10 עובדות חשובות על ניכור הורי בתקופת הקורונה. מה לעשות כאשר ילדיכם מפסיקים לדבר איתכם בגלל סכסוך עם בני הזוג?

עורכי הדין יעקב שקלאר ולירן פרידלנד מסבירים מהו ניכור הורי ואיך מתמודדים עם תופעת הניכור ההורי.
עו"ד יעקב שקלאר |
פורטל עורכי דין
עו״ד יעקב שקלאר ועו״ד לירן פרידלנד

מהו ניכור הורי?
תופעת הניכור ההורי, על פיה – הילד מפגין ניכור לאחד מהוריו, על רקע פרידה או הליכי גירושין, הינה בעלת השלכות הרסניות, הן להורה המנוכר והן לילדים, השפעותיה של תופעה זו מחמירות בתקופת משבר הקורונה, כאשר ההורה המנוכר, אינו זוכה לראות את ילדיו תקופה ממושכת והשפעת הניתוק מהם מחמירה בתקופת הסגר והיעדר מסגרות שיסייעו לו במצוקתו.

תסמונת זו הוגדרה לראשונה בשנת 1985 ע"י הפסיכיאטר ריצ'ארד גרדנר, שהגדיר את התסמונת כהפרעה, אשר ביטויה העיקרי הינו מסע הסתה באמצעות גינויים או התנכרות מצידו של ילד לאחד מהוריו, כאשר אין כל צידוק להתנהגותו, בעיקר כלפי ההורה שאינו "המשמורן" – שהילד אינו מצוי במשמורתו, וזאת, כתוצאה מ"שטיפת מוח" הגורמת מחד, לניתוקו של הילד מההורה המנוכר ומאידך, לפיתוח תלות בהורה המנכר.

  1. לעתים, הדברים יוצאים מכלל שליטת ההורה המנכר, כאשר הילד ממשיך את קו הניכור בצורה בוטה יותר, כך שאף ההורה המנכר לא יצליח להחזיר את הגלגל אחורנית.

  2. הילד המתנכר יצהיר על פחדיו או סלידתו מההורה שהיה אהוב קודם לכן ועתה אינו מוכן לקשר כלשהו עימו ומנגד – יפגין נאמנות מוחלטת להורה השני.

  3. מדובר בפגיעה חמורה בזכותו של ההורה המנוכר להורות ולקשר עם ילדיו, המהווה זכות יסוד חוקתית בעלת חשיבות גבוהה מאוד.

  4. לניכור ההורי השלכות הרסניות על הילד שנקלע לסיטואציה של ניכור. התפתחותו הרגשית והקוגניטיבית נפגעת, מתפתחים עיוותי חשיבה, בוחן המציאות מתערער והילד מפתח קהות רגשית וחוסר אמפתיה לזולת.

  5. הניכור ההורי גורם להנצחת הטראומה הקשורה בגירושין ולהחרפתה ואינו מאפשר לילדים להתגבר על הקשיים וליהנות מהטוב שבשני הוריהם.

  6. חשוב מאוד לאבחן ולזהות את תופעת הניכור ההורי מוקדם ככל הניתן, על מנת לטפל בה בכלים טיפוליים ומשפטיים מתאימים. ככל שהזמן עובר המציאות מתקבעת ומקשה על הגעה לפתרון.

  7. במרבית המקרים, ההורה המנכר ואף הילד עצמו יטענו כי הנתק מההורה השני נעשה ביוזמתו של הילד עקב התנהגותו של אותו הורה, הילד יפגין אדישות לרגשותיו, ידחה בתוקף את ניסיונותיו לחידוש הקשר עימו וברוב המקרים ינתק את הקשר גם עם משפחתו המורחבת של ההורה המנוכר.

  8. בתחילת שנת 2019 החל פרוייקט ניסיוני בבית המשפט לענייני משפחה בת"א, שמטרתו לקצר את תהליך זיהוי התופעה והטיפול בה, לאחר שהתברר כי עד שתיק מגיע לשופט שיזהה כי מדובר בתופעת ניכור הורי חולפים בממוצע כ-8 חודשים וזהו זמן קריטי בחיי ילד. במסגרת הפרויקט – תיקים אלה יגיעו לשופט מוקד שיזמן דיון דחוף, הצדדים יופנו לטיפול מקצועי ובמקרים המתאימים גם יוטלו סנקציות כספיות, הוצאת הילד לפנימיה והעברת משמורת.

  9. בתקופת הקורונה מחמיר מצבם של ההורים המנוכרים, הנמצאים בהסגר או בבידוד. מצבם הנפשי מחמיר עקב הניתוק הממושך מילדם וחוסר האפשרות להתחיל טיפול מתאים או לקבל סעד מבית המשפט גורם להחמרת מצבם של כל המעורבים וצמצום האפשרות למגר את התופעה, דבר, שלצערנו, אף מביא לתוצאות טרגיות.

  10. מגוון כלים משפטיים וטיפוליים עומדים לרשות עורכי הדין המתמחים בתופעת הניכור ההורי, נתקלתם בניכור הורי מצד אחד מילדיכם?,

מומלץ להגיע בהקדם האפשרי לפגישת ייעוץ.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות