עו"ד יעל סולקין לביא, כך שוברים את תקרת הזכוכית: בנחישות באופטימיות ובסבלנות

הריאיון עם עו"ד יעל לביא מתנהל בעיצומו של משבר הקורונה. "מאד בולטת לעין העובדה הצורמת, שאין בין מקבלי ההחלטות ולו אישה אחת! לא בהתנהלות בזמן המשבר ולא בדיבורים על היציאה ממנו. חלק חשוב ביותר של היציאה הוא נושא החזרה ללימודים, איך זה שאין אף אישה בין מקבלי ההחלטות? אני לא מתכוונת לנשים מקצועיות במשרד הבריאות. אנו למעלה מחמישים אחוז מהאוכלוסייה וקולנו לא נשמע. אני לא מדברת מהנקודה של מאבק על כבוד. אני חושבת שהעובדה שנשים מוּדרות מתהליך קבלת ההחלטות בנושאי המשבר היא מקור לעיוותים. בין כל בעלי התפקידים, האם לא ניתן למנות פרוייקטורית בתחומים אשר יש לנו ערך מוסף מובהק"? מבקרת יעל. לנושא של העצמת נשים בכלל נתייחס בהמשך.
נוני סנלר |

 

הממשקים של משפט, סייבר, טכנולוגיות מתקדמות והעולם הגלובאלי

בשיחה עם עו"ד יעל לביא היא בוחרת להצניע את הצלחותיה בתחום המשפט. "זה אינו ריאיון לגיוס לקוחות חדשים", היא אומרת. אז לפני שנגיע לנושאים אשר יעל בחרה להתמקד בהם, הנה מה שליקטנו על פעילותה המשפטית.

למעלה משלושה עשורים, יעל עוסקת בתחום ההייטק והביטחון בחברות ביטחוניות ישראליות. ניהלה משאים ומתנים חובקי עולם, בעיקר מול ספקים בעסקאות רכש עבור המפעלים אותם ייצגה או בהם עבדה. בין היתר  אנו מוצאים את אלביט מערכות, וחברת הבת שלה  Cyberbit Solutions, הייתה יועצת משפטית בתדיראן, ספקטרלינק  ובתעשייה האווירית ועוד. אשת העולם הגלובלי ובעלת ניסיון עצום בסביבת העבודה המיוחדת לעולם זה.

33 שנים היא עורכת דין. "התקבלתי למשפטים וגם ללימודי רפואה. בחירה לא פשוטה. החלטתי ללמוד משפטים ואני שמחה על הבחירה שעשיתי. זהו מקצוע שתרם ועדיין תורם לי רבות, כמעט בכל תחומי החיים".

עו"ד יעל לביא בוגרת (L.L.B,) התואר הראשון במשפטים באוניברסיטת תל אביב, מוסמכת (EMBA) במנהל עסקים מ-. Rutgers University, N.J. USA בארה"ב עבדה כעורכת דין בחברה אמריקאית. מאז חזרתה לארץ, בשנת 1993, עוסקת בייעוץ משפטי בעיקר לחברות ביטחוניות. בין לבין סיימה קורס דירקטורים, הוסמכה כמגשרת וכנוטריון.

עיקר עיסוקה היום הוא בתחום הסייבר. עו"ד לביא היא יו"ר (משותף)   ועדת משפט טכנולוגיה וסייבר. בלשכת עורכי הדין, מחוז מרכז. וגם יו"ר ועדת הקשר של הלשכה ביהוד-מונסון.

"אני פועלת להנגשת התחום המורכב של משפט, סייבר וטכנולוגיות מתקדמות, לעמיתים שלי עורכי הדין ולבני הנוער. אני פועלת בקרב שני הקהלים האלה בהצלחה רבה", מציינת עו"ד לביא בגאווה.

את יכולה לפרט?

"במסגרת תפקידי יו"ר (משותף) של ועדת משפט טכנולוגיה וסייבר. בלשכת עורכי הדין, במחוז המרכז, הצבתי לעצמי כמטרה לעזור לעמיתיי עורכי הדין להבין טוב יותר את הנושאים המורכבים האלה. ערכתי ימי עיון ופאנלים מקצועיים בהם השתתפו והרצו בכירים ממערך הסייבר במשטרת ישראל, מפרקליטות הסייבר, מנכ"לים של חברות הייטק, עמיתי שלי שהמתמחים גם הם בתחום, ועוד. לפאנלים ולימי העיון חשיבות רבה, וגורמים לחבריי להבין טוב יותר את התחום החדש יחסית, המורכב והגלובאלי מעצם טיבו".

"דור ההייטק יחנך את הדור הבא"

"לא פחות מאתגר אותי הוא החיבור של נושאים אלה לבני הנוער", מציינת עו"ד לביא. "חלק מהחזון שלי הוא קירוב הלבבות וחיבורים בין התעשייה המתקדמת הזו, לבין בני הנוער. בין היתר יזמתי פרויקט "דור ההייטק יחנך את הדור הבא", במסגרתו אני מפגישה את הבכירים ביותר בתעשייה עם בני הנוער שלנו. בני הנוער בהנחייתי ערכו סיורים בתעשייה האווירית, במפעל מבת (בו מיוצרים בין השאר טילים). במפגשים הרצו בפני בני הנוער הבכירים ביותר בתעשייה, כמו מנכ"ל אלתא לשעבר, ניסים הדס; סמנכ"ל השיווק של התעשייה האווירית, מנכ"לים בתעשייה, מפתחים של מערכת "בראשית. זה פרויקט דגל מבחינתי. גורם לי סיפוק מיוחד".

"אגב", מציינת יעל, "במסגרת זו אני משקיעה במאמץ מיוחד בקרוב בנות לנושא". אם מדברים על סייבר, נושא הרשתות החברתיות הוא מועד לפורענות, אני מציין, "התפרצת לדלת פתוחה, אכן אני פועלת בתחום זה בהסברת הסכנות בקרב בני הנוער, בין היתר גם בנושא האחריות הפלילית. גם כאן אני פועלת, בשני מישורים, בקרב המבוגרים ובקרב בני הנוער.

בני הנוער  פעילים היום במגוון רחב מאד של רשתות חברתיות תוך שימוש באפליקציות נהדרות, אך גם מהוות שדי -מוקשים מסוכנים ביותר למשתמשים הצעירים. אני פועלת ללא לאות בקרב בני הנוער, מרצה בפניהם על השימוש הנכון, משתפת אותם, באמצעי הזהירות שצריך לנקוט בהם, מציגה את הסכנות האורבות ברשתות כמו פדופיליה, בריונות ושיימינג, מדריכה אותם לגלישה בטוחה יותר", אומרת עו"ד לביא.

"אני מרצה להורים ומשתפת אותם בדרכי הפעולה, אם חלילה אחד הילדים נפגע או אף נגרר לעבירות ברשת. איך תומכים בילדים, ואיך משתפים פעולה ברשתות למניעת התופעות המסוכנות הלאה. אני באה מהתחום, מודעת לסכנות ורואה בכך שליחות של ממש. אני מעודדת את הנוער וגם את ההורים לעסוק בפעילויות בעלי תוכן ועניין. התנדבויות, לימודים ותחביבים".

גם המבוגרים נפגעים מעבירות ברשת, את יכולה לתת דוגמה?

"הרשת מלאה בניסיונות פישינג בעיקר גניבות, סחטנות, חדירה לתחם הפרט, ביחידה 433 מתקבלות שוב ושוב תלונות על עבירות כאלה. למשל, דוגמה אחת מיני רבות של מייל שקיבל אחד המשתמשים 'נא אשר את כל עסקאות ה-PAL  PAY שלך'. הודעה תמימה אשר גרמה לגניבת כספים מהחשבון".

אז מה ניתן לעשות?

"תמיד לבדוק באלף עיניים מהו המקור של ההודעות שהמשתמש מקבל. להימנע מללחוץ על קישוריות, אם אינך בטוח. לא לתת פרטים אישיים, לא לאשר תקנונים, אלא אם אתה בטוח במקור, ולא לעדכן פרטי תשלום, אלא אם אתה משוכנע שההודעה התקבלה מהחברה הרלבנטית. לא להוריד תוכנות אלא מהאתר הרשמי של החברה".

ואם נפלת?"שתף והתלונן! אל תתבייש, אולי תמנע את הקורבן הבא".

"האקרים וגורמים עוינים מנצלים חוסר הערנות של המשתמשים. כולנו כל הזמן מחוברים, משתמשים באפליקציות, רוכשים און ליין. כולנו נמצאים שעות רבות במרחב האינטרנטי.  ברשת מסתובב המון מידע אישי עלינו, כולל פיננסי.  ולכן הצלחות ההאקרים הן לעתים בלתי נתפסות. תהיו ערניים וחשדנים", מציעה עו"ד לביא.

בואי נדבר קצת על הפעילויות הנוספת שלך.

"אני מתגוררת ביהוד-מונסון ופעילה בהרבה מסגרות בעיר מגוריי. אני מקדישה זמן פעילות ציבורית וחינוכית בעיר, בקידום מעמד האישה ובפורום "מועצת הנשים". זוכה לשיתוף פועלה מגורמים רבים ,בעיקר מהציבור. מעבר לפעילות חינוכית והנחלת הידע המשפטי שלי לכלל, אני מובילה פרויקטים בתחום חיבור הטכנולוגיה למשפט ולחברה. במסגרת ועדות הלשכה, הרצאות בלייב, ניירות עמדה בתחום חוק הסייבר וקיום ימי עיון ופאנלים מיקצועיים בתחום  אני פועלת בתחום העצמה הנשית".

גונבה לאוזניי השמועה שבין היתר את גם פעילה פוליטית

"בעקבות הפעילות במסגרות השונות של יהוד-מונסון, הוצע לי להיות מספר 2 ברשימת הליכוד למועצת העיר. הדברים נעו ברגע האחרון, לא הספקנו להתארגן כראוי ולצערי לא הצלחנו להוות גורם בעל משקל".

איך שהספקתי לקלוט אותך, לא תוותרי. תנסי שוב, אני מעיר, כדי להוציא מיעל הצהרה מקומית

"הבחירות המוניציפאליות הבאות תיערכנה בעוד כשלוש שנים וחצי. נכון. אני מתכננת להיות שחקן פעיל במערכת הבחירות הזו. תושבים פונים אליי בהודעות תמיכה והמרצה. זה מעודד. יכול להיות שאתמודד במסגרת מפלגה ארצית,  או במסגרת לוקאלית. אחליט בבוא הזמן".

העצמה נשית, "למה רק אחת מתוך חמישה מנכ"לים ממשלתיים היא אישה"?

נסיים בנושא שעובר כחוט השני לאורך הריאיון, העצמה נשית.

הבנתי שאת אם חד-הורית לצעירה מקסימה ומצטיינת, "אני לא אוהבת את המונח הזה. זו המציאות שלנו. אנחנו חיות חיים מלאים ואופטימיים. אבל אם מדברים על נשים, אני בהחלט פעילה גם בתחום הזה של העצמת נשים. פועלת ללא לאות לשילוב נשים בתפקידים בכירים, יחד עם השרה גילה גמליאל. זה לא תקין שהיחס הוא 1 ל-5, בתפקידי מנכ"ל משרד ממשלתי. כלומר, אישה אחת לכל חמישה משרדים. אנחנו פועלות להכנסת יותר ויותר נשים למאגר התפקידים הבכירים, פרסמנו קול קורא ואף מקיימות כנסים (כאשר עדיין היה אפשר), לעידוד ההצטרפות", מספרת עו"ד לביא בלהט רב.

"אנחנו שוות, אנו ראויות ויכולתיות.  אנו הנשים חייבות לעזור יותר אחת לשנייה, לפרגן ולהגדיל את הכוח שלנו. הכוח הנשי".

כלומר, את רוצה לראות הרבה יותר נשים בתפקידי הנהגה במדינה?

"ברור, נהפוך את העולם לטוב יותר, שוויוני יותר , מאוזן יותר ,מידי פעם אני מרצה על גבורתן של שלוש גיבורות בתנ"ך, דבורה הנביאה, יעל – אשת חבר הקיני ואסתר המלכה. שלוש נשים המהוות דוגמה ומופת".

זה אחד הראיונות האופטימיים שערכתי, למרות המצב, "אנחנו חייבות לשאוף להפוך את המציאות לטובה יותר. להתחבר לפנימיות שלנו, לגייס את הכוחות הפנימיים ותעצומות הנפש הטמונים בכל אחת ואחד מאתנו, העולם יחייך אלינו אני מאמינה בזה".

"אז מה היה לנו"? אני שואל את עצמי. פעילות מקצועית חובקת עולם, הנחלת הידע לבני הנוער כמו גם למבוגרים ולעמיתים, פעילויות ציבוריות בעיר המגורים ובמסגרת זו גם פעילות פוליטית, וכן, איך לא, העצמה נשית. וכל הפעילות הענפה מחוץ למשרד היא בהתנדבות מלאה!

"כך שוברים תקרות זכוכית", אני רושם לעצמי, "בנחישות באופטימיות ובסבלנות.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות