אושר הסדר פשרה בפרשת קרטל החשמל: החברות ישלמו 465 מיליון שקלים

אחרי שורת דיונים והערות מצד כל הגורמים, כולל רשות החשמל והיועץ המשפטי לממשלה, אישר בית המשפט את התובענה הייצוגית שעסקה בקרטל החברות שהיו ספקיות ציוד יקר לחברת החשמל
%d7%90%d7%99%d7%99%d7%9c-%d7%97%d7%9f |
תחנת הכוח אורות רבין. צילום: מנחם לדרמן, פלאש 90

שופט בית המשפט המחוזי מרכז, יעקב שינמן, אישר הסדר פשרה מתוקן בתובענה הייצוגית נגד החברות סימנס, אלסטום ו-ABB בפרשת קרטל החשמל, לאחר שקיבל את רוב הערות היועץ המשפטי לממשלה להסדר.

החברות ישלמו לחברת החשמל 465 מיליון שקלים, שרוב רובם יגולמו בתעריפים לצרכנים.

ההליכים עסקו בקרטל עולמי בתחום מסדרי מתח מבודדי גז במתח עליון, שהתנהל בין השנים 1988 – 2004 בין יצרניות אירופאיות ויפניות.

במסגרת הקרטל, תיאמו היצרניות ביניהן את מחירי השיווק של מסדרי הגז, תוך חלוקת השוק העולמי בין משתתפות הקרטל. ב-2013 פרסם הממונה על התחרות קביעה שלפיה בין החברות סימנס, אלסטום ו-ABB התנהל הסדר כובל בקשר למכירת מסדרי מתח מבודדי גז לחברת החשמל, אשר הייתה לו השפעה על ישראל.

בעקבות כך, הוגשו בקשה לאישור תובענה ייצוגית בסך כ-2.8 מיליארד שקלים נגד סימנס, אלסטום, ABB וחברת החשמל, בטענה שחברות הקרטל גבו מחברת החשמל סכומים עודפים עבור מסדרי הגז, וחברת החשמל גלגלה סכומים אלה על כתפי הצרכנים.

בד בבד, הגישה חברת החשמל תביעה בסך כ-3.8 מיליארד שקל נגד סימנס, אלסטום ו-ABB. ההליכים אוחדו באופן חלקי ונוהל לגביהם הליך גישור שהסתיים, כאמור, בפשרה.

ההסדר, המתייחס לתובענה הייצוגית בה נטען שהנתבעות היו צדדים לקרטל עולמי בתחום מסדרי מתח מבודדי גז ואספקתם לחברת החשמל וכן לתביעה האזרחית שהגישה חברת החשמל נגד אותן חברות, הושג לאחר הליך גישור ממושך ותוקן בהמשך לאור הערות בית המשפט, היועץ המשפטי לממשלה ומתנגדים להסדר הפשרה.

על-פי ההסדר, כאמור, החברות ישלמו לחברת החשמל 465 מיליון שקלים, שהוא סכום פשרה חריג ונדיר בהיקפו ביחס להסכמי פשרה בתובענה ייצוגית, והוא יגולם במלואו בתעריפים לצרכני החשמל, באופן מיידי במסגרת עדכון לתעריף (בניכוי 15 מיליון שקלים גמול ושכר טרחת בא כוח המייצג). ההשפעה על צרכני החשמל היא בסך 450 מיליון ש"ח, מתוכם ינוכו 215 מיליון שקלים שכבר הוכרו בקביעת תעריפי החשמל. כלומר, יוכרו עוד 235 מיליון שקלים.

בעקבות הערות בית המשפט, עמדת היועץ המשפטי לממשלה שתמכה בהסדר בשינויים מסוימים וכן התנגדויות שהוגשו, נערכו השינויים הבאים בהסדר הפשרה המקורי:

בהתאם להחלטת רשות החשמל נקבע, כי כל סכום הפשרה יועבר לצרכנים, וזאת באמצעות גילומו במלואו בתעריף החשמל (בניכוי גמול ושכר טרחת המבקשים הייצוגים ובאי כוחם- בסך כולל של 15 מיליון ש"ח).

כלומר, סכום של 450 מיליון ש"ח (215 מיליון ש"ח מתוכם כבר הוכרו בקביעת תעריפי החשמל על-פי החלטת רשות החשמל מיום 24.12.2018, וכעת תוכר היתרה בסך של 235 מיליון ש"ח).

בנוסף לכך, רשות החשמל קבעה כי חברת החשמל לא תוכל לנכות מסכום הפשרה את שכר הטרחה שלה והוצאות שהוציאה במסגרת ניהול ההליכים, אשר עמדו לטענת חברת החשמל על כ-10 מיליון ש"ח נכון ל-2019. עוד נקבע כי בהתאם להחלטת רשות החשמל, כל סכום הפשרה יגולם מייד בתעריף עם אישור ההסדר, במסגרת עדכון לתעריף, כך שהסדר הפשרה מעניק סעד מיידי לחברי הקבוצה.

הסדר הפשרה המקורי כלל ויתור של המבקשים הייצוגיים על תביעתם נגד חברת החשמל אף אם הנתבעות לא תשלמנה את סכום הפשרה במלואו או בחלקו. לנוכח הערת היועץ המשפטי לממשלה כי ויתור זה אינו סביר, ולנוכח הערת ביהמ"ש בעניין זה, תוקן סעיף הוויתור בהסדר הפשרה. הסעיף המתוקן כולל עתה, בין היתר, התחייבות של חברת החשמל לפעול לאכיפת הסדר הפשרה, אם יופר.

ביהמ"ש התבסס בהחלטתו לאשר את התיקון האמור, בין היתר, על כך ש"מדובר במקרה ייחודי של אישור הסדר פשרה לאחר איחוד של בקשה לאישור תובענה ייצוגית שהוגשה, בין היתר, נגד חברת החשמל, עם התביעה האזרחית שהגישה חברת החשמל".

הסדר הפשרה המקורי הקים מעשה בית דין לטובת צדדים שלישיים שלא היו צד לבקשה לאישור התובענה כייצוגית. לנוכח הערת היועמ"ש לעניין היקף מעשה בית דין ביחס לבעלי דין – היקף מעשה בית דין צומצם לחברות הנזכרות בקביעת הממונה ובהחלטת הנציבות בנוגע לקרטל.

בנוסף לכך, ביהמ"ש קיבל את עמדת היועמ"ש לעניין שיעור הפיצוי ואימץ את ממצאי הבדיקות שנערכו ע"י רשות החשמל ורשות התחרות בעניין זה. בהקשר זה נכתב בפסק הדין, כי "עוד יש לתת את הדעת לכך, ששיעור הפיצוי אושר על ידי גופים להם ידע ומומחיות כמו רשות החשמל, הממונה על ההגבלים, היועץ המשפטי לממשלה…".

עוד קבע בית המשפט כי הסכם הפשרה עבר בחינה מעמיקה בידי גופים סטטוטוריים מקצועיים אובייקטיביים ובעלי משאבים רבים, אשר סמכו ידיהם על הגינותו של ההסכם. רשות החשמל אשר ערכה מחקר מעמיק בנושא הגינות סכום הפשרה ואף פנתה לציבור לקבלת תגובות לחוות דעתה. בנוסף, לחוות דעתה המפורטת והמנומקת של רשות החשמל בנוגע לסבירות ההסכם, תמיכת היועמ"ש בהסכם הפשרה נשענה אף על עמדת רשות התחרות, אשר כמו רשות החשמל, גם היא, גוף סטטוטורי עצמאי, בעל משאבים, ידע ומומחיות רלוונטיים לנושא ההסדר.


לצפייה ודירוג כבוד השופט יעקב שינמן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות