בכפוף לשימוע: כתבי אישום בפרשת התעשיה האוירית

הפרשה, שטלטלה את ארגון העובדים החזק בארץ ואת המערכת הפוליטית, מתקרבת לבית המשפט
כרמית אלוני עובדיה |
אלי כהן, החשוד המרכזי, בעת מעצרו. צילום: פלאש 90

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הודיעה היום לבאי כוחם של ארבעה חשודים בפרשת עובדי התעשייה האווירית כי נשקלת העמדתם לדין בחשד לעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ושחיתות ואיום, כל חשוד על פי חלקו, בכפוף לשימוע שייערך להם.

החשודים הם אליהו כהן, חבר בוועד העובדים, שמעון פריתס, מ"מ מנהל מפעל בתעשייה אווירית, חברת א.ב. שירותי תעופה בע"מ המספקת שירותי צביעה ונקיון מטוסים ואמג'ד ביראני, מנהל תפעול בחברה.

על פי כתב החשדות, ועד העובדים בתעשייה האווירית הוא ארגון עובדים בעל השפעה רחבה על ההתנהלות בתעשייה אווירית ובפרט קידום עובדים. כהן, החשוד המרכזי, עבד כעוזר מנהל אבטחת איכות במפעל של התעשייה האווירית וכיהן בוועד העובדים במשך 28 שנים. מתוקף חברותו בוועד, היה כהן בעל השפעה על קידום עובדים בתוך התעשייה האווירית. בנוסף, כחלק מתפקידו בוועד החל משנת 2015, כיהן כיו"ר ועדת הזנה והיה בין מקבלי ההחלטות, בשיתוף עם ההנהלה, בכל הנוגע להעסקת ספקי המזון. כהן היה בעל השפעה ועוצמה גם עקב קשריו הקרובים באותה תקופה לח"כ חיים כץ, שכיהן כיו"ר וועד עובדי התעשייה האווירית בשנים 2015-1983.

כהן חשוד כי ניצל את כוחו והשפעתו בתעשייה האווירית על מנת לדרוש ולקבל שוחד, בדמות מוצרי מזון שונים מחברת נורקייט וספקיה, לשימושו האישי ולחלוקה למקורביו. זאת ביודעו כי השוחד ניתן לו בעד פעולות הקשורות במילוי תפקידו כעובד ציבור. בנוסף, חשוד כהן כי קיבל במרמה ותוך הפרת אמונים החזרים כספיים מהתעשייה האווירית בגין מצג כוזב על הוצאות, במסגרת נסיעות עבודה לחו"ל, בהיקף של כ- 14,000 ₪.

בנוסף, כהן חשוד בכך שסייע לקבלת דבר במרמה וביצע מעשה מרמה והפרת אמונים הפוגע בציבור ובתאגיד בכך שהתערב באופן פסול לטובת חברת א.ב., אשר עם בעליה היה בקשרים קרובים, בקבלת מכרז באחד ממפעלי התעשייה האווירית בהיקף של כ- 500,000$. כהן חשוד כי הורה לפריתס לגלות מידע לחברת א.ב. שיסייע לה לזכות במכרז, וזה אכן העביר את המידע. פריתס, חברת א.ב. וביראני מנהל התפעול חשודים בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

בנוסף, חשוד כהן כי הפעיל על עובד התעשייה האווירית לחצים פסולים על מנת שיתייצב ויצביע בבחירות ליו"ר ועד התעשייה האווירית, למרות שהיה ידוע לו כי אותו עובד סועד את אשתו שהיתה חולה במחלה קשה באותה העת.

בנוסף, חשוד כהן בעבירה של שחיתות ואיום, לפי חוק בחירות לגופים ציבוריים. על פי החשד, כהן, מתוקף תפקידו כחבר וועד וכמקורב לח"כ כץ, השפיע על עובדי המפעל בו עבד להתפקד לליכוד, להצביע לכץ בבחירות המקדימות בליכוד ולהצביע ביום הבחירות לליכוד. בשנת 2016 פנה כהן לגורמים בלשכתו של כץ, שהיה באותה העת שר הרווחה, ודרש למנותו לתפקידים שהיו בסמכותו של כץ. כהן קשר בין פועלו לטובת כץ בתקופת הבחירות לבין דרישתו להתמנות לתפקידים. כהן מונה על ידי כץ לחבר וועדת המשנה לענייני נכות בביטוח הלאומי.

התיק נגד ח"כ כץ בעניין זה נסגר על ידי היועץ המשפטי לממשלה בהמלצת המחלקה הכלכלית. עם זאת, נגד כהן נמצא בסיס ראייתי להעמדה לדין עקב בקשות שוחד למקורבים לכץ.
_____________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%a9%d7%a4%d7%99%d7%a7-%d7%93%d7%a8%d7%91%d7%90%d7%a9%d7%99/

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות