לשכת עורכי הדין מתריעה: "מערכת המשפט תוצף בתביעות"

בין ההשלכות הצפויות של משבר הקורונה יהיה מבול תביעות בנוגע להסכמי שכירות ויחסים חוזיים אחרים, מאחר והמדינה לא נתנה הנחיות לסוגיה
דנה לווינסקי |
שר המשפטים, אמיר אוחנה, וראש לשכת עורכי הדין, אבי חימי. צילום: פלאש 90

יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, שלח לשר המשפטים אמיר אוחנה מכתב, שעליו חתום גם יו"ר פורום קניין ומקרקעין בלשכה עו"ד אברהם ללום, ובו השניים מבקשים שיפרסם הנחיות שיצמצמו את המחלוקות בין משכירי הנכסים לשוכרים. כידוע, מרבית העסקים במדינה נאלצו לסגור שעריהם, ועל אף זאת המדינה לא נתנה הנחיות בנוגע ליחסים החוזיים, ולכן יווצר מצב בו מערכת המשפט תוצף בתביעות.

מאז החלה השבתת המשק בשל משבר הקורונה המדינה מבטיחה ומציעה דברים לעסקים, אבל בפועל הדברים לא מתנהלים כמו שצריך. אחת הבעיות הבוערות היא העובדה שבימים הקרובים יגיע המועד בו בעלי העסקים הסגורים אמורים לשלם לבעלי הנכסים את דמי השכירות. אך עד כה המדינה לא נתנה הנחיות בנושא.

יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, שנדרש לנושא, שלח מכתב לשר המשפטים אמיר אוחנה (האמור לסיים את תפקידו בשבועות הקרובים), ובו הוא מתריע על הצפת תביעות בנושא: "מבול של תביעות בתחום החוזים בפרט, אך לא רק". במכתב ציינו כי מערכת המשפט צפויה לעומסים כבדים וניהול הליכים ארוכים, "במצב בו שוכרים לא משלמים שכר דירה, עסקים קורסים ובעלי נכסים מתמוטטים, נהיה עדים לאלפי תביעות של משכירים כנגד שוכרים ולהפך", נכתב על ידי עורכי הדין חימי וללום במכתב.

עוד צוין במכתב כי "הפגיעה המיידית בביקוש ניכרת בענפי הקמעונאות והאירוח, ואילו נכסי משרדים הושפעו לרעה לאחר צמצום האפשרות להגיע למשרדים. מצוקת השוכרים או בעלי העסקים הינה כדור שלג המתגלגל בשלב זה לפתחם של בעלי הנכסים, ולמעשה מייצרת קונפליקט בין שוכר למשכיר. לכן המדינה חייבת לקחת חלק במשוואה. למדינת ישראל אינטרס חד משמעי לסייע למצוקה זו הן מבחינה עסקית, מוסרית וציבורית והן מבחינה משפטית".

השניים הוסיפו כי קיים פתרון שיחסוך היקף נרחב של תביעות בבתי משפט, "בעלי נכסים שנפגעו מהפסקת תשלומי שכר דירה, ואשר נכסיהם משועבדים לבנק כנגד הלוואה, יפעלו יחד עם הבנק במטרה להקפיא תשלומי החזר ההלוואה וזאת עד למועד בו המשק יחזור לפעילות, או עד למועד בו יקבלו שכר דירה מלא. כדי לקבל הטבה זו, בעל עסק יצטרך להציג את תשלומי שכר הדירה שקיבל בחצי השנה שקדמה למשבר, ואת התשלומים ואי התשלומים שהוא מקבל לאחר המשבר".

באשר לבעלי נכסים גדולים שהנפיקו איגרות חוב לציבור, מציעים בלשכת עורכי הדין דחייה חלקית של החזר האג"ח לציבור. "פתרון זה לא עולה למדינה אגורה אחת וגם לא לבנקים למעט בהיבט תזרימי. מצב זה עדיף על אפשרות של קריסת עסקים שכן תשלומי ההלוואות רק נדחים, ולא מבוטלים ובאמצעותה יתאפשר לבעלי הנכסים ללכת לקראת השוכרים או בעלי העסקים".
__________________________

אובדן הכנסה בעקבות וירוס הקורונה
מאות בעלי עסקים קטנים ובינוניים מוצאים עצמם מתמודדים עם אבדן הכנסה עצום בשבועות האחרונים, השאלה אם יש את מי לתבוע וכיצד לעשות את זה היא שאלה שיש להפנות לעורכי דין העוסקים בתחום בלבד, מצורף קישור לקבוצת וואטסאפ בניהולו של עורך הדין דודי רד בה תוכלו לקבל מענה ראשוני לשאלות בתחום אובדן הכנסה בעקבות וירוס הקורונה

מצטרפים לקבוצה בלחיצה כאן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות