, שלעת הזו תלויה ועומדת).

עוד טען העותר וכי ניתן היה להסתפק באמצעי פוגעני פחות, כגון חבישת מסיכה והקפדה על מרווחים בין באי בתי העלמין. בדיון אף הוסיף ואמר שניתן לצמצם המשפחה הגרעינית רק לאחד מבני המשפחה, תוך הגבלת גילו של הנציג, מתן הנחיות באיזה צד של הקבר יש לעמוד כדי לשמור על ריחוק ופריסת הכניסה לבתי העלמין לכל אורך היום. עוד נטען, כי הוראת השעה מפלה לרעה את הציבור המבקש להיכנס בשעריהם של בתי העלמין הצבאיים ופוגעת בעקרון השוויון. זאת, לנוכח ההיתר שניתן לאזרחים להשתתף בהפגנות ולצאת לקניות בחנויות מסחר.

לטענת העותר, הערך הטמון במתן אפשרות למשפחות השכול לעלות לקברי יקיריהם, בוודאי אינו נופל מהזכות להפגין או לקנות רהיטים. מכאן טענתו של העותר להפליה אסורה ולפגיעה בזכות לשוויון, זכות שאף היא נגזרת של כבוד האדם.

בית המשפט, כאמור, דחה את העתירה ובהחלטה נכתב: "ההסדר שנקבע בהוראת השעה, גובש תוך התייעצות של גורמי המקצוע באגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון עם המועצה הציבורית להנצחת החייל (שחבריה הם בני משפחות שכולות), וגם ארגון משפחות נפגעי פעולות האיבה לא הביע הסתייגות ביחס להסדר. היוועצות זו היא בעלת חשיבות, ויש בה כדי לתמוך במסקנה כי ההסדר שנקבע הוא מידתי ומאזן בצורה סבירה בין הפגיעה הכואבת בזכויות המשפחות השכולות וברגשותיהן, לבין הצורך להגן על בריאותן ועל בריאות הציבור. לסיכום, ההסדר שעוגן בתקנות שעת חירום במסגרת תיקון מס' 6 לתקנות, המגביל את האפשרות לפקוד את בתי העלמין ומונע הגעה אליהם ביום הזיכרון, אינו בלתי חוקתי, ועל כן אין מקום להורות על ביטולו או על שינויו".

שר הביטחון, נפתלי בנט, ביקר היום (ב') בהר הרצל, מלווה בסמנכ"ל וראש אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, אריה מועלם. השר פגש את הגברת תמי שלח, יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל ושוחח עם משפחות שכולות. במהלך הביקור, חנך שר הביטחון בנט את מיצג ספר המבקרים הדיגיטלי בהיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל, המהווה את תחילתו של פרויקט "זיכרון לעד" ומאפשר למבקרים להדליק נר לזכר הנופלים ולהשאיר מסר ערכי בהיכל.

להלן דברי השר: "אנחנו נמצאים בערב יום הזיכרון ועדיין הרבה מאוד משפחות וחברים מגיעים לבקר את הנופלים, יש חיילים ומפקדים נפלאים שמדברים איתם, זה קורה כבר מיום חמישי שעבר. השנה זה שונה, השנה יום הזיכרון בעצם מתפרס על פני כמעט שבוע, ואני רוצה להודות לחיילים המופלאים שנמצאים פה ובכל בתי העלמין, ולומר למשפחות שאני אוהב אתכן מאוד מאוד ומצטער שהשנה לא התאפשר לעלות ביום הזיכרון עצמו. אני רק מבטיח שלא עשינו את זה מרוע, אלא מרצון אמיתי לשמור עליכן. אני אוהב אתכן מאוד מאוד".

מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, פרסם איגרת מיוחדת ליום הזיכרון לכל המשרתים במשטרה, ובה כתב: "אנו ניצבים אל מול אנדרטת ההנצחה, מתייחדים עם זכר המפקדים, השוטרים, הלוחמים והמתנדבים– חברינו ועמיתנו, אשר נפלו על משמרתם. הצער והאובדן מלווים אותנו בכל עת, ואף על פי כן יום הזיכרון נותר מיוחד. ביום זה מתעטפת המשטרה כולה בתחושת התייחדות מלכדת ועמוקה סביב זכרם של חברינו. עלינו, מפקדי ושוטרי משטרת ישראל מוטלת האחריות להיות, כמו תמיד, לסיוע, לשמירה ולהגנה על ביטחונם של אזרחי ותושבי מדינת ישראל. אחדותנו הכרחית היא, שכן בה טמונים כוחנו ועוצמתנו כארגון וכחברה, זהו הציווי שהותירו לנו חללי משטרת ישראל במותם".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות