יצאתם לחל"ת? כך תשמרו על הזכויות שלכם

אחד הנושאים המדוברים ביותר מאז שפרץ משבר הקורונה בישראל נוגע לחל"ת – חופשה ללא תשלום. מה קורה לזכויות הפנסיוניות שלכם בזמן חל"ת? מה התנאים לקבלת דמי אבטלה? ומה לגבי נשים בהיריון?
עו"ד ריבי טל ישינסקי |
עו"ד ריבי טל ישינסקי

ראשית, מה זה חל"ת?

זהו מצב שבו יחסי עובד-מעסיק נשמרים, אבל המעסיק לא יכול לבקש מכם לעבוד ואתם לא מקבלים שכר. עוד דבר שקורה בחל"ת הוא, שבעיקרון, אתם לא צוברים ותק וזכויות סוציאליות, כמו ימי מחלה וימי חופש.

יש להבין שהמעסיק לא חייב לשלם ביטוח פנסיוני עבור עובד שנמצא בחל"ת. מדוע זה חשוב? משום שלא מצטברים כספים לטובת הפנסיה או ביטוח המנהלים שלכם, וגם אין כיסוי ביטוחי למקרה של, חלילה, מוות או אבדן כוח עבודה. זה אומר שאתם עלולים להיות חשופים לנזק גדול.

אבל יש מה לעשות – זה תלוי בסוג הקופה.

יש קופות הכוללות הסדר ריסק אוטומטי לכמה חודשים, שזה למעשה הסדר של תשלומים מופחתים, שמופעל בתקופה כמו עכשיו, שבה המעסיק הפסיק להפריש לפנסיה או לביטוח המנהלים. ההסדר הזה שומר לכם על הכיסוי הביטוחי, הוא שומר על הזכויות שצברתם עד עכשיו.

אז מי מכם שיצא לחל"ת – והמעסיק הפסיק לשלם עבורו ביטוח פנסיוני – תוודאו מול הקופה, האם יש לכם הסדר ריסק? ומה האופציות שעומדות בפניכם אם אין הסדר כזה? כי יכולים להיות פתרונות אחרים. עוד אופציה היא להפריש עצמאית לקופה, כל עוד המעסיק לא עושה את זה, מה שגם יגדיל לכם את החיסכון הפנסיוני, ובנוסף, הפרשה עצמאית אינה מוגבלת בזמן – לעומת הסדר ריסק שכן מוגבל בזמן. בקיצור, תבררו מול קרן הפנסיה או ביטוח המנהלים שלכם, כי זה משהו שחשוב לטפל בו.

 

https://www.facebook.com/Mishmishpaty/videos/vb.368891693197818/255682085458684/?type=2&theater

 

מה החדשות הטובות?

יתכן ששמעתם על כך שמי שיצא לחל"ת בעקבות הקורונה יוכל, בתנאים מסוימים, לקבל דמי אבטלה. יש שני תנאים עיקריים לזה – קודם כל, שעבדתם כשכירים 6 חודשים מתוך 18 החודשים האחרונים (הקלה מיוחדת לאור המצב; בימים כתיקונם הייתם נדרשים להראות שעבדתם 12 חודשי עבודה), ותנאי שני, שהחל"ת הוא ל 30 יום לפחות.

מה צריך לעשות כדי לקבל דמי אבטלה?

עליכם להירשם באתר של שירות התעסוקה, ולהגיש תביעה לדמי אבטלה באתר של ביטוח לאומי – שם מוסבר בדיוק מה למלא ואילו מסמכים לצרף. בין היתר, אתם צריכים מסמך שבו המעסיק מודיע שהוא הוציא אתכם לחל"ת בעקבות משבר הקורונה. ל 30 יום לפחות, אמרנו.

אגב, חשוב לדעת שחל"ת זה צעד שדורש, בעיקרון, את ההסכמה של העובד. אבל זה טריקי; כי אם תסרבו, אתם עלולים למצוא את עצמכם מועמדים לפיטורים – למשל, במצב כמו עכשיו, שבו בעלי עסקים לא יכולים להפעיל את העסק – או כי אין עבודה, או בגלל הנחיות שאוסרות לפתוח עכשיו עסקים מסוימים. אז להרבה מעסיקים כרגע פשוט אין ברירה, אלא להוציא לחל"ת. בכל אופן, בשורה התחתונה, חל"ת עדיף על פיטורים, כי מקום העבודה נשמר לכם ואתם תחזרו אליו, ובינתיים תקבלו דמי אבטלה.

נשים בהיריון, בטיפולי פוריות ובחופשת לידה – הממשלה ביטלה לאחרונה תקנות חירום שאפשרו להוציא לחל"ת, ללא היתר, נשים בהיריון, בטיפולי פוריות ובחופשת לידה. כך שבעיקרון, נכון לעכשיו, בדומה למצב הרגיל – המעסיק נדרש לקבל היתר ממשרד העבודה והרווחה כדי להוציא אתכן לחל"ת. עם זאת, סביר להניח שתהליך קבלת ההיתר יהיה מהיר יותר לאור הנסיבות ומצב החירום.

ומילה לסיום: תזכרו שהחקיקה משתנה ומתעדכנת כל הזמן, אז כדאי לעקוב, כי משבר הקורונה הוא דינאמי מאוד. הרבה בריאות לכולנו וימים טובים.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות